Laat ik maar met de laatste vraag beginnen: "Ben ik niet beter af met een betrouwbare nieuwe brommer?"
Mijn ervaring is dat er zo ongeveer geen betrouwbaarder brommertje bestaat dan een Novio, mits er goed voor gezorgd wordt en als ik het zo lees heeft de *vorige* eigenaar dat niet gedaan. Schande over hem/haar! Maar goed.
Het komt er dus op neer dat ik op z'n minst een poging zou wagen om het beestje weer in goede conditie te krijgen en als je dat doet ben je zo wie zo minder kwijt aan revisiekosten dan aan een nieuwe brommer...
Even jouw punten op een rijtje:
De uitlaat: als er niet zoveel roest op zit is die geen probleem (mijn eigen Novio heeft ook nogal wat roest erop zitten), al zou ik wel die afgebroken bout vervangen als dat nog lukt. Als de uitlaat op is: bij Loef in Houten verkopen ze Novio-uitlaten, helaas wel imitatie dus kwalitatief minder goed dan origineel, maar betaalbaar, ergens tussen de 20 en 25 euro. Die versturen ze ook per post, ik meen zelfs naar Belgi?, maar dan moet je maar even op hun site (zie onder) kijken.
Het olieverbruik: dat betekent vrijwel zeker dat je zuigerveren aan vervanging toe zijn, en als je pech hebt ook de cylinder. Nu is er nog aan vervanging te komen maar dat is soms even zoeken. In Nederland weet ik de adressen wel, in Vlaanderen niet. Maar als je in de gelegenheid bent om zelf of via een handlanger in Nederland rond te snuffelen: Loef in Houten is een optie, Leertouwer in Soest ook, of anders het 4-stroke Bike Centre in Rouveen (boven Zwolle). De links heb ik onderaan gezet. In Vlaanderen: kun je het best eens vragen op het viertakt messageboard (zie ook onder).
Een absolute aanrader is (ik noemde 'm al) je aanmelden op het viertakt messageboard. Dit is *de* ontmoetingsplaats voor alles wat Honda 4takt brommert, vooral in Nederland maar deels ook in Vlaanderen. Je kunt er al je technische en andere vragen kwijt en er zijn altijd mensen die je met liefde van advies dienen. Eventueel kun je daar ook vragen of er bij jou in de buurt een 4-takter is die je verder kan helpen.
Als je dit goed weet op te lossen (het vervangen van al dit spul is goed zelf te doen als je zelf sleutelt) heb je echt weer voor jaaaaaren plezier aan je Novio. En echt, het is de moeite waard, want er is (naar mijn onbescheiden mening) geen fijner brommertje dan een "Noof"!
Internet adressen:
viertakt messageboard
PF50 homepage : Pagina met veel info over de pf50 serie, ook over techniek en wat je zelf kunt sleutelen.
Honda Heaven : Uitgebreide site over alles wat Honda viertakt is, Engelstalig maar Dutch made. Hier is o.a. ook een Nederlands werkplaatshandboek te downloaden voor de PF50 Amigo (motorisch vrijwel identiek aan Novio).
Loef (Houten) Leertouwer (Soest) 4-stroke Bike Centre 't Was een heel verhaal, ik hoop dat je wat aan hebt, voor meer kun je me altijd mailen...
Grrrrroet,
Heleen