Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 18 guests, and 0 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Wat te doen? #6042
07/10/08 14:13
07/10/08 14:13
Joined: May 2008
Berichten: 19
Enschede
G
Gerald Offline OP
Junior lid
Gerald  Offline OP
Junior lid
G

Joined: May 2008
Berichten: 19
Enschede
Ik heb een goed werkende AV-85 uit '72. Alleen de lak is niet meer totaal dekkend en er zitten dus wat roest plekjes op.

Nu heb ik een aantal ideeen die door meerdere mensen worden gesteund en ik wil jullie mening daar over weten:
1) Het eerste idee is, de bromfiets zo te laten als hij is. Ik heb de kilometer teller en benzine kraan vervangen omdat deze defect waren. En hij is verder dus 100% orgineel
2) "Restaureren" Chroom naar de verchromer, de rest blank schuren en opnieuw lak aanbrengen in de orginele kleur (licht blauw)
3) Kleur stelling veranderen. Ik zag laatst een oude Volkswagen T2 rijden. De een kleur stelling had die mij erg aansprak, zwart met zeer donker oud rood. Het chroom zou ik dan vervangen door een matte vernikkeling.

sowieso ga ik proberen om in de behuizing van de oude kilometer teller een mooie digitale teller te creeren (heel veel ideeen over en de printschema's ben ik mee bezig)

Aanvullingen en op of aanmerkingen zijn welkom.

Re: Wat te doen? [Re: Gerald] #6047
07/10/08 22:03
07/10/08 22:03
Joined: Aug 2008
Berichten: 18
B
BEC Offline
Junior lid
BEC  Offline
Junior lid
B

Joined: Aug 2008
Berichten: 18
Zelf zit ik met eenzelfde probleem.
Het is een lastige keuze.

Als de brommer nu bijna 100 % orgineel is en de roest plekjes die er nu op zitten geen ernstige schade kunnen aanrichten voor de toekomst zou ik het zo laten.

gebruik je de brommer alleen op ritten en laat je hem liever staan met een doek erover om zo te voorkomen dat je er schade toe brengt, dan zou ik voor optie 2 gaan en de brommer compleet restaureren.

Gebruik je de brommer nou vaak en wil je een leuke plezier brommer met je eigen stijl dan zou ik voor optie 3 gaan.
(Ga ik ook doen, ik gebruik geen orginele kleuren meer en een ander zadel, maar verder behoud ik nog wel orginele details, zoals de white wall banden en logo's)

Zou je misschien een voorbeeld van de oude rode kleur willen posten? Ik zat ook met zoiets in mijn hoofd voor mijn project maar kwam er nog niet helemaal uit!

Overgens wat ik hierboven zeg zouden mijn keuzes zijn.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen in wat voor een staat de Mobylette is en wat je zelf natuurlijk het graagst wil.
Sommige mensen hechten veel waarde aan orginaliteit, sommige mensen weer aan het uiterlijk.

Succes!
Groetjes!

Bernd

Re: Wat te doen? [Re: Gerald] #6049
07/10/08 22:11
07/10/08 22:11
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Hoi Gerald,

De AV85 is een technisch uitontwikkeld model, waarbij men nog een degelijk laksysteem en chroomwerk heeft toegepast.
Misschien heeft die van jou onder de appelboom gestaan, maar meestal kan een goede polijstbeurt van de lak- en chroomdelen wonderen verrichten.
Mogelijk moet je hier en daar wat bijstippen en de motorschermen opnieuw lakken. Origineel is altijd leuker dan een overgerestaureerde steriele brommer.
Mocht je gaan restaureren; bedenk dan wel dat op dit moment een AV85 ten onrechte weinig geld opbrengt bij verkoop.
Groet,
Henk



Re: Wat te doen? [Re: De_Baron_001] #6052
08/10/08 13:53
08/10/08 13:53
Joined: Feb 2008
Berichten: 145
Schagerbrug
D
donnie Offline
Superlid
donnie  Offline
Superlid
**
D

Joined: Feb 2008
Berichten: 145
Schagerbrug
Het is een probleem van persoonlijke voorkeur en van de centen.
Persoonlijk vind ik een brommer in perfekte technische staat met gebruikers-schade mooi.
Een brommer in betere staat dan hij ooit uit de showroom kwam is niet mijn persoonlijke voorkeur.
Een oude km-teller voorzichtig uit elkaar halen schoonmaken en weer draaibaar maken met klokkenolie schenkt mij meer voldoening dan een nieuwe kopen of digitaal maken.
Als ik op Discovery zie hoe ze oude T-Ford uit begin vorige eeuw in stukken zagen en voorzien van de modernste techniek vind ik walgelijk. Bouw dan een moderne auto.
Groet, Peter R.

Re: Wat te doen? [Re: Gerald] #6056
08/10/08 18:10
08/10/08 18:10
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline
Lid
Moby  Offline
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Hoi Gerald !

Ik ben het volledig eens met 'De Baron' en Donnie: volledige lakrestauratie doe je pas als dit echt nodig is; anders laat je hem in de originele lak en werk je desgewenst her en der een klein beetje bij met nagemaakte lak.

Wat het chroom betreft is de keuze aan jou: als je snel veel geld kwijt wil zijn, moet je dat beslist doen; je kan ook Fortis-aandelen kopen ;-)
Herlakkken van het chroom in zilvergrijs geeft ook een behoorlijk bevredigend resultaat; zorg er dan wel voor dat het lak is die goed houdt en niet afgaat bij een poetsbeurt.

Wij Belgen (jawel !) houden een oldtimer liefst origineel ook al heeft ie lakschade opgelopen. De Fransen noemen dit 'dans son jus' laten van een brommer. Uiteraard laten wij ook herlakwerk doen als het echt nodig is en dan moet het resultaat er ook naar zijn.

Succes met je brommer in elk geval !!

Mobygr,

Moby

Re: Wat te doen? [Re: Moby] #6177
26/11/08 15:04
26/11/08 15:04
Joined: May 2008
Berichten: 19
Enschede
G
Gerald Offline OP
Junior lid
Gerald  Offline OP
Junior lid
G

Joined: May 2008
Berichten: 19
Enschede
Hoi allemaal,

Na een tijdje uit de running te zijn geweest (ziekenhuis). Ben ik nu weer bezig met mijn bromfiets.
De roest waar ik het over heb is het volgende:

Re: Wat te doen? [Re: Gerald] #6180
27/11/08 19:43
27/11/08 19:43
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Je kunt het pas goed beoordelen na een goede beurt met een lakcleaner. Bepaalde delen die erg roestig of beschadigd zijn zoals motorschermen en kettingschermen zou je opnieuw kunnen spuiten en de rest zoals het frame: schoonkrassen en bijwerken met een kleine kwast. Hierna de lak polijsten.
Groet,
Henk




mei
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.026s Queries: 16 (0.006s) Memory: 2.8757 MB (Peak: 3.1822 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-07 15:09:19 UTC