Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 18 guests, and 4 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 2 1 2
Markt Ontwikkeling in bromfietsland. #5100
20/12/07 20:04
20/12/07 20:04
Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
P
piet Offline OP
Superlid
piet  Offline OP
Superlid
***
P

Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
Beste Kaptein rijders vandaag het nieuwe bromfiets blad binnen gekregen kom ik bij Markt ontwikkelingen wat zie ik staan.
Kaptein EEG A 300euro B 200euro C tientjes
Zit de Kaptein de laatset jaren eindelijk in de lift wordt met deze belachelijke prijzen alles weer de grond in geboord.
Een A staat kost echt rond de 650 tot 750 euro.
Hebben we jaren terug zo een fijn negatief artikel van dit blad gehad over de slechte ontsteking en uit elkaar vallende carters.
Moeten we nu weer jaren aan horen dat ze niets waard zijn.
Vraag me echt af waarom dit nu nodig was, begrijpt de redactie van dit blad nou echt niet wat of dat een restauratie van een EEGtje kost.
Graag verneem ik wat of jullie hier van vinden.
Groeten van een zeer boze PvI

Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: piet] #5101
20/12/07 20:29
20/12/07 20:29
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Ja sorry hoor. Het zijn gewoon de harde feiten. Net zoals de hulpmotoren op dit moment helemaal uit de gratie zijn.

Als je een EEGtje op marktplaats aanbied wordt er echt niet veel op geboden, dat is nou eenmaal zo. En de prijs is nu eenmaal een overeenkomst tussen vraag en aanbod. Weinig vraag betekent lagere prijzen. En dat van die ontstekingen klopt toch ook wel een beetje, dat moet je toch met me eens zijn. Als ik de verhalen lees van die Luxemburgtrips met Mobylettes, zijn er altijd wel ontstekingsproblemen. Ook bij ritten met de RHC hebben wel meerdere malen meegemaakt dat juist de Mobylettes het laten afweten op de ontsteking. Zelf hebben we ook zo'n gevalletje, de AV92 van mijn vrouw die er ook zo maar ooit de brui aan geeft.

Let wel. De redactie van bromfiets maakt de prijzen niet hoor. Zij schrijven alleen wat ze constateren. Dat jij het liever anders zou zien, dat kan ik ook begrijpen. Maar dat is niet de werkelijkheid.

Van de andere kant vind ik prijzen van sommige andere brommers zwaar overtrokken. Kijk eens wat ze voor een vieze bij elkaar geharkte Solex zonder kenteken op dit moment durven vragen. Dat gaat helemaal nergens meer over. Dus dat is de andere kant.
Ik heb altijd de Mobylette een beetje een ondergewaardeerd merk gevonden, maar het is niet anders. Ze hebben te lijden onder het DAFJES-imago. Precies hetzelfde
Trouwens of je nu lak moet kopen voor een EEG of voor een Royal Nord, dat maakt geen verschil hoor. Elke restauratie van welke brommer dan ook, mits goed uitgevoerd, kost (veel) geld. Daarom kun je met restaureren en dan verkopen niks verdienen. Restaureren moet je voor jezelf doen en niet om er iets aan te verdienen want dat kan niet. Er is ook niemand die bijv. een Trabant of een JAWA helemaal in nieuwstaat gaat restaureren om te verkopen want ook daar overstijgen de kosten van de restauratie, die van de waarde.

Last edited by Peter V; 20/12/07 20:35.
Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: Peter V] #5102
20/12/07 20:55
20/12/07 20:55
Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
P
piet Offline OP
Superlid
piet  Offline OP
Superlid
***
P

Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
Het gaat er niet om wat of ik graag zou zien , maar als actief mobylette hobbyist kan ik je twee dingen vertellen, een dat een mooie mobylette gewoon veel meer op brengt omdat ik er zelf regelmatig verkoop en inkoop.
Ten tweede is het een slecht uitgangs punt om van marktplaats biedingen uit tegaan.
Dat je Mobyllete onderwaardeer is weer zeer duidelijk.
Verder stel ik een positief Bromfiets blad op prijs geen NEGATIEF.
gr.pvi

Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: piet] #5103
20/12/07 21:17
20/12/07 21:17
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Je leest niet goed Piet. Ik zeg dat ik Mobylette altijd een ondergewaardeerd merk heb gevonden en NIET dat ik Mobylette onderwaardeer.
En tja, marktplaats is nu eenmaal in dit soort dingen een vrij goede graadmeter. Of je dat nu leuk vind of niet.
Ik heb net nog gekeken naar alle Mobylette advertenties, maar je ziet zelden een hoger bod dan 200 euries. Helaas.
Als jij ze wel voor meer geld kwijt kunt dan bof je meer dan je jezelf realiseert.

Zo zit ik met een vrij groot aantal hulpmotoren en daar is helemaal geen vraag meer naar. Een aantal jaar geleden had ik bij wijze van spreken een klein kapitaal aan hulpmotoren verzameld en nu moet je bijna geld gaan geven aan de oud ijzerboer wil hij ze komen ophalen. Dat is de marktwerking en daar doe je niks aan.
Je zou ook maar veel geinvesteerd hebben vroeger in het Buckler bier Da's precies hetzelfde.
Bromfiets schets in deze geen negatief beeld maar een realistisch beeld wat jij niet WILT lezen. Dat is wat anders.

Ik hoop dat je desondanks vanavond toch fijn kunt slapen en dat je beter leert lezen.

Last edited by Peter V; 20/12/07 21:20.
Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: Peter V] #5104
20/12/07 22:00
20/12/07 22:00
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Er zijn niet voor niets zulke enorme aantallen Motobecanes/Kaptein Mobylettes verkocht door de jaren heen. Ik denk niet, dat enig ander Europees merk daar aan kan tippen. Dat heeft het Mobyletje jarenlang het imago van "burger-brommertje" opgeleverd. De zwaardere modellen werden daarbij ook nog ??ns slechts mondjesmaat verkocht en aangeprezen. De estethische schoonheid van veel modellen, gekoppeld aan de eenvoud van het systeem, interresseert helaas niet zoveel mensen. Zorgt er natuurlijk wel voor, dat je als liefhebber best nog goedkoop en mooie Moby kan krijgen. En gelukkig vindt je hier toch ook nog mensen, die ook veel over hebben voor hun "hobby". Ik rijd al bijna 30 jaar Mobylette, nadat ik van een Garelli rekord (85 km/u), vrij abrupt over moest stappen op een Kaptein Mobylette EEG 10, Die heb ik nog, en rijd als en tierelier. Altijd gedaan. En als er wat mis was, ben ik er altijd achter gekomen, wat het was. Ontsteking zonder bobine. Ging het fout, kon ik het altijd terugvoeren op mijn eigen onwetendheid of domheid. De dealer doet het niet meer voor je, je zal je eigen brommer moeten onderhouden. En doe je wat de oude boekjes voorschrijven en rag je je Moby niet af, dan gaat 'ie beangstigend lang mee, dat garandeer ik je. Je moet je niet laten gekmaken door al die nozems, geen interresse hebben in iets dat langzamer gaat dan 90 km/u. Motobecane: Enfourcher la Libert?, zeg ik maar. Zelfs nu het vriest, zit ik 's morgens neuri?nd op mijn Moby. En elke moby, waar ik op rijd, start altijd in ??n trap. Als je alleen maar wilt rijden en niet wil checken en poetsen, ga je met elke brommer voor gaas en mobylettes kunnen aardig wat achterstallig onderhoud aan. Ondergewaardeerd, ja; maar niet door ons, toch? Groet, Joost

Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: Peter V] #5105
20/12/07 22:26
20/12/07 22:26
Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
P
piet Offline OP
Superlid
piet  Offline OP
Superlid
***
P

Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
Sorry hoor maar maarktplaats is geen goede graad meter als je alleen al kijkt wat er het laatse jaar nog op wordt aan geboden,
stonden er vroeger 16oo oldtimer brommers te koop staan er nu nog 450.
Een echte liefhebber aspirant koper neemt kontakt op met de verkoper en die eind prijs zie je niet.
Er komen zoveel mensen bij mij over de vloer dat ik echt wel een beeld heb van de markt en de prijzen.
Met mijn slaap gedrag heb je niets te maken en lezen kan ik prima.

Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: MobyJoost] #5106
20/12/07 23:20
20/12/07 23:20
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Interessante discussie met veel bijkomende aspecten.
Mijn ervaring met enkele gerestaureerde EEG-tjes is dat ik ze amper voor meer dan 300 Euro kon verkopen. Een nieuwe matige fiets kost ook zoiets.
De markt is slecht zoals "De Bromfiets" en Peter Vennix terecht constateren.

Een ondergewaardeerd merk vind ik wat overdreven. Voor bepaalde onderdelen betaal je inmiddels in Frankrijk grof geld. De Fransen hebben sinds twee jaar hun eigen merk herondekt en de prijzen van speciale onderdelen stijgen pijlsnel.

Wat die ontsteking betreft: inderdaad was dat afgelopen jaren regelmatig een probleem en niet alleen bij Motob?cane. Oude spoelen, slechte condensatoren, slechte montage van de ontstekingsnok waren hiervan de oorzaak. Door onder extreme omstandigheden te testen zijn we wel achter de zwakke punten gekomen en hebben hiervoor oplossingen bedacht.
Bij andere merken komen die er vaak niet uit, omdat ze uitsluitend van die korte vlakke ritjes rijden. In de laatste ritten in Frankrijk bewezen die oplossingen hun waarde, zodanig dat we bij de volgende ritten de lat weer wat hoger kunnen leggen.
Elk merk heeft zowel sterke als zwakke punten. Bij Motob?cane zijn er overwegend sterke punten. Je rijdt geen complete transmissie aan barrels door een vastloper. De vormgeving van de modellen van voor 1974 is meestal elegant en je rijdt niet op een allerdaagse oldtimer.
Het feit dat de "simpele modellen" wat goedkoper zijn geworden (alhoewel 300 Euro is nog altijd 660 gulden minus inflatie)heeft ook als voordeel dat dit merk voor beginners betaalbaar is en meer mensen voor dit merk kiezen.

Dat Piet de waarde hoger inschat (en waarmaakt) heeft waarschijnlijk te maken met de service en garantie, die hij aan zijn koper kan meegeven.
Groet,
Henk



Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: piet] #5107
21/12/07 09:35
21/12/07 09:35
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Orgineel bericht geplaatst door: piet
uit elkaar vallende carters.


Whaaat. Dan doe je echt iets fout. Dit kan normaal gesproken nooit gebeuren. Of nouja, het is mij nog nooit gebeurd. Lijkt mij een vreemd verhaal. Ik ben benieuwd wie dat getypt heeft.

Als ik mee rijd met toeritten met andere brommers, dan hoor ik altijd de meest prachtige verhalen over de belabberde kwaliteit van mobylette. Leuk om aan te horen die verhalen! Maar meestal lach ik vriendelijk terug en kan ik constateren: is er weer eentje niet goed bezig geweest. Mijn mobylette heeft (tot verbazing van sommige mensen) iedere toerrit uitgereden. Hier en daar zelfs nog complimenten gekregen voor het feit dat de mobylette zo goed mee kon met de rest. Ik was niet de gene die op de bezem wagen moest. Echt niet (1 mobyllette tegen 40 Honda's is natuurlijk niet zo eerlijk om te vergelijken. De honda's mochten op deze bezem wagen. Waarschijnlijk ook slecht sleutel werk)

Kwaliteit mobylette slecht? Als je niet kan sleutelen en niet weet waar je mee bezig bent (verkeerde onderdelen koopt) wel ja. Maar geldt dat niet voor elk merk? Ik denk het wel.

Last edited by Franky; 21/12/07 09:37.

Vonkentrekker
Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: Franky] #5108
21/12/07 14:42
21/12/07 14:42
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoihoi,

Mobylettes kunnen door de markt ondergewaardeerd worden, boeiend. Ik heb ook een aardig bedragje gestoken in het opknappen van mijn mobylette EEG, omdat ie stond weg te roesten, zonde!! Ik vind het nog steeds een schitterend brommertje en zou er nog een lange tijd plezier van willen hebben.

Ik kan me voorstellen dat, wanneer je handelt in zulke brommers, zulke negatieve berichten niet echt fijn zijn. Ik ben het volledig met Piet eens dat wanneer je gaat kijken wat ze waard zijn, marktplaats een zeer beknopt referentiekader geeft. Dit zijn vaak mensen ook die hun brommer kwijt moeten en dan niet al te hoog gaan zitten met hun prijs. Zou bovendien ook wel geinterreseerd zijn hoe dat zit in andere landen.

Anyway, geniet van het rijden.
Chris

Re: Markt Ontwikkeling in bromfietsland. [Re: mobychris] #5109
21/12/07 15:55
21/12/07 15:55
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Ja en als je je brommer kwijt wilt (wat een handelaar ook wil, anders moet ie geen handelaar worden) en je vraagt veel meer dan gangbaar is dan raak je je brommertje niet kwijt. Zo werkt dat.
Als ik ergens voor 300 euro een mooie EEG kan kopen dan ga ik geen 750 betalen.
Dus in dat geval is internet (en als onderdeel daarvan, marktplaats) wel een goed referentiekader.
Vroeger (dus pre-internet tijdperk) was je aangewezen op beurzen en de handelaren die daar stonden en was je al blij als je wat kon kopen. Nu kun je 24 uur per dag zoeken en prijzen vergelijken. Is dat een goede ontwikkeling ? ?

Ik denk het niet. Daar heeft Piet gelijk in. En als je iets koopt via internet kan het zo zijn dat achteraf het brommertje niet zo goed is als eerst werd verteld. Maar dat heb ik ook wel eens meegemaakt bij een Mosquito die ik op de beurs had gekocht. Dus dat is ook geen garantie. Dat Piet v Iwaarden wel degelijk verstand heeft van Mobylettes, dat staat voor mij vast en als hij zegt dat een, bij hem te koop staande EEG, goed is dan zal dat ook vast zo zijn. En daar mag je best wat meer voor betalen. Maar ja 750 euro of 300 euro ?? Je kunt ook voor die 450 euro extra een hele boel sleutelen, toch..

Last edited by Peter V; 21/12/07 15:57.
Pagina 1 van 2 1 2

mei
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.023s Queries: 16 (0.005s) Memory: 2.9228 MB (Peak: 3.1822 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 15:24:48 UTC