Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 28 guests, and 4 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 3 1 2 3
Mengsmering schema voor mobylettes #6784
02/07/09 09:20
02/07/09 09:20
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Beste mensen,

Regelmatig is op dit forum het onderwerp mengsmering langsgekomen.
Ik heb net even in de historie gekeken omdat ik me kon herinneren dat het een keer over soorten olie ging na de vraag welke soort (zie titel bericht) het beste gebruikt kan worden. Ik begreep daaruit dat de olien van tegenwoordig van dusdandige kwaliteit zijn dat de soort niet zoveel uitmaakt (als ik het me goed herinner) en dat mengsmeerverhoudingen niet meer die van vroeger zijn, dit laatste ook vanwege de eerder vernoemde kwaliteit.

Ik heb mijn EEG'tje eigenlijk altijd vol-of semisynthetische olie van Castrol laten proeven. Echter, verleden week kwam ik bij de pomp in de buurt waar ze alleen minerale tweetaktolie hadden. Deze heb ik dus aangeschaft en daar heb ik ietsig spijt van. Het stinkt een uur in de wind en ik het is maar hopen dat de koolvorming binnen de perken blijft.

Anyways, ik wil een schema maken met huidige mengverhoudingen voor iedere mobylette. Volgens mij is het meest eenvoudige gewoon onderscheid tussen wel/niet variateurmodellen en de cylinderwandcoatingen.

Heeft iemand hier ideeen over? Met name, zijn er andere kenmerken die invloed hebben op de mengsmeerverhouding, anders dan koppelingssoort en cylinderwand?

Alvast bedankt en groet,
Chris

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: mobychris] #6785
02/07/09 13:52
02/07/09 13:52
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Als je de voorschriften ddor de jaren heen bekijkt, zie je, dat de smering steeds schraler mag. In hoeverre dat komt door de verbetering van de olie kwaliteit, of door de verbetering in materiaalgebruik bij de fabricage van de motoren, weet ik niet. Er is, denk ik, wel een groot verschil in smering-noodzaak tussen de av3 en av7 motoren, omdat het basis ontwerp en de gebruikte materialen zo verschillend zijn. NA de in voering van de av 7 zijn de smeringvoorschriften nog steeds schraler geworden, terwijl het motorontwerp niet of nauwelijks veranderde. Ik weet niet of het gebruikte cylinderwand-materiaal tijdens het lange "leven" van de av7 nog veranderd is, zo niet, dan moet die verschraling toe te schrijven aan de verbetering van de oliekwaliteit.
Verder heb ik begrepen, dat de enige redenen, die je kan hebben, om minerale olie te gebruiken in je oude moby (pr? 1970),zijn, dat je niets anders hebt (zoals in jouw geval), of als je nog steeds de originele keerringen in je carter hebt zitten, waarvan het rubber niet bestand is tegen de additieven in de synthetische olie.
Het boekje van mijn av32 (1954) schrijft voor 1/12,5, kan waarschijnlijk wel naar 1/20 met synthetisch, maar heb het niet getest. En je keerringen vervangen, natuurlijk (geldt voor de av35 motor, niet voor de av3, geen keerringen als ik het goed heb)
Er zou onderzoek naar gedaan moeten worden, want veel meer te weinig olie zorgt voor veel slijtage, maar een beetje te weinig olie, zorgt voor een beetje meer slijtage. Het toverwoord is "meer". Een beetje te weing olie, zorgt er dus dan, bijna ongemerkt, voor, dat je motor sneller slijt, dan je wil en dan nodig is.
Ik smeer mijn AV3 1/20 en mijn moby's met av7 motor 1/35. Ik heb ook wel eens voorgemengde 1/50 gebruikt en het loopt perfect (snellere verbranding, hoe meer olie, hoe hoger het ontvlampunt en hoe trager de verbranding), maar mijn gevoel zegt, dat het te schraal is.
Er zijn veel meningen over en het kan ontaarden in een oeverloze discussie, waar geen feiten uitkomen. Niettemin wel interressant.Joost.

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: MobyJoost] #6786
02/07/09 14:14
02/07/09 14:14
Joined: Jun 2009
Berichten: 5
D
denaamisArjan Offline
Junior lid
denaamisArjan  Offline
Junior lid
D

Joined: Jun 2009
Berichten: 5
Mengverhoudingen en olietypen zijn inderdaad een interessant onderwerp. Op het trabantforum komt dit ook regelmatig voorbij

De materialen zijn de afgelopen jaren inderdaad enorm verbeterd evenals krukaslagers oliekeringen ed. Ook de olien zijn beter geworden, ze smeren beter en ze verbranden beter.

Ik heb een peugeot BB met moderne SKF lagers, moderne zuigerveren en oliekeerringen. Ik moet er natuurlijk in de praktijk achter komen, maar ik verwacht dat ik makkelijk 1 op 45 halfsynthetisch kan rijden wanneer hij af is.

Toen ik het motortje kocht zag ik dat hij in het verleden veel teveel olie gehad heeft, alles zat propvol gebakken.

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: denaamisArjan] #6787
02/07/09 16:04
02/07/09 16:04
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: MobyJoost] #6789
03/07/09 04:27
03/07/09 04:27
Joined: Dec 2008
Berichten: 209
carl Offline
Superlid
carl  Offline
Superlid
**

Joined: Dec 2008
Berichten: 209
Op het solex forum is dit onderwerp op dit moment ook zeer actief.
Maar men zegt beter iets teveel olie dan teweinig want dit brengt grote schade aan het blok en dat is zonde voor de motorblokjes.
Bij solexen varieerd het van 1 op 30 bij oudere type's tot 1 op 40 bij nieuwere type's.
Sommige doen 1 op 50 maar dit vinden velen te schraal.

groeten Carl

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: carl] #6790
03/07/09 04:31
03/07/09 04:31
Joined: Dec 2008
Berichten: 209
carl Offline
Superlid
carl  Offline
Superlid
**

Joined: Dec 2008
Berichten: 209
Ik zou het mooi vinden dat iemand een goed schema van verschillende type's en de mengverhoudingen zou plaatsen op het forum, hier zullen velen iets aan hebben.

groeten Carl

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: carl] #6792
03/07/09 10:07
03/07/09 10:07
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: carl
Ik zou het mooi vinden dat iemand een goed schema van verschillende type's en de mengverhoudingen zou plaatsen op het forum, hier zullen velen iets aan hebben.

groeten Carl


Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is.

motoren met gietijzeren cilindervoering 1:20
motoren met hard-verchroomde cilinderwand: 1:35

Ik pas meestal semi-synthetische tweetaktolie toe.
Bij snellopende variateurmodellen gooit ik er soms ook nog 2cc TSL per liter bij voor de noodloopeigenschappen.

In het verleden reed ik ook vaak met een mengsel uit de pomp.
Twee jaar geleden traden plotseling 3 vastlopers op bij verschillende eigenaren van mobylette. Dat kwam daarvoor zelden voor. Wat hebben ze met de benzine gedaan?????
Reden om direct vetter te gaan smeren. Het bij variateurmachines bekende zagen van de zuiger - bij een warme motor - is nadien nagenoeg verdwenen.

Groet,
Henk




Last edited by De_Baron_001; 03/07/09 10:10.


Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: De_Baron_001] #6794
03/07/09 11:38
03/07/09 11:38
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Typisch. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik mijn AV48( ja, die gestolen is). Na twee weken rijden, liep ze, op een morgen, al na 500 meter, vast. Ook mijn EEG, die mij al sinds 1980, met hetzelfde motortje, vrijwel probleemloos (en snel; 60 km/u)overal heen had gebracht, liep een paar maanden voor de av48 vast.
Wat bedoel je met "het zagen van de zuiger"? Klinkt eng. Ik heb nog niet zo lang ervaring met variateurs en iets, dat ik zo zou omschrijven, heb ik nog niet gehoord. Mijn av92 had een volkomen verrotte motorophanging, waardoor de motor eigenlijk los hing(uitlaat vastpakken en motor zeker drie cm naar links en naar rechts kunnenbewegen!) en mijn av48 liep (met het, ooit, nieuw gekochte, ovale cylindertje)als een trein (snik).Geen schurende, schrale geluiden (smering 1/40, volsynthetisch.
Kan je dit toelichte (het zagen, bedoel ik). Groet, Joost.

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: MobyJoost] #6795
03/07/09 13:01
03/07/09 13:01
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Typisch. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik mijn AV48( ja, die gestolen is).
Wat bedoel je met "het zagen van de zuiger"? Klinkt eng. Groet, Joost.


Hallo Joost,
Heb je je eigen brommer teruggekocht of een soortgelijke AV48?

Dat zagen is geen offici?le term. Wij merkten dat bij zware ritten onder warme omstandigheden de motor niet lekker soepel meer reed.
Er kwamen vervelende zagende bijgeluiden uit de motor. Als de belasting of snelheid vervolgens varieerde werd het soms minder. Een vetter mengsel en TSL heeft voor mij dat probleem opgelost.
Mogelijk zat ik tegen een vastloper aan. Het vettere mensel heeft op al mijn brommers een positief effect gehad, zodat ik de kwaliteit van de benzine verdenkt. Tijd voor een onderzoekje bij de olieboeren????

Groet,
Henk



Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: De_Baron_001] #6796
03/07/09 13:22
03/07/09 13:22
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die nu eindelijk beginnen te snappen dat de 1:50 uit de tweetaktpomp veel te schraal is.
Die brommertjes hebben gewoon veel meer olie nodig, ook al is de olie veel verbeterd de laatste jaren.

Ik pleit al jaren (op het Solex forum) voor een vettere smering, maar meestal krijg je dan van indianenverhalen van mensen. Zoals: "ik merkte meteen dat mijn motortje veeeel meer vermogen had toen ik eenmaal minder olie er bij deed" en meer van dergelijke kletspraat.

Ik heb jarenlang met Solexen geraced en dan praat ik over 70+ km/h met een standaard Solex en wij smeerden 1:20. En nooit een vastloper gehad. En als er ??n tak van motorsport is waar vermogen belangrijk is......

Nu begint het hier dus bij de meer technische lieden ook door te dringen dat er gerust wat vetter gesmeerd mag worden....gelukkig

Pagina 1 van 3 1 2 3

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.062s Queries: 16 (0.030s) Memory: 2.9201 MB (Peak: 3.1822 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 20:17:15 UTC