Haal de ketting eraf. Dan de trapper aan de snaarschijfkant.Bus nr 20738 (op de tekening) schuift er zo vanaf, als je de trapper hebt verwijderd. Op de snaarschijf zit een komvormige ring (nr 16568 op de tekening) op het centrum van de schijf. Daarachter zit een seegerring (nr 14158 op de tekening). Die ring haal ik er voorzichtig af met een waterpomptang. Hij zit alleen geklemd, dus net hard genoeg knijpen, om hem te laten draaien. als je hard knijpt, zet je hem alleen maar vaster. Draaien en trekken. Heb je die seegerring eraf, dan kan de hele snaarschijf van de trapas geschoven worden. Zet je dan de beugel, die het tandwiel vasthoud, in fietsstand, dan kan je het tandwiel er zo vanaf schuiven.
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: MobyJoost]
#8645 11/08/1013:4611/08/1013:46
....Daarachter zit een seegerring (nr 14158 op de tekening). Die ring haal ik er voorzichtig af met een waterpomptang.
Beter is een Seegerringtang. Je hebt daarin twee types: voor assen en naven. Voor de Seegerring van een variateur die erg diep zit het je een tang nodig met lange kromme bekken. Die heb ik (nog) niet gevonden en daarom heb ik met een Dremel gewoon wat materiaal van de tang verwijderd, zodat ik er toch mee kan werken. Groet, Henk
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: De_Baron_001]
#8649 11/08/1016:3811/08/1016:38
Ik heb het tandwiel eraf gekregen; het zat nogal vast, het vet was ingedroogd. Ik dacht: ik vraag het eerst op het forum voordat ik iets verniel of forceer. De tanden van het tandwiel staan ietsje krom. Is dit normaal of duidt dit op slijtage?
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: LammertB]
#8652 11/08/1019:1811/08/1019:18
Dat was misschien niet helemaal duidelijk. de waterpomptang is niet voor de seegerring, maar voor de buitenste, komvormige ring.Kromme tandjes wijst wel op slijtage. Beste is, je voor- en achter-tandwiel en ketting tegelijk vervangen. Misschien moet je ook even de smeernippel uit de trapas draaien en het vetkanaal ?n de trapas schoonmaken. Daar zal het vet ook opgedroogd zijn. Daar krijg je dus geen vers vet doorheen. Kan je onderhouden wat je wil, maar je smeert niks.
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: LammertB]
#8654 11/08/1021:5511/08/1021:55
De tanden van het tandwiel staan ietsje krom. Is dit normaal of duidt dit op slijtage?
Dit is slijtage, maar ik heb het erger gezien: tanden aan de uiteinden zo dik als scheermesjes en ook kettingwielen met wat knobbels erop, waar vroeger de tanden zaten. Helemaal niet nodig, want van de meeste typen zijn er nog voldoende kettingwielen. Groet, Henk
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: MobyJoost]
#8657 12/08/1008:0212/08/1008:02
Als alles is schoongemaakt, is het dan niet beter om smeerolie door de smeernippel te jagen? Gezien de viscositeit van olie lijkt het me dat deze de lagers beter bereikt en smeert dan het stuggere vet.
Nog iets: wat voor soort lagers zitten er in het achterwiel en hoe haal ik die eruit? Ik heb het achterwiel wel eens (gedeeltelijk) gedemonteerd, maar kon toen niet zo even iets vinden wat op lagers leek.
Groet,
Lammert
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: LammertB]
#8660 12/08/1016:0512/08/1016:05
De lagers zitten vaak achter een ring verstopt. Kijk maar eens naar een exploded view tekening van een achternaaf. Voor het verwijderen ervan is een as nodig die net door de binnenring geschoven kan worden. In deze as zit een zaagsnede op de kopse kant en een gat, waarin een conisch stalen pen zit. Als de stalen pen dieper in het gat wordt getikt, dan wordt de as dikker en klemt de as vast op de binnenring. Je kunt dan het lager van de andere kant van het wiel eruit tikken.
Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 12/08/1016:17.
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: De_Baron_001]
#8666 13/08/1009:5413/08/1009:54
Beste Lammert, Je kunt dit - als je een beetje handig bent met metaalzaag en boormachine zelf maken. Je pakt een as van rond 12 Boor op de kopse kant daarin een gat van 4 mm en 25-30 mm diep. Zoek een conische pen daarbij verlopend van 3-5 mm. Maak een kruiszaagsnede van circa 25 mm diep.
Mocht dat niet lukken dan kan ik altijd nog een kleine serie opzetten.