Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 26 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer #6768
29/06/09 14:03
29/06/09 14:03
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Geachte medemobyletters,


Gedurende de afgelopen warme en vochtige dagen heb ik gemerkt dat mijn brommertje (zeer) snel verzuipt als men na een ritje, waarbij het blok goed warmdraait, de boel stilzet en een 10 tot 15 minuten later wederom wil starten (dit doet zich niet voor als men pakweg binnen 5 minuten weer start). Ik heb eerder wel de choke en gashandel bepoteld, wat leidde tot nog ergere verzuiping. Daardoor probeer ik het verzuipen zo veel mogelijk te vermijden door geenszins de choke of het gas te bepotelen bij deze tweede start. Een en ander levert toch vaak wachttijden en wat meer aangezwengel op.


Ik wil nog even melden dat mijn brommer, hoewel de onsteking (ook condensator etc.) onder het vliegwiel is gemonteerd (en dus goed warm wordt met het eerder beschreven type weer), naar mijn mening geen ontstekingsproblemen heeft. Als ie eenmaal goed gestart is dan loopt ie prima en blijft dat doen.

Volgens mij moet ik dan concluderen dat dit 'probleem' iets te maken heeft met de (wellicht te extensieve) benzinetoevoer wanneer men met een heet blok in zulk weer wil starten. Daarnaast, een andere oplossing dan even wachten kan ik zo snel niet bedenken.

Eindelijk mijn vragen dus:
1: Kampen meerdere mensen met dit fenomeen?

Zo nee, wat bezielt mij of mijn brommer?
Zo ja, zijn er oplossingen voor?

2: Hoe wordt dit precies veroorzaakt?

Alvast bedankt en groet,
Christiaan

PS: Wellicht ook verstandig om iets meer te smeren met warm weer? Zo'n 1:40?

Groet nogmaals



Last edited by mobychris; 29/06/09 15:11.
Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: mobychris] #6769
29/06/09 20:42
29/06/09 20:42
Joined: Aug 2006
Berichten: 70
Veghel
Smidje Offline
Lid
Smidje  Offline
Lid

Joined: Aug 2006
Berichten: 70
Veghel
Christiaan,ik ken dat probleem ook,als ik bijvoor beeld
een lange rit rij met daarin enkele pause plaatsen dan moet daarna even fink doorstarten wil hij aanslaan daarna loopt hij weer perfect,terwijl hij met een koude motor meteen start,de oorzaak is bij mij ook niet bekend,het zelfde als ik de brommer maar een beetje schuin houdt dan slaat hij ook af.
Smidje

Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: Smidje] #6770
30/06/09 05:47
30/06/09 05:47
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
De warmte is de oorzaak. De benzine in de carburateur staat gewoon te verdampen.
Daar hebben we in het verleden bij de Rijwiel Hulpmotor Club ook al problemen mee gehad en dan inderdaad vooral bij de Mobylettes.
De Mobyletterijders stonden op een gegeven moment hun carburateurs te koelen met een natte poetsdoek....

Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: Peter V] #6772
30/06/09 20:34
30/06/09 20:34
Joined: Jun 2008
Berichten: 51
Barneveld
F
Fiets O Matic Offline
Lid
Fiets O Matic  Offline
Lid
F

Joined: Jun 2008
Berichten: 51
Barneveld
Een mogelijke oorzaak.
Tussen het carburateur spruitstuk en de cilinder hoort een aardig dikke pakking te zitten, die dan ook dient als thermische isolatie tussen de hete cilinder en de benzine in de carburateur (vapour lock probleem). Als je rijdt, zorgt de verdampende benzine er voor dat de temperatuur in de carburateur en inlaatspruitstuk iets lager is. Als je de brommer dan stil zet heb je dat koelende effect niet en wordt de carburateur zo warm dat de benzine gaat koken en wie weet waar naartoe wordt gestuwd.
Zit die dikke pakking er bij jou tussen?

Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: Fiets O Matic] #6773
01/07/09 05:48
01/07/09 05:48
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi,

Jep, die pakking zit op zijn plek. Echter, de vlotterkamer etc. zit vlak achter de cylinder en wordt sowieso warm.

Voor de zekerheid de vonk nog even gechecked, die is prima. Daarbij zag ik dat de zuiger behoorlijk nat was aan de bovenkant. Na even een paar omwentelingen met de bougie eruit teneinde het teveel aan benzine uit het blok te pompen en logischerwijze hermontage van de bougie startte ze direct weer.

Dank voor de uitleg, ik zal eens gaan broeden wat ik er aan kan doen.

Groet,
Christiaan

Last edited by mobychris; 01/07/09 13:21.
Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: mobychris] #6778
01/07/09 13:12
01/07/09 13:12
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi,

Wellicht een gedeeltelijk werkende optie: Aan het eind van de rit de benzinekraan dichtdraaien zodat het blokje vanzelf afslaat i.p.v. de choke aan te tikken (waarbij dus eigenlijk het blokje verzuipt). Theoretisch zou er dan minder kans moeten zijn op verzuipen bij herstart lijkt me.

Het voelt wel een beetje als een half gare oplossing omdat een steeds schraler mengsel (bij dichtdraaien van de kraan) de smering niet ten goede komt. Op lange termijn wellicht extra slijtage?

Groet,
Chris

Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: mobychris] #6779
01/07/09 14:16
01/07/09 14:16
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Zo snel slijt je blok nou ook weer niet. Er is nog zat smering over in je blok om die paar meters te kunnen rijden. Ik ken iemand die niet wist dat er mengsmering in zijn brommer moest. Hij reed elke dag 20 km. Na 2 maanden was het blok pas zodanig naar de knoppe dat hij actie ging ondernemen. (en ja, dat blok was dan ook wel flink naar de haaie)

Ik doe de kraan al jarenlang dicht aan het eind van een rit. Dit om benzine stank in de garage te voorkomen. De benzine dampt namelijk langzaam uit de carb en dus stinkt het.


Vonkentrekker
Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: Franky] #6866
29/07/09 07:06
29/07/09 07:06
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Beste mensen,

Wat bleek, het startprobleem lag aan een verkeerd ontstekingstijdstip.
De problemen bleven aanhouden en had het idee dat het niet aan de benzinetoevoer lag, toch heb ik de carburateur geheel schoongemaakt maar daar bleek geen vuil in te zitten.
Ik heb dus eerst de contactpunten bekeken die in orde bleken en een juiste spreiding hebben. Daarna heb ik gekeken naar het ontstekingstijdstip en het openen van de contactpunten geschiedde pas 1 mm voor het b.d.p.. Deze heb ik opnieuw gesteld en nu start en draait ze weer als een zonnetje!

Gelukkig maar, wel een les om dat allemaal goed in de gaten te houden.

Groet,
Christiaan

Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: mobychris] #6867
04/08/09 10:08
04/08/09 10:08
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Chris,
Die keuze voor een vrij-instelbare nok in het verre verleden is lastig als de nok verloopt. Dat heb ik de laatste tijd regelmatig geconstateerd bij derden. Je moet de nok voor montage goed controleren op beschadigingen en verder dient de nok vetvrij op de krukas gemonteerd te worden.
Ik maak de conische krukastap en de binnenkant van de nok vetvrij met thinner. Het viltje van de contactpunten moet wel wat vet krijgen.
Zijn er ook voordelen aan de instelbare voorontsteking?
Jawel: de krukas van een EEG kan ook gebruikt worden voor veel andere modellen met een ander ontstekingstijdstip.
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 04/08/09 10:08.


Re: makkelijk verzuipen bij heet en vochtig weer [Re: De_Baron_001] #6870
05/08/09 08:36
05/08/09 08:36
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi Henk,

Inderdaad, de nok was in uitstekende staat dus ik heb inderdaad de krukastap en de nokbinnenkant zeer goed ontvet alsmede een weinig vet aan de schuivende delen (het contactpuntviltje)gedaan en de nok na het stellen een paar tikjes gegeven teneinde hem op zijn plaats te houden tijdens montage van het vliegwiel.

Ik vind het opzich geen probleem dat de nok vrij-instelbaar is. Dit laat ook zeer precieze afstelling toe. Als het allemaal goed gebeurd blijft ie best op zijn plek en zoveel moeite is het niet om eens in de zoveel tijd te kijken of ie nog juist staat, zeker niet als je een goed afleesbare stelstop hebt.

Ik was er wel blij mee want ik dacht dat het wellicht de onstekingsspoel betrof, die het probleem veroorzaakte.

Toch wel mooi, ook stationair loopt het prachtig, rustig en stabiel. Schitterend spul.

Groet,
Christiaan


maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.034s Queries: 15 (0.010s) Memory: 2.8937 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:08:22 UTC