Ik heb een vriend die in de metaal zit en ik zal hem vragen of hij dat voor mij kan maken.
Hoe lang moet die as van rond 12 ongeveer zijn en de conische pen zelf? Maakt het nog uit hoe sterk het verloop moet zijn van 3-5mm? Is dat over een afstand van bijv. 2 cm, of meer?
Groet,
Lammert
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: LammertB]
#8674 13/08/1020:3113/08/1020:31
Hallo Lammert, De as is 140mm lang en 12 mm dik. Aan de kopse kant zit een gat geboord met een diameter van 5,5 mm en 32mm diep. Verder zitten er 3 zaagsnedes in van circa 30mm i.p.v. 4 zoals ik eerder berichtte. Door nu een conische pen (verlopend van 5mm naar 6 mm met een lengte van 40 mm) in het gat te tikken gaan de 3 lamellen naar buiten en klemmen deze op de binnenring. Ik heb vanmiddag eentje gemaakt en het werkt prima; als test heb ik een lager uit een achterwiel van een S35L verwijderd. Een mooie tekening volgt nog op mijn website, maar ik zal op dit forum een link zetten. Heb je haast dan kun je er eentje bij mij bestellen en anders kan je vriend over een week aan de slag. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 22/08/1020:44.
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: De_Baron_001]
#8727 25/08/1016:0025/08/1016:00
Dank voor je bijdragen en de tekening. Ik zal volgende week mijn vriend benaderen of hij het voor mij kan maken. Nog ??n vraag: kan een kruiszaagsnede ook gewoon toegepast worden (dat zaagt gemakkelijker) of worden de lamellen dan te zwak?
Groet,
Lammert
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: LammertB]
#8734 25/08/1023:1125/08/1023:11
Nog ??n vraag: kan een kruiszaagsnede ook gewoon toegepast worden (dat zaagt gemakkelijker) of worden de lamellen dan te zwak? Lammert
Drie punten dragen beter dan 4 punten en 4 snedes maken het geheel zwakker. Het is mij ook gelukt om die groeven erin te krijgen. Ik heb overigens wel nageslepen met een Dremel slijpschijf. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 25/08/1023:12.
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: De_Baron_001]
#9111 28/10/1016:5728/10/1016:57
Even voorstellen:mijn naam is Jean en woon rond Antwerpen,dit is mijn eerste post op de Motobecane/Kapteinforum. Mijn eerste Mobylette heb ik in 1970 gekocht(lichtblauwe AV50 met rechthoekige koplamp). Momenteel bezit ik een 40T en een AV56. In verband met het gereedschap om de Ar wiellagers te verwijderen: moet men wel letten op de doormeter van de wielas (binnen doormeter kogellagers): doormeter 10mm voor AV40,AV50,,e.a. doormeter 12mm voor AV75, AV94,e.a. Alles te bekijken op de sites van Bibliotobec of MCF. Persoonlijk heb ik een oude wielas gebruikt (schroefdraad beschadigd)axiaal geboord en 2 zaagsneden, en het werkt prima. Na de eerrste wiellager verwijderd te hebben, kan de tweede ook eventueel met een buis of dopsleutel verwijderd worden(opletten met de doormeter) want de binnenkant van de wielnaaf is conisch De wiellagers die zo gedemonteerd zijn, mogen uiteraard niet meer gebruikt worden. Ook kan men(voor de meest gefortuneerde onder jullie) een slag of krachttekker gebuiken ,zoals aangeduid in de 2de Motobecane reparatie handboek.(Bibliotobec of MCF)
Groet,
Jean
Re: tandwiel verwijderen van snaarschijf
[Re: Jihem]
#9118 29/10/1014:0429/10/1014:04
Beste Jean, Goed dat je die opmerking hebt gemaakt, want in de naaf van Lammert zitten kleine lagers. In de modellen waaraan ik meestal sleutel zitten lagers met een binnendiameter van 12mm Op zich geen probleem, want ik heb ook machinestaal rond 10. Bedankt, Henk