Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 26 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 3 1 2 3
De 99Z was voorbestemd #4228
26/04/07 21:30
26/04/07 21:30
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Door MobyJoost werd ik getipt over een 99Z, die te koop was op Marktplaats.
De 99z is een zware bromfiets met een extra compressor voor betere mengselvulling van de hoofdcilinder. Deze brommer is voor een 50cc erg sterk. Aangezien ik zelf geen behoefte heb aan uitbereiding van mijn tweewielerpark, heb ik een stadgenoot ingeseind, die eerder tevergeefs voor een 99Z naar Parijs was afgereisd. Voor mij was meteen duidelijk voor wie deze bromfiets bestemd was. Er waren diverse kapers op de kust, maar wij zijn er toch in geslaagd om weer een speciale Motob?cane naar Nederland te halen. Deze bromfiets uit 1980 had slechts 800 km op de teller... De conditie van lak en chroom bevestigde die stand.
Dat je een dergelijke bromfiets in nagenoeg nieuwstaat op http://www.marktplaats.nl aan kunt treffen, was voor mij nog de grootste verrassing. Hieronder een voorbeeld van hetzelfde type ook met grote trommelvoorrem.

Groet,
Henk

Attached Files 54-99z.jpg
Last edited by De_Baron_001; 26/04/07 21:48.


Re: De 99Z was voorbestemd [Re: De_Baron_001] #4231
27/04/07 09:24
27/04/07 09:24
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.

Re: De 99Z was voorbestemd [Re: MobyJoost] #4232
27/04/07 21:17
27/04/07 21:17
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Zo gauw ik terug ben uit Luxemburg zal ik een mooie doorsnede op het forum zetten. Die motor is erg speciaal; toch vind ik het niet de mooiste Motob?cane-brommer. Dat is voor mij altijd nog de SP98 met kick-start en geforceerde koeling. De lijnen van het plaatwerk zijn ook eleganter.
Groet,
Henk



Re: De 99Z was voorbestemd [Re: MobyJoost] #4233
28/04/07 08:41
28/04/07 08:41
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.


De "contre piston" is een uitvinding van DKW die voor de oorlog al racemotoren hadden met deze vinding die zij "Ladepumpe" noemden. Zij hadden 2 cilinder motoren die vermomd waren als 3 cilinder en waarbij die ene "valse"cilinder in feite de compressor was (het blijven Duitsers h?).

Als de zuiger omhoog gaat dan ontstaat er in het carter een vacuum waardoor er benzine/luchtmengsel aangezogen kan worden. Er kan echter nooit meer aangezogen worden dan dat het slagvolume van de motor is (zelfs minder want je hebt ook schadelijke ruimte in het carter) in het geval van de Motobecane is dat 49,9 cc.

Als er nu een andere zuiger, dus de contre piston, ook naar boven gaat dan vergroot je het volume nog meer waardoor er bijv. wel 90 cc benzine/luchtmengsel aangezogen kan worden. Als de normale zuiger naar beneden gaat dan gaat ook de contre pison naar beneden waardoor de druk in het carter verder oploopt na het sluiten van de inlaatpoort. Als nu de spoelpoorten opengaan dan begint de spoeling met bijv 90 cc vers mengsel ipv de normale 49 cc. Zo is er dus meer vers gas boven de zuiger om te verbranden dan zonder die contre piston of ladepumpe.
Met als gevolg dat de einddruk of compressie groter zal zijn en omdat er meer mengsel te verbranden is zal de kracht op de zuiger groter zijn waardoor deze motoren zeer goed presteren.

Eigenlijk is het een 90 cc motor met een 50 cc zuiger. Dat is het simpelste voorgesteld.
Deze contrazuiger is meestal groot van diameter en heeft een veel kleinere slag dan de normale zuiger want dan zijn de versnellings en vertragingskrachten in het motorblok niet zo groot.

Dus de contrazuiger vergroot en verkleint de carterruimte waardoor de motor meer aan kan zuigen en meer kan verbranden waardoor de prestaties enorm toenemen.

Ik heb in Sars Poteries in Frankrijk een aantal keer zo'n SP99Z aan het werk gezien en het is idd indrukwekkend hoe die tegen zo'n berg naar boven vliegt. Het grote vermogen gecombineerd met de dubbele variateur maakt van de SP99Z een echte klimgeit.Van de andere kant kun je ook zeggen dat de prestaties voor een 90 cc motor gewoon gemiddeld te noemen zijn. Het is net hoe je het bekijkt.

Het is in ieder geval zo dat het slagvolume eigenlijk meer dan 50 cc is en dat de SP99Z later als motorfiets bestempeld werd en daarom als bromfiets verboden werd.

Last edited by Peter V; 28/04/07 08:43.
Re: De 99Z was voorbestemd [Re: Peter V] #4235
28/04/07 17:58
28/04/07 17:58
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ik neem aan, dat het verbruik ook angstwekkend omhoog schiet ("dubbele" vulling bij iedere slag). Ik heb drie mobylettes, AV31 (1953), AV10/EEG (1962) en een AV92(1970). Ze vertonen, chronologisch gezien, steeds meer prestatie, maar ook meer verbruik. Vooral de AV92 is in de stad, vergeleken met de EEG, een grootverbruiker. Niettemin is de evolutie van het motobecane-motortje van de AV3 tot types als de 99z wel interessant. Jammer, dat Yamaha daar een streep doorheen gezet heeft.

Re: De 99Z was voorbestemd [Re: MobyJoost] #4237
28/04/07 21:00
28/04/07 21:00
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Tja vermogen kost brandstof. Daarom is een Solex zo zuinig. En loopt een formule 1 auto geen 1 op 15

Re: De 99Z was voorbestemd [Re: Peter V] #4240
29/04/07 07:56
29/04/07 07:56
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
En een moderne scooter als je geluk hebt 1 op 25
Ontgrens je hem volledig dan mag je blij zijn als hij de 1 op 15 haalt.

Moderne milieu eisen? Waar dan?
Als ze nou eens allemaal mobylettes bereden met een verbuik van 1:60. Dat zou al een stuk beter zijn geweest. Voor het milieu dan.

Last edited by Franky; 01/05/07 11:03.

Vonkentrekker
Re: De 99Z was voorbestemd [Re: MobyJoost] #4250
02/05/07 17:25
02/05/07 17:25
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.


Hierbij een foto. De contre-piston werkt als een compressor en zorgt voor een betere vulling. De bromfiets krijgt hierdoor meer vermogen, hetgeen vooral nuttig is bij lage toerentallen. Dat vermogen haalt hij uit 50cc verbrandingsruimte en gewone mengsmering. Bij latere modellen (AV40 en AV51) werd de betere vulling bereikt door een inlaatklep(clapet). De 99z en de SP95TT blijven ondanks de steilste hellingen gewoon doorgaan. Reserve-onderdelen worden zelden aangeboden. Complete brommers regelmatig, en daar mankeert meestal wel wat aan.
Groet,
Henk

Attached Files 58-99z_piston.jpg
Last edited by De_Baron_001; 02/05/07 17:29.


Re: De 99Z was voorbestemd [Re: De_Baron_001] #4260
02/05/07 22:37
02/05/07 22:37
Joined: Feb 2007
Berichten: 22
L
langemeijer Offline
Junior lid
langemeijer  Offline
Junior lid
L

Joined: Feb 2007
Berichten: 22
De motobecane 99 Z is een bromfietsmotor van 49,9 cc volgens de code de mines in parijs.Hij is goedgekeurd op 6-9-76 en heeft de CM specificatie dus een bromfiets.De contrazuiger veroorzaakt enorme massakrachten zodat het carter verstevigd is met stalen ringen om de kogellagers.ook zorgt deze extra zuiger er voor dat het toerental niet te hoog wordt.Het is dus een bromfiets met bottum power. De trekkracht onderin dat was waarom deze bromfiets gemaakt is en wel als 99 Z en 95 TT de laatste is een off-road achtige bromfiets.Voor de liefhebber zijn er tekeningen en kopy van een artikel uit motobecane obsession.

e-mail Peter.langemeijer@hetnet.nl

Re: De 99Z was voorbestemd [Re: langemeijer] #5560
09/04/08 15:59
09/04/08 15:59
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Henk, Hoe is het nu eigenlijk met die 99z? Zit er een kenteken op? Ik las in "Het motorrijwiel" van vorig jaar een artikel over de 99z waaruit verbazing klonk over de prestaties van de motor bij relatief lage toerentallen. Bij een normale keuring zou dit beest vast geen bromfietskenteken krijgen. Groet, Joost.

Pagina 1 van 3 1 2 3

maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.038s Queries: 18 (0.011s) Memory: 2.9193 MB (Peak: 3.1820 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 23:35:22 UTC