Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 26 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Het grote Franky vraag topic #4107
29/03/07 10:42
29/03/07 10:42
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Met het mooie weer van afgelopen dagen begint het ineens bij mij te kriebelen. De mobylette moet weer es gaan rijden. Hij ligt nu nog helemaal uit elkaar, maar daar ga ik nu aan werken.

In dit topic ga ik al mijn problemen posten die ik tegen ga komen. Hopenlijk kunnen jullie mij helpen.

De eerste vragen die al zo in mij opkomen

1.) Verlichting
Een tijdje geleden heb ik iets gepost voor het opvoeren van je verlichting. Dit is tot nu toe wel een aardig succes geworden alleen mijn spoel is nu wel een beetje op. Dus ik wou zelf een nieuwe gaan wikkelen. Mijn ervaring met het wikkelen van spoelen is nou niet bepaald groot. Maar ik denk dat het met een soldeerbout en wat seconden lijm best goed te doen is. Hebben jullie dit al vaker geprobeerd? En waar haalde jullie het koperdraad vandaan?

2.) Uitlaat beschermen tegen roest
Ik heb nu een gloedje nieuwe uitlaat liggen. En deze moet ook gloedje nieuw eruit zien na vele kilometers. Mijn oude uitlaat was een roestbak en dat wil ik nu voorkomen. Hoe je uitlaat beschermen tegen roest? En dan vooral de demper.
De demper lijkt nu gespoten te zijn met zinkspray. Lijkt me pruts werk.

3.) Koperen uitlaatpakking plaatsen
Een probleem dat ik in het verleden vaak ben tegengekomen is een lekkende uitlaat bij het cilinderhuis. Nu zit daar een koperen pakking. Deze zou je eerst moeten verhitten en dan plaatsen ofzo. Dit is echter bij mij nooit een suc6 geweest. Hoe dan wel te plaatsen? Want mijn gasbrander is kennelijk niet warm genoeg ofzo.

4.) Zinkspray
Bij mij stage plaats prutsde ze vaak wat aan met zinkspray. Ziet er wel netjes uit. Ik zat er zelf over na te denken om de bevestigings beugel van mijn uitlaat de spuiten met zinkspray. Dit zal goed staan bij de uitlaat. Goed of slecht idee?

Nou, meer vragen komen zo snel niet in mij op


Vonkentrekker
Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4108
29/03/07 11:48
29/03/07 11:48
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Zo, net begonnen en meteen weer een vraag

5.) Stuurslot
Mijn stuurslot heeft nooit gewerkt. Dit omdat mijn vader de sleutels weg had gegooid. Dus ik heb in mijn begin tijd het slot uitgboord en daarna in al mijn slimheid het slot weggegooid
Maar, nu heb ik er laatst een gekocht bij Piet van Iwaarden. Zo op de gok. Er waren wel erg veel soorten zeg! En nu, denk ik dat ik mis gegokt heb, maar voordat ik aan Piet van Iwaarden uit kan leggen welke de goede is moet ik eerst weten hoe hij hoort te zijn.

Bromfiets op slot: Het "totale pinnetje" zit een stuk naar beneden (stuk of 5mm vanaf de rand gemeten)
Bromfiets niet op slot: Het "totale pinnetje" zit tegen de boven rand aan, tegen het ijzerdraatje die ervoor zorgt dat hij er niet uit kan.

Klopt dit? Zo denk ik dat hij zou moeten zijn

Dan nog iets. In je frame zitten 2 gleufjes voor je slot (als je je sleutel draait beweegt een pinnetje dat in zo'n gleufje schuift). Ik neem aan dat 1 gleuf voor op slot is en een gleufje voor niet op slot is?

Foto (zal soms wat lang duren om te laden)

Last edited by Franky; 29/03/07 13:34.

Vonkentrekker
Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4109
29/03/07 16:39
29/03/07 16:39
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
1.) Verlichting

Wikkelen van laagspanningsspoelen is niet moeilijk; kwestie van de juiste draaddikte.
Ik doe dat met voedingsspoelen voor de ontsteking. Die wikkeldraad kun je bij http://www.Conrad.nl bestellen of soms op beurzen kopen voor een habbekrats.
Verlichtingsspoelen zijn ook spoelen die met dikke draad (0,9 mm)gewikkeld zijn.
Ze gaan zelden stuk. Ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is. Zet maar eens 6 Volt van een acculader op de spoel. Als deze flink magnetisch wordt (circa 0,5- 1 kg op kunnen tillen) dan is die spoel goed.
Mogelijk is het vliegwiel veranderd (8 Watt - 15 Watt of 26 Watt). Misschien zitten er te zware lampjes in, die te veel stroom nodig hebben.
Verlichtingsspoelen wikkel ik zelden, omdat er nog voldoende lichtspoelen voorhanden zijn.

2.) Uitlaat beschermen tegen roest
Verchroomd voorstuk licht oli?n met rijwielolie. Zorgen dat de uitlaat niet te heet wordt door juiste voorontsteking toe te passen.
De achterzijde van de meeste modellen is standaard gelakt. Die wordt op den duur smerig. Je kunt die dan opnieuw lakken.Je zou ook een rvs stalen buis kunnen toepassen of de buis laten verchromen.

3.) Koperen uitlaatpakking plaatsen
Nieuwe ring gebruiken en de oude weggooien. Temperatuur: met wat stukken gasbeton kun je een simpel oventje stapelen. Met een butaan-propaangasbrander kun je gemakkelijk 800-1000 graden bereiken.

4.) Zinkspray
Ik heb zink-aluminium spray ook wel eens bij het uitlaatachterstuk toegepast.

Beugels, moeren,bouten,strips en platen kun je het beste laten verzinken (elektrolitisch=galvanisch).
Ik laat dat bij Glanszink in Kinrooi (B) doen. Ik verzamel al mijn oude verzinkte delen in een emmer en breng dat dan weg.
Dergelijke verzinkerijen zijn er trouwens in het gehele land.
Het komt er weer perfect uit te zien. Om aantasting te voorkomen monteer deze delen in met tectyl op wasbasis of zet ze in de rijwielolie.

5.) Stuurslot
Jouw omschrijving klopt.
Ter aanvulling: onder in het gat van de bovenste voorvorkplaat zit een kleine ronde borgring. Dan volgt een spiraalveer en dan het slot. Het slot wordt met een U-vormige borgdraad op zijn plaats gehouden.

Groet,
DB01



Re: Het grote Franky vraag topic [Re: De_Baron_001] #4112
30/03/07 17:44
30/03/07 17:44
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Beste Baron

Mijn dank voor de snelle reactie

Maar over dat stuurslot. Er zit bij mij geen borgring in en ook geen spiraalveer in. Deze hebben er nooit ingezeten.
Is dat normaal voor een AV50s? Ik zie ook nergens een rand voor een borgring.
De U-vormige borgdraad ken ik wel. Alleen deze is er eventjes vandoor. Kom ik vanzelf wel weer tegen en anders gewoon een stukkie ijzerdraad netjes buigen


Vonkentrekker
Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4113
30/03/07 18:36
30/03/07 18:36
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Franky en anderen,
De naam borgring is wat zwaar voor een klein ringetje.
Dat veertje hoort er ook bij, want dat drukt het slotje weer omhoog.
Ik zal een setje opsturen als blijkt van waardering voor jouw positieve bijdrage aan het forum. Wel ff het verzendadres doormailen.
Henk
(DB01)



Re: Het grote Franky vraag topic [Re: De_Baron_001] #4115
31/03/07 18:46
31/03/07 18:46
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Wow! Nou hartstikke bedankt Henk!
Ben helemaal sprakeloos. Dit verwachtte ik niet te lezen. Echt top!

Ik zal het adres even doorgeven via een persoonlijk bericht.


Vonkentrekker
Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4116
01/04/07 07:30
01/04/07 07:30
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Maar over dat veertje. Waar moet die komen te zitten. Drukt ie tegen het blokje waar het witte pijltje tegenaan wijst?

Tot nu toe zag ik het nut nog niet zo in van dat blokje. Maar als daar een veertje tegenaan moet komen is het allemaal weer erg logisch

Weer fotootje


Vonkentrekker
Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4128
04/04/07 18:03
04/04/07 18:03
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Als eerste, dank je Baron voor de onderdelen. Ik zag dat je ook een U-vormig beugeltje mee hebt gestuurd. Dat scheelt mij veel zoek tijd. Ik had hem waarschijnlijk toch niet meer terug vonden. Dus die komt zeer goed van pas

Maar het veertje. Dit roept nog meer vragen op bij mij.

fotootje (duut zoals je ondertussen gewend ben soms lang om te laden)


Diameter 1 en diameter 2 zijn gelijk. Dus kan het stuurslotje nooit door het veertje heen komen. Zo kan het stuurslotje ook nooit zijn werk doen.

En het sluitringetje... Ik zou verwachten een soort van groef te zien in mijn stuurslot "buis" in mijn frame. Maar deze is gewoon glad. Er kopt hier iets niet


Vonkentrekker
Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4145
08/04/07 10:56
08/04/07 10:56
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Ik heb oude stuurslot opgestuurd (was toch te kort)
misschien is het nieuwe stuurslot beter

Foto's oud stuurslot verwijderd

Last edited by Franky; 08/04/07 10:56.

Vonkentrekker
Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky] #4146
08/04/07 18:40
08/04/07 18:40
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Nieuwe vragen!

1) Ik heb nieuwe rubbere handvaten gemonteerd. De oude waren al doorgerot na 2.5 jaar! Dat wil ik niet nog eens. Dus de handvaten zijn nu goed ingevet met vaseline. Is dit slim?

2) Ik heb mijn nieuwe snelheidsmeter kabel gemonteerd. 2 Vragen daarover
2a) Moet de ring (om het maar zo te noemen) op de kabel beneden of boven? Dus bij de snelheidsmeter of de aandrijver.
2b) Nou komt mijn kabel tegen mij spatbord aan. Doordat er vering in mijn voorvork zit zal de kabel steeds langs het spatbord gaan schrapen. Het is duidelijk te zien dat hij dat in het verleden en in het heden gedaan heeft. Doodzonde want alle verf gaat er vanaf. Wie weet hier een oplossing voor?

Last edited by Franky; 08/04/07 18:41.

Vonkentrekker
Pagina 1 van 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.032s Queries: 16 (0.010s) Memory: 2.9251 MB (Peak: 3.1820 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 15:07:02 UTC