O ja, Voor die silentblocs in de fourche balancier, heb ik, geloof ik, ook een vervanger gevonden. Op de site van MArc Duchamps vond ik silentblocs voor een peugeot. Dezelfde buiten en binnenmaat, maar langer. Geen probleem. Langer maken is moeilijker. Die Kop van jouw ziet er wel erg nieuw uit Henk. Was 'ie dat ook?
Nou, die kop van mij is veel ouder en zo voel ik me soms ook, behalve als ik me uitsloof in het zwembad en als een speer door het water schiet. Sommige dingen verleer je nooit.
Die kop van die AV92 was geen NOS en verkeerde in goede staat. Door MobyDick laten stralen en zie hier het resultaat. Over het algemeen hebben koppen niet zoveel te lijden; soms een ander klepje monteren en wat schoonkrabben of stralen. Groet, Henk
Het enige voordeel van de diefstal van m'n av48 en het krijgen van nieuwe bovenburen, die geen bromfiets in het trappenhuis willen,waardoor er nu 4 op de 1e verdieping staan, is,dat ik nu weer veel fiets. Beetje off-topic, zolangzamerhand. Dus; waar straal je zo'n kop mee (niet die van Henk, dat is te pijnlijk)? Met zand wordt het wel erg dof. Ik ben trouwens niet op de sleuteldag van Piet, want een klus voor een vriend, die ik dit weekend zou doen, wordt een week verschoven. Dus dat carter moet ik maar zelf uit elkaar peuteren. Zie ik wel tegenop. DAt blokje is nog goed en ik wil het niet verbiggen. Het is te lastig om nog iets voor te vinden en vervangen met een "gewoner" blokje vindt ik geen optie. We zien wel.Groet Joost.
Mijn oude kop wordt meestal met warm water gestraald als ik onder de douche sta. Die AV92 kop met glasparel denk ik. Er zijn veel verschillende materialen om te stralen. Bij KLM stalen ze bepaalde delen met kunststofkorrel vertelde Alex Bermon mij lang geleden. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Misschien dat MobyDick dit kan uitleggen. Groet, Henk
Het cilinderkopje van Henk is inderdaad gestraald met glasparels. Het vuil- en oxydelaagje wordt zo eenvoudig verwijderd en het oppervlak krijgt een mooie matte structuur. Bedrijven die werken met RVS en ook revisiebedrijven hebben meestal wel zo'n straalcabine en kunnen dit voor relatief weinig geld uitvoeren.
Ik heb de cylinder en het carter van de AV89 nog eens bekeken. Er zitten inderdaad plaatjes op de krukwangen, die scharnierend zijn opgehangen. doordat de kraag van de cylimder, die in het carter steekt, een complete cirkel is en niet, zoals bij reguliere cylinders, open ter hoogte van de spoelkanalen, ontstaat er een gesloten spoelkanaal vanaf de onderkant van de cylinder, tot de spoelpoorten. In het carter is het hetzelfde. De rand, waar de cylinderkraag in valt, is een geslotencirkel. Net onder de cylinderrand is in het carter een venster gefraisd, als een spoelpoort in een cylinder. Bij lage toeren is dit venster geheel geopend en laat de maximale hoeveelheid mengsel door. Als het toerental toeneemt, slaan de plaatjes op de krukwangen naar buiten en sluiten het venster gedeeltelijk af, waardoor de cylinder minder mengsel krijgt. Ingenieus, maar hinderlijk. Het vastzetten van de plaatjes is misschien een oplossing, of de cylinderkraag aanpassen, waarmee ik het afsluitbare venster omzeil. De spoelpoorten en kanalen zijn zo groot, dat het een heel snel brommertje wordt, als ik het goed oplos. Even goed overdenken.. Groet, Joost.
Beste Joost, Over het technisch vastzetten hoef je niet lang na te denken: gewoon even vastpikken met een laselectrode. De juridische consequenties zijn wat lastiger. De snelheid wordt al gauw te hoog. Je hebt dan een v?lomoteur gemaakt die 80 km/uur haalt en dan kan die brommer in beslaggenomen worden. Zou jammer zijn. Zet er dus altijd een andere begrenzer op als je in Nederland rijdt en dat vermogen niet nodig hebt. Enkele leuke plaatjes van die speed-control tref je hieronder aan. De eerste is ook een leuke kleurplaat voor mensen, die verder niks hebben met mobylette. Groet, Henk
Superplaatjes, Henk! Bedankt. Die gaan in het mapje "project AV89" Waar haal je ze vandaan. Zo had ik me het een beetje voorgesteld. Ik heb vandaag weer wat onderdeeltjes binnen gekregen. Ook nog een nieuwe variateur (Scootbikeshop) voor die AV89. Helaas zit er toch 40 jaar tussen de AV89 en de fabricage van deze variateur (Niet origineel MBK, maar Transval) en past de "cloche" van de primaire koppeling niet helemaal. Het tapse gat is te klein, waardoor hij niet ver genoeg op de as zakt. Overigens past de originele klok, van mijn AV48 uit 1962, ook niet helemaal goed. Dus leeftijdsverschil is het niet. Het komt gewoon erg nauw. Als ik nu een 8,7 mm carbje monteer, heb ik hem toch alweer aardig getemd, denk ik. Mocht ik dan in het buitenland gaan rijden, kan er altijd weer een grotere op. Eerst maar weer mooi maken. Groet, Joost.
Waar ik die plaatjes vandaan haal? Is een kwestie van regelmatig documentatie kopen op beurzen en ruilacties met anderen. De plaatjes komen uit een overdruk uit Bromfiets uit begin jaren 60. Het rare is dat ik wel veel documentatie bezit, maar zeker niet alles hoef te hebben. Van zo'n groot emaillebord beginnen sommige personen spontaan te kwijlen. Ik vind het wel aardig, meer niet en zal er echt geen kapitalen aan uitgeven.
Heeft allemaal weinig met het onderwerp Vehikel te maken, behalve dat steeds meer speciale onderdelen via veilingsites worden verhandeld. Dat konden ouwe knarren zich 15 jaar geleden niet voorstellen.
Ik heb ondertussen ook een aantal van die moderne Transval variateurs aangeschaft en ben bezig met de ombouw van vooruitdraaiend naar achteruitdraaiend. Is minder simpel dan ik dacht, maar aangezien ik het complete tekeningenpakket van Ben Kaptein beheer (is eigendom van het Kapteinnetwerk Nederland) moet ik er als werktuigbouwkundige er wel uitkomen. Komende zomer rijd ik met zo'n omgebouwd exemplaar rond. Nog bedankt voor de tip dat het tapse gat van de cloche anders kan zijn. Mogelijk moet deze ook opnieuw bewerkt worden. Groet, Henk