Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 28 guests, and 0 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 2 1 2
ontsteking #7038
15/09/09 13:45
15/09/09 13:45
Joined: Sep 2009
Berichten: 8
S
swaf Offline OP
Junior lid
swaf  Offline OP
Junior lid
S

Joined: Sep 2009
Berichten: 8
Hallo, even wat vraagjes.

Ik heb problemen met het vermogen van mijn motor (ik heb een G40T, met een AV7 motor) en na al veel gecheckt te hebben dacht ik even mijn ontsteking af te stellen en de spoelen/condensators te controleren. Nu ik het vliegwiel eindelijk heb open gekregen had ik een paar vraagjes:

1. Hoe weet ik wanneer mijn cilinder in het 'bovenste dode punt' staat? Ik kan niets zien bewegen door het gat van de bougie.

2. Hoe draai ik hem 2.5mm terug, en op wat slaat die 2.5mm eigenlijk? Op de afstand die de zuiger naar beneden gaat? Waar kan ik zo'n afstelbout kopen? Zijn dat standaard dingen die in elke brommershop te vinden zijn?

3. Ik weet hoe je kan meten of de condensator stuk is, blijkbaar moet het een minimale weerstand van 200 000 ohm hebben. Maar hoe kan ik zien of de twee interne spoelen nog goed zijn? En hoe kan ik zien of de externe bobine nog goed is?

Last edited by swaf; 15/09/09 13:46.
Re: ontsteking [Re: swaf] #7039
15/09/09 14:00
15/09/09 14:00
Joined: Sep 2009
Berichten: 6
H
harm65 Offline
Junior lid
harm65  Offline
Junior lid
H

Joined: Sep 2009
Berichten: 6
Hallo,

1. schroevendraaier in het bougiegat steken en zachtjes draaien tot dat hij boven is.

2. daar bedoel je waarschijnlijk de voorontsteking mee?
als je een schuifmaat hebt steek je die in je bougie gat
en kijk je wanneer hij op 2,5mm staat.

3. daar heb je een condensator/spoelen tester voor nodig.

Mvg Harm

Re: ontsteking [Re: harm65] #7040
15/09/09 15:07
15/09/09 15:07
Joined: Sep 2009
Berichten: 8
S
swaf Offline OP
Junior lid
swaf  Offline OP
Junior lid
S

Joined: Sep 2009
Berichten: 8
4. Toen ik de lichthoogte instelde op 0.35mm (zoals beschreven in het Kaptein werkplaatshandboek) startte hij niet meer. Ik moest de contactpuntjes wat verder uit elkaar plaatsen (zo'n 0.5mm). Betekent dit dat die contactpuntjes aan vervanging toe zijn?

Ivm 3, kan ik dit niet gewoon testen met een multimeter? Wat ik nodig heb zijn de ohm-waarden die de verschillende spoelen zouden moeten hebben.

Dank je voor 1 & 2, klinkt logisch.

Last edited by swaf; 15/09/09 15:07.
Re: ontsteking [Re: swaf] #7042
15/09/09 18:54
15/09/09 18:54
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
3. De spoelen gaan pas problemen geven als ze warm worden. Dus dan mag je een goede duurtest doen en dan de zaak doormeten. Een hoop gezeur dus.

4. Klinkt mij vreemd in de oren.
Heb jij bij lichthoogte de maximale lichthoogte ingesteld op 0.35-0.40mm? 0.5mm erbij of maximaal?
De hoogte van die dingen komt niet super precies. Op 0.5mm moet hij ook wel aanslaan. Alleen je blok loopt er niet mooi van.

Als je je mobylletje richting Wageningen kan krijgen, kan ik je misschien wel een keer wat opweg helpen.


Vonkentrekker
Re: ontsteking [Re: Franky] #7043
15/09/09 19:24
15/09/09 19:24
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Je hebt meer kennis van electronica, dan van de mechanica van de motor. verstand heb je wel. Het bovenste dode punt, is inderdaad het hoogste punt, dat je zuiger in de cylinder bereikt. Als je de krukas terugdraait vanaf dat punt, zakt de zuiger weer en 2,5 mm na het bdp (bovenste dode punt), hoort de ontsteking plaats te vonden. Ben je in de ontsteking, dan moet je de onderbreker-nok, die nog op de krukas zit, eraf trekken en wer zo monteren, dat hij de puntjes opent op die 2,5 mm voor bdp. Krukas fixeren op 2,5mm voor bdp, onderbrekernok op de krukas schuiven en doordraaien, tot de puntjes opengaan. Dan de nok zachtjes vast tiken met een kunststof hamer en het vliegwiel terug monteren. De twee nokjes aan de binnenkant van het vliegwiel corresponderen met twee gaatjes in de onderbrekernok. Vliegwiel plaatsen en moer aandraaien.Vereist misschien wat oefwening. En goed gereedschap! Ik heb van een grote inbussleutel een 10mm vierkant sleutel geslepen voor de vliegwielmoer, ik heb een buzetti afstelappparaat gekocht. je draait het in het gat voor de bougie en je kan een pen tot .10 mm naar beneden draaien. Perfect. En van 4mm x 20mm platstaf staal een klembeugel gemaakt, die het vliegwiel fixeert.Groet, Joost

Re: ontsteking [Re: MobyJoost] #7044
15/09/09 22:36
15/09/09 22:36
Joined: Sep 2009
Berichten: 8
S
swaf Offline OP
Junior lid
swaf  Offline OP
Junior lid
S

Joined: Sep 2009
Berichten: 8
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb een vierkante inbus van 10 gekocht bij de plaatselijke autoparts winkel, met lange hendel om veel kracht te zetten. Ook zo'n oliefiltertang om het vliegwiel te fixeren. Daarmee lukte het (eindelijk) om het ding open te krijgen.

Nu moet ik nog een manier zien te vinden om die 2.5mm af te meten, zo'n buzetti afstelapparaat of een schuifmeter ofzo, ik vind wel wat.

Ik vind het wel jammer dat er geen makkelijke manier is om die spoelen te controleren. En wat is de moeilijke methode dan? Kun je dat uitleggen? Tien minuutjes stationair laten draaien en dan meten? Maar kun je de spoelen wel meten zonder ze uit te halen?
In Wageningen raak ik niet vrees ik (waar dat ook is), ik ben van Gent.

Ivm 4, nu staat de maximale opening iets breder dan de voorgeschreven 0.35, op ongeveer 0.5, en start hij wel, al draait hij niet regelmatig als hij stationair draait. Ik heb het gevoel dat hij af en toe een ontploffing overslaat. Maar hij start tenminste. Morgen even kijken of ik ze nog wat dichter bij elkaar kan brengen, 0.45 ofzo.

Wat mijn oorspronkelijke probleem was klinkt wel zoals een typisch spoel/condensator probleem: moeite bij het starten, sloeg enkel aan als ik nog even bleef doortrappen om de motor op weg te helpen. Maar eenmaal hij goed draaide, draaide hij wel vrij goed. Na zo'n 4 km echter slaat hij uit. Of als ik de motor zelf afleg, krijg ik hem niet meer aan de praat tot hij afgekoeld is... Nu zitten er 2 spoelen en 1 condensator in de koppeling (om over de externe bobine maar te zwijgen) dus ik weet niet goed waar te beginnen. Alles gewoon vervangen?

Last edited by swaf; 15/09/09 23:13.
Re: ontsteking [Re: swaf] #7047
16/09/09 14:50
16/09/09 14:50
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Swaf,
kijk even op http://www.pantin.nl (onderdeel FAQ)
Daar staat een verhaal over ontstekingsproblemen.

Heb jij een externe bobine of een ouderwetse dubbelgewikkelde hoogspanningsspoel onder het vliegwiel?


Groet,
Henk



Re: ontsteking [Re: De_Baron_001] #7049
16/09/09 19:59
16/09/09 19:59
Joined: Dec 2008
Berichten: 209
carl Offline
Superlid
carl  Offline
Superlid
**

Joined: Dec 2008
Berichten: 209
Hallo Swaf,

Zelf zou ik eerst de condensator vervangen, want ik heb weleens gelezen dat deze door de warmte een mindere werking krijgen en doordat deze weer zijn afgekoeld de werking terug krijgen.

Groeten Carl

Re: ontsteking [Re: carl] #7051
16/09/09 21:14
16/09/09 21:14
Joined: Sep 2009
Berichten: 8
S
swaf Offline OP
Junior lid
swaf  Offline OP
Junior lid
S

Joined: Sep 2009
Berichten: 8
Ik ken pantin.nl, daarom weet ik dat het probleem waarschijnlijk bij de spoelen of condesator ligt.
Ik heb inderdaad een externe bobine, en in mijn vliegwiel zitten nog twee spoelen, of die dubbelgewikkeld zijn weet ik niet (ik weet niet goed wat het betekent en hoe ik het kan zien).

Re: ontsteking [Re: swaf] #7052
16/09/09 21:45
16/09/09 21:45
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Swaf,
Als je een externe bobine hebt dan heb je ook een voedingsspoel.
Deze lijkt een beetje op een lichtspoel en de enige draad gaat naar de contactpunten. Er is dan ook geen directe verbinding met de bougiekabel.


Hoogstwaarschijnlijk is de condensator defect. Tegenwoordig plaatst men deze steeds meer op een koele plek bij de bobine. Zie voorbeeld.

Controleer ook de punten. Laatst trof ik ergens rechtse punten aan, waar linkse punten moesten zitten.
Ter toelichting: rechtse punten zijn voor mobylette met (grote) snaarschijf. Linkse punten voor FOM en tussenbakmodellen.
Punten kunnen ook ingebrand zijn of versleten. Vervangen van de oude meuk leidt dan meestal tot een beter resultaat.

Groet,
Henk

Attached Files
380-moby005_condensator.jpg (1884 downloads)
Last edited by De_Baron_001; 16/09/09 21:52.


Pagina 1 van 2 1 2

mei
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.023s Queries: 18 (0.006s) Memory: 2.9161 MB (Peak: 3.1824 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-12 16:10:21 UTC