0 registered members (),
28
guests, and 4
spiders. |
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
Re: Mengsmering schema voor mobylettes
[Re: mobychris]
#6785
02/07/09 13:52
02/07/09 13:52
|
Joined: Jan 2007
Berichten: 399 Rotterdam
MobyJoost
Superlid
|
Superlid
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
|
Als je de voorschriften ddor de jaren heen bekijkt, zie je, dat de smering steeds schraler mag. In hoeverre dat komt door de verbetering van de olie kwaliteit, of door de verbetering in materiaalgebruik bij de fabricage van de motoren, weet ik niet. Er is, denk ik, wel een groot verschil in smering-noodzaak tussen de av3 en av7 motoren, omdat het basis ontwerp en de gebruikte materialen zo verschillend zijn. NA de in voering van de av 7 zijn de smeringvoorschriften nog steeds schraler geworden, terwijl het motorontwerp niet of nauwelijks veranderde. Ik weet niet of het gebruikte cylinderwand-materiaal tijdens het lange "leven" van de av7 nog veranderd is, zo niet, dan moet die verschraling toe te schrijven aan de verbetering van de oliekwaliteit. Verder heb ik begrepen, dat de enige redenen, die je kan hebben, om minerale olie te gebruiken in je oude moby (pr? 1970),zijn, dat je niets anders hebt (zoals in jouw geval), of als je nog steeds de originele keerringen in je carter hebt zitten, waarvan het rubber niet bestand is tegen de additieven in de synthetische olie. Het boekje van mijn av32 (1954) schrijft voor 1/12,5, kan waarschijnlijk wel naar 1/20 met synthetisch, maar heb het niet getest. En je keerringen vervangen, natuurlijk (geldt voor de av35 motor, niet voor de av3, geen keerringen als ik het goed heb) Er zou onderzoek naar gedaan moeten worden, want veel meer te weinig olie zorgt voor veel slijtage, maar een beetje te weinig olie, zorgt voor een beetje meer slijtage. Het toverwoord is "meer". Een beetje te weing olie, zorgt er dus dan, bijna ongemerkt, voor, dat je motor sneller slijt, dan je wil en dan nodig is. Ik smeer mijn AV3 1/20 en mijn moby's met av7 motor 1/35. Ik heb ook wel eens voorgemengde 1/50 gebruikt en het loopt perfect (snellere verbranding, hoe meer olie, hoe hoger het ontvlampunt en hoe trager de verbranding), maar mijn gevoel zegt, dat het te schraal is. Er zijn veel meningen over en het kan ontaarden in een oeverloze discussie, waar geen feiten uitkomen. Niettemin wel interressant.Joost.
|
|
|
Re: Mengsmering schema voor mobylettes
[Re: MobyJoost]
#6786
02/07/09 14:14
02/07/09 14:14
|
Joined: Jun 2009
Berichten: 5
denaamisArjan
Junior lid
|
Junior lid
Joined: Jun 2009
Berichten: 5
|
Mengverhoudingen en olietypen zijn inderdaad een interessant onderwerp. Op het trabantforum komt dit ook regelmatig voorbij De materialen zijn de afgelopen jaren inderdaad enorm verbeterd evenals krukaslagers oliekeringen ed. Ook de olien zijn beter geworden, ze smeren beter en ze verbranden beter. Ik heb een peugeot BB met moderne SKF lagers, moderne zuigerveren en oliekeerringen. Ik moet er natuurlijk in de praktijk achter komen, maar ik verwacht dat ik makkelijk 1 op 45 halfsynthetisch kan rijden wanneer hij af is. Toen ik het motortje kocht zag ik dat hij in het verleden veel teveel olie gehad heeft, alles zat propvol gebakken.
|
|
|
Re: Mengsmering schema voor mobylettes
[Re: carl]
#6792
03/07/09 10:07
03/07/09 10:07
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Ik zou het mooi vinden dat iemand een goed schema van verschillende type's en de mengverhoudingen zou plaatsen op het forum, hier zullen velen iets aan hebben.
groeten Carl Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is. motoren met gietijzeren cilindervoering 1:20 motoren met hard-verchroomde cilinderwand: 1:35 Ik pas meestal semi-synthetische tweetaktolie toe. Bij snellopende variateurmodellen gooit ik er soms ook nog 2cc TSL per liter bij voor de noodloopeigenschappen. In het verleden reed ik ook vaak met een mengsel uit de pomp. Twee jaar geleden traden plotseling 3 vastlopers op bij verschillende eigenaren van mobylette. Dat kwam daarvoor zelden voor. Wat hebben ze met de benzine gedaan????? Reden om direct vetter te gaan smeren. Het bij variateurmachines bekende zagen van de zuiger - bij een warme motor - is nadien nagenoeg verdwenen. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 03/07/09 10:10.
|
|
|
Re: Mengsmering schema voor mobylettes
[Re: De_Baron_001]
#6794
03/07/09 11:38
03/07/09 11:38
|
Joined: Jan 2007
Berichten: 399 Rotterdam
MobyJoost
Superlid
|
Superlid
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
|
Typisch. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik mijn AV48( ja, die gestolen is). Na twee weken rijden, liep ze, op een morgen, al na 500 meter, vast. Ook mijn EEG, die mij al sinds 1980, met hetzelfde motortje, vrijwel probleemloos (en snel; 60 km/u)overal heen had gebracht, liep een paar maanden voor de av48 vast. Wat bedoel je met "het zagen van de zuiger"? Klinkt eng. Ik heb nog niet zo lang ervaring met variateurs en iets, dat ik zo zou omschrijven, heb ik nog niet gehoord. Mijn av92 had een volkomen verrotte motorophanging, waardoor de motor eigenlijk los hing(uitlaat vastpakken en motor zeker drie cm naar links en naar rechts kunnenbewegen!) en mijn av48 liep (met het, ooit, nieuw gekochte, ovale cylindertje)als een trein (snik).Geen schurende, schrale geluiden (smering 1/40, volsynthetisch. Kan je dit toelichte (het zagen, bedoel ik). Groet, Joost.
|
|
|
Re: Mengsmering schema voor mobylettes
[Re: MobyJoost]
#6795
03/07/09 13:01
03/07/09 13:01
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Typisch. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik mijn AV48( ja, die gestolen is). Wat bedoel je met "het zagen van de zuiger"? Klinkt eng. Groet, Joost. Hallo Joost, Heb je je eigen brommer teruggekocht of een soortgelijke AV48? Dat zagen is geen offici?le term. Wij merkten dat bij zware ritten onder warme omstandigheden de motor niet lekker soepel meer reed. Er kwamen vervelende zagende bijgeluiden uit de motor. Als de belasting of snelheid vervolgens varieerde werd het soms minder. Een vetter mengsel en TSL heeft voor mij dat probleem opgelost. Mogelijk zat ik tegen een vastloper aan. Het vettere mensel heeft op al mijn brommers een positief effect gehad, zodat ik de kwaliteit van de benzine verdenkt. Tijd voor een onderzoekje bij de olieboeren???? Groet, Henk
|
|
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
|
Most Online216 May 2nd, 2020
|
|
|