Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 28 guests, and 3 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Honda PF50 novio #263
05/10/04 15:49
05/10/04 15:49
Joined: Oct 2004
Berichten: 2
Haacht
B
bassdriver Offline OP
Junior lid
bassdriver  Offline OP
Junior lid
B

Joined: Oct 2004
Berichten: 2
Haacht
Hellow... ik ben niew hier!

Ik heb vorig jaar een honda novio kunnen kopen voor een spotprijsje (100?) maar hij was er niet zo goed aan toe... Hij reed maar er zat een stevige slag in het achterwiel, speling op de achteras, lek aan de uitlaat vooraan, versleten remmen, roest enz... Ik heb hem toen redelijk goed in orde gezet en er een jaartje mee naar school gereden enz... Het ding deed het prima... Enig nadeel is het hoge olieverbruik, maar daar heb ik het later over...
Vorige week is het achterwiel stukgegaan... Het zwakke punt van de PF50 heb ik me laten vertellen. Na een korte zoektocht heb ik er dan toch nieuwe lagers en kogels voor gevonden. Ik heb hem ineens een opknapbeurt gegeven en alle roest weggewerkt en alles eens gepoetst en opgeblonken. De gebreken:
De uitlaat is wat veroest, maar niet extreem dus het oogt nog wel mooi en ??n boutje waarmee de uitlaat een het frame wordt bevestigd, is afgebroken. De pad waarmee de uitlaat aan het frame wordt bevestigd is al eens afgebroken en terug gelast, maar niet zo heel proper. Het brommertje verbruikt redelijk wat olie, maar start prima en rijdt heel goed (45km/h) Door het olieverbruik moet ik om de ca. 4 maanden een nieuwe bougie kopen, maar dit is nu niet echt een probleem... Voor de rest vind ik het een geweldig leuk brommertje zeker tegenover al dat 2-takt geweld, maar ik begin zo m'n twijfels te hebben.
Het is natuurlijk een oud ding, en tot nu toe is het altijd heel betrouwbaar geweest. Maar logischerwijs heeft hij ook z'n gebreken... Is het de moeite waard om deze novio te blijven gebruiken als vervoermiddel? Moet ik hem verkopen, nu hij nog in goede staat is en zoja, wat kan ik ervoor krijgen?? Ben ik niet beter af met een betrouwbare nieuwe brommer?
Let me know... Indien gewenst kan ik nog wat foto's posten van wanneer ik em kocht (ca. 1,5 jaar geleden) en van na de kleine werkzaamheden (nu)

Greetz

Re: Honda PF50 novio #264
07/10/04 20:16
07/10/04 20:16
Joined: Jul 2004
Berichten: 7
Rhenen
H
Heleen Offline
Junior lid
Heleen  Offline
Junior lid
H

Joined: Jul 2004
Berichten: 7
Rhenen
Laat ik maar met de laatste vraag beginnen: "Ben ik niet beter af met een betrouwbare nieuwe brommer?"

Mijn ervaring is dat er zo ongeveer geen betrouwbaarder brommertje bestaat dan een Novio, mits er goed voor gezorgd wordt en als ik het zo lees heeft de *vorige* eigenaar dat niet gedaan. Schande over hem/haar! Maar goed.

Het komt er dus op neer dat ik op z'n minst een poging zou wagen om het beestje weer in goede conditie te krijgen en als je dat doet ben je zo wie zo minder kwijt aan revisiekosten dan aan een nieuwe brommer...

Even jouw punten op een rijtje:

De uitlaat: als er niet zoveel roest op zit is die geen probleem (mijn eigen Novio heeft ook nogal wat roest erop zitten), al zou ik wel die afgebroken bout vervangen als dat nog lukt. Als de uitlaat op is: bij Loef in Houten verkopen ze Novio-uitlaten, helaas wel imitatie dus kwalitatief minder goed dan origineel, maar betaalbaar, ergens tussen de 20 en 25 euro. Die versturen ze ook per post, ik meen zelfs naar Belgi?, maar dan moet je maar even op hun site (zie onder) kijken.

Het olieverbruik: dat betekent vrijwel zeker dat je zuigerveren aan vervanging toe zijn, en als je pech hebt ook de cylinder. Nu is er nog aan vervanging te komen maar dat is soms even zoeken. In Nederland weet ik de adressen wel, in Vlaanderen niet. Maar als je in de gelegenheid bent om zelf of via een handlanger in Nederland rond te snuffelen: Loef in Houten is een optie, Leertouwer in Soest ook, of anders het 4-stroke Bike Centre in Rouveen (boven Zwolle). De links heb ik onderaan gezet. In Vlaanderen: kun je het best eens vragen op het viertakt messageboard (zie ook onder).

Een absolute aanrader is (ik noemde 'm al) je aanmelden op het viertakt messageboard. Dit is *de* ontmoetingsplaats voor alles wat Honda 4takt brommert, vooral in Nederland maar deels ook in Vlaanderen. Je kunt er al je technische en andere vragen kwijt en er zijn altijd mensen die je met liefde van advies dienen. Eventueel kun je daar ook vragen of er bij jou in de buurt een 4-takter is die je verder kan helpen.

Als je dit goed weet op te lossen (het vervangen van al dit spul is goed zelf te doen als je zelf sleutelt) heb je echt weer voor jaaaaaren plezier aan je Novio. En echt, het is de moeite waard, want er is (naar mijn onbescheiden mening) geen fijner brommertje dan een "Noof"!

Internet adressen:

viertakt messageboard

PF50 homepage
: Pagina met veel info over de pf50 serie, ook over techniek en wat je zelf kunt sleutelen.
Honda Heaven : Uitgebreide site over alles wat Honda viertakt is, Engelstalig maar Dutch made. Hier is o.a. ook een Nederlands werkplaatshandboek te downloaden voor de PF50 Amigo (motorisch vrijwel identiek aan Novio).

Loef (Houten)
Leertouwer (Soest)
4-stroke Bike Centre

't Was een heel verhaal, ik hoop dat je wat aan hebt, voor meer kun je me altijd mailen...

Grrrrroet,

Heleen

Re: Honda PF50 novio #265
08/10/04 09:51
08/10/04 09:51
Joined: Oct 2004
Berichten: 2
Haacht
B
bassdriver Offline OP
Junior lid
bassdriver  Offline OP
Junior lid
B

Joined: Oct 2004
Berichten: 2
Haacht
Hey, bedankt voor de info Heleen.
Ik heb een beslissing genomen en ik blijf op m'n groene novio-vriend rijden tot ik erdoor val!!
Ik heb hem net verder in orde gezet en hij doet het prima! Nog enkele kleine gebreken, maar er wordt aan gewerkt... Ik zal ??n van de dagen eens wat fotootjes posten, maar het is er nog niet van gekomen.
Ik heb wel gemerkt dat hij veel te weinig lucht krijgt met de originele luchtfilter, maar ik ga straks een "powerfiltertje" kopen en ik ben benieuwd of hij het beter zal doen. Ik heb ook een garage gevonden die de cilinder kan laten boren, nieuwe zuiger, segmenten en olieschrapers vernieuwen enz... voor max. 125? Maar dat is voor binnen enkele weken.
Anyway, nogmaals bedankt h? en ik hou je op de hoogte...
Ow jah, heb jij soms foto's van je novio online staan? Ik ben wel benieuwd :-)

Greetinzzzz....

Re: Honda PF50 novio #266
08/10/04 20:02
08/10/04 20:02
Joined: Jul 2004
Berichten: 7
Rhenen
H
Heleen Offline
Junior lid
Heleen  Offline
Junior lid
H

Joined: Jul 2004
Berichten: 7
Rhenen
Quote:
Origineel bericht door bassdriver:
Ik heb een beslissing genomen en ik blijf op m'n groene novio-vriend rijden tot ik erdoor val!!
Ik heb hem net verder in orde gezet en hij doet het prima! Nog enkele kleine gebreken, maar er wordt aan gewerkt... Ik zal ??n van de dagen eens wat fotootjes posten, maar het is er nog niet van gekomen.


Yessss!!!!!

Quote:
Ik heb wel gemerkt dat hij veel te weinig lucht krijgt met de originele luchtfilter, maar ik ga straks een "powerfiltertje" kopen en ik ben benieuwd of hij het beter zal doen.


Kan ook nog liggen aan de toestand van de carburateur. Als die viezig is van binnen, heeft dat hetzelfde effect. Schoonmaken kan kleine wondertjes verrichten (voor een goede handleiding zie bijv. http://www.race-eend.com/v2/sheets/carbnovio/ ). Het kan ook nog dat de luchtfilter erg vies is, heb je die al eens eruit gehad? Als ie vuil maar niet vettig is, kun je 'm met wat benzine schoonmaken (goed laten drogen), als ie vettig en/of kapot is, kun je 'm beter vervangen.

Quote:
Ik heb ook een garage gevonden die de cilinder kan laten boren, nieuwe zuiger, segmenten en olieschrapers vernieuwen enz... voor max. 125? Maar dat is voor binnen enkele weken.


Klinkt als een goeie deal, zou ik zeker doen!

Quote:
Ow jah, heb jij soms foto's van je novio online staan? Ik ben wel benieuwd :-)


Zijn te bewonderen op het viertakt messageboard . Hij ziet er wat 'opgelapt' uit, omdat ik roestplekjes op het frame met anti-roest heb bijgewerkt en daarna met een lakstift die toch effe een andere kleur blauw was Een nieuwe spuit- of coatbeurt staat nog op 't verlanglijstje...

Grrrroet,

Heleen

Re: Honda PF50 novio #267
05/11/04 00:01
05/11/04 00:01
Joined: Nov 2004
Berichten: 3
Den Haag
K
Keeton Offline
Junior lid
Keeton  Offline
Junior lid
K

Joined: Nov 2004
Berichten: 3
Den Haag
--------------
Honda Heaven: Uitgebreide site over alles wat Honda viertakt is, Engelstalig maar Dutch made. Hier is o.a. ook een Nederlands werkplaatshandboek te downloaden voor de PF50 Amigo (motorisch vrijwel identiek aan Novio).
--------------

Door mij!
Ik ben er dan ook erg trots op.

Re: Honda PF50 novio #268
28/03/05 06:49
28/03/05 06:49
Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Leuven (Belgi
L
l:x Offline
Junior lid
l:x  Offline
Junior lid
L

Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Leuven (Belgi
--------
Honda Heaven: Uitgebreide site over alles wat Honda viertakt is, Engelstalig maar Dutch made. Hier is o.a. ook een Nederlands werkplaatshandboek te downloaden voor de PF50 Amigo (motorisch vrijwel identiek aan Novio).
--------

Waar vind ik dit werkplaatshandboek terug? Ik heb nl. nog een geprint exemplaar liggen, maar dat is wat t? vettig aan het worden en ik zou dus graag een nieuw exemplaartje uitprinten.

Groeten,
Niels R.

Re: Honda PF50 novio #269
28/03/05 08:10
28/03/05 08:10
Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Zutphen
M
Mellon Offline
Junior lid
Mellon  Offline
Junior lid
M

Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Zutphen
beste l:x

een nwe kopen zal misschien mooier zijn maar er gaat niks boven nostalgie en 4 tact motoren zijn sterker dan 2 tact mits net wat heleen zegt goed onderhouden

groetjes Mellon

Re: Honda PF50 novio #270
29/03/05 09:31
29/03/05 09:31
Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Leuven (Belgi
L
l:x Offline
Junior lid
l:x  Offline
Junior lid
L

Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Leuven (Belgi
Mellon: ik begrijp niet wat je wilt zeggen... Ik vroeg gewoon of er iemand mij kan zeggen waar ik een werkplaatshandboek van de Honda PF50 (Amigo/Novio) kan vinden!

Re: Honda PF50 novio #271
02/04/05 06:33
02/04/05 06:33
Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Leuven (Belgi
L
l:x Offline
Junior lid
l:x  Offline
Junior lid
L

Joined: Mar 2005
Berichten: 3
Leuven (Belgi
Ik heb er eentje gevonden op Honda Heaven (http://www.hondaheaven.org/Album-Amigo_Workshopman_NL.html)

Nu ben ik nog op zoek naar de partslist, dus als iemand eentje weet staan...

Groeten,
l:x

Re: Honda PF50 novio #272
19/04/05 23:09
19/04/05 23:09
Joined: Nov 2004
Berichten: 3
Den Haag
K
Keeton Offline
Junior lid
Keeton  Offline
Junior lid
K

Joined: Nov 2004
Berichten: 3
Den Haag
http://www.hondaheaven.org/Album-Ptypes.html

Hier staan alle boeken van de P types...


april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.031s Queries: 14 (0.008s) Memory: 2.8974 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 08:41:09 UTC