De laatste tijd bereiken mij steeds meer berichten dat liefhebbers een zware variateur mobylette hebben aangeschaft. Afgelopen week ging het om een SP98, SP99Z, een SP93 en een AV92. De prijzen zijn leuk, maar ook de import uit Frankrijk gaat vrolijk verder ondanks de noodzakelijk dure RDW-keuring. Een hobby mag nou weer iets kosten. Terecht dat blad De Bromfiets aan dit type bromfiets in het volgende nummer wat aandacht besteed.
7 jaar geleden waren deze zware mobylettes bij toertochten op de vingers van een hand te tellen. Men was vooral in de Kapteins en Motob?canes van voor 1960 ge?nteresseerd. Hoe ouder hoe beter was het motto. Nadat diverse Kapteinliefhebbers meer in het buitenland gingen toeren en zagen dat die variateurmodellen op de hellingen bovengemiddeld presteerden, trad er een kentering in. Veel rijders hadden geen zin meer om altijd bij elke helling mee te trappen; bovendien bieden die zware modellen meer comfort.
Mijn advies aan de liefhebbers is: schaf zo?n dikke meid aan (mobylette is vrouwelijk) en beperk jezelf niet tot ritten in Nederland. We krijgen in de toekomst nog veel vrije tijd voor interessante hobby?s ondanks dat geleuter van politici en hun kromme berekeningen. Voor mij is nog steeds een van de leukste dingen: het toeren op een tweewieler in bergachtig gebied, waarbij een goed hotel de uitvalbasis vormt. Misschien groeit dit wel uit tot een nieuwe vorm van bromfietstoerisme of blijft het beperkt tot de ?happy few?. Wie het weet mag het zeggen.