Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 33 guests, and 4 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 2 van 2 1 2
Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: De_Baron_001] #4577
20/07/07 19:12
20/07/07 19:12
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
De AR2 87 gemeten met mijn mooie digitale schuifmaat, en die meet ongeveer rond 8.7 mm. de pootjes van de schuifmaat komen maar net in de uitstroomopening (via de aansluiting naar het spruitstuk) dus het is wat lastig. Die is dus nog geen 9mm, waar een AR2 10 wel degelijk rond de 10 mm meet (ik heb het over 10-den van mm's) en een AR2 12 rond de 12mm meet.Nu weet je dus ook ho je achter de maat van je carbu kan komen; het staat er gewoon op. Net als inderdaad op je sproeier. Je hebt er wel bijna een vergrootglas voor nodig en het staat op de onderkant, of op ??n van de 8 zijkanten. Als je motortje niet viertakt, moet je misschien gewoon lekker doorrijden zoals hij nu rijdt en af en toe ook echt een flink stuk rijden, dat is goed voor tweetakt-motoren. lekker warm lopen en schoonspoelen en -branden. En met een AR2 87 en tegenwind, is het niet zo gek, dat je terugvalt naar 33 km/u. Je kan je spruitstuk opboren naar 10mm en een AR2 10 te pakken zien te krijgen, dan heb je al wat meer in huis. 1 op 40 is geloof ik ook wel normaal voor een EEG met een AR2 87, maar optimaal afgesteld en in- en af-gereden moet het wel beter kunnen, geloof ik. Al met al. denk ik dat je moby het niet slecht doet en jij ook niet en dat je maar eens een tijdje lekker moet doorrijden en kijken wat er gebeurd. Ik denk, dat hij wel nog beter zal gaan lopen, maar een racer wordt het nooit. Maar het is wel lekker, als je zeker weet, dat als je je helm opzet en je je moby een trap geeft, dat hij ook meteen start en lekker pruttelt en lekker wegrijdt terwijl je af en toe even je choke een tikkie geeft tot hij warm genoeg is. Heerlijk. Volgens mij is je moby wel ok, als ie op een mooie, windloze dag naar de 40 km/u gaat. Meer zit er (standaard) niet in en als je hem lang heel wilt houden, moet je het zo houden. Als je hem sneller wilt laten gaan, kan dat, maar het verkort wel de levensduur van sommige ondedelen en je zal intensiever onderhoud moeten plegen (echt elke 500 km je smeerpunten een pomp vet geven, vooral bij de trapas) en tja verder lekker rijden. Groet joost.

Last edited by MobyJoost; 20/07/07 19:14.
Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: De_Baron_001] #4585
21/07/07 14:08
21/07/07 14:08
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
hoihoi.

Carburateur is idd een 9 mm terwijl het inlaatspruitstuk 12 mm is dus wat dat betreft geen orificewerking van het spruitstuk nu. Idd op de sproeier staat k-80 dus een 80 sproeier. Misschien een idee om eens met een kleinere te proberen?
Joost misschien kan ik er een van je overnemen?
De voorontsteking staat ook niet goed, die staat op ongeveer 1 tot 1,5 mm. En het is geen vario of een model van voor '63. Dat kan qua vermogen ook wat uitmaken denk ik.

Is het trouwens bij kleinere spoeier nodig wat meer olie in de benzine te gooien ivm met armer mengsel?

Bedankt voor de reacties, ik rust niet voordat ie minimaal 45 kart.

Groeten
chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4588
21/07/07 16:23
21/07/07 16:23
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Die voorontsteking staat totaal verkeerd.
Ik zou hem maar op 2,5 mm zetten. De motor levert dan minder prestaties en wordt ook te warm.
Als de ontsteking goed staat zal hij wel harder lopen.
Sproeier hoeft aleen kleiner als de bromfiets 4-takt.
Groet,
Henk



Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: De_Baron_001] #4590
22/07/07 01:12
22/07/07 01:12
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Probeer inderdaad maar eens de voorontsteking, die Henk voorsteld en dan maar eens kijken of je een klienere sproeier nodig hebt.J ehoeft je smering niet aan te passen bij een andere sproeiermaat. ik smeer in mijn EEG 1:30. Dat lijkt me veilig, maar zou mischien wel minder kunnen (wie weet er meer van, kom maar op. Elke ervaring is meegenomen). Ik vind zelf mengen wel zo prettig. Stel je voor, dat je een mooie, nieuwe, zelfmengende brommer/scooter koopt en je oliepomp gaat kapot. Dag motor. Maar ga niet tanken aan de pre-mix-pomp. Dat geeft hooguit 1:50 en dat is al te weinig voor je oude brommertje. DAt gaat wel een tijd ongemerkt goed, maar de slijtage is veel meer en de levensduur van je motortje een stuk kleiner. Groet, Joost.

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: MobyJoost] #4592
22/07/07 08:36
22/07/07 08:36
Joined: Jan 2007
Berichten: 34
Ermelo
M
mobydick Offline
Lid
mobydick  Offline
Lid
M

Joined: Jan 2007
Berichten: 34
Ermelo
Zelfmengen heeft bij mij ook de voorkeur. Met de huidige moderne 2-takt olie kun je rustig smeren in een verhouding van 1:40. Mogelijk ben je dan nog aan de "vette" kant. Let wel op bij de aankoop van 2 takt olie dat je geen volledig synthetische olie koopt want dan heb je kans dat de krukaskeerringen langzaam worden "opgevreten" door deze olie.

Groet,

Dick

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobydick] #4594
23/07/07 08:37
23/07/07 08:37
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoihoi,

Van het weekend heb ik de ontsteking versteld op +/- 2,5 mm. In afwezigheid van een afstelstop heb ik maar een stokje genomen en daar met zo groot mogelijke preciezie streepjes van 2,5 mm opgezet en hem dus zo afgesteld. Hij loopt idd wat harder (38 km/u) en je merkt gewoon dat het vermogen iets is gestegen. Wellicht is het nog niet precies 2,5 mm dus ik zal op zoek moeten naar een fatsoenlijke afstelstop. De brommmer viertakt helemaal niet dus sproeier is dan ok. Hij loopt ook veel stabieler stationair, ik moest hem zelfs een stukje naar beneden draaien omdat het toerental na voorontsteking verstelling vrij hoog lag.

Wat de smering betreft: Ik smeer hem 1:50 omdat ik dat toen te horen kreeg van iemand die al jaren 1:50 smeerde in z'n EEG-tjes. Ik ben dus nu ook zeer benieuwd naar wat men op dit forum zegt over 'veilige' smeringverhouding van een EEG. Voor de levensduur van een motor is een iets vetter mengsel wel bevordelijk maar te vet geeft natuurlijk een hoop onnodige roet en rook.
Tevens smeer ik hem met volsynthetische olie dus ook dat kan dus anders. Zit er in semi-synthetisch dan een deel wonderolie? en zo ja is dat te verkijgen in brommerwinkels?

Ik heb vroeger ook een hoop geklooid met modelauto's met brandstofmotor en idd met ricinus olie krijg je wat meer roetvorming maar dit komt ook de afsluiting van de zuiger etc. ten goede. Dus ik kan me voorstellen dat dat een voordeel kan zijn, naast het minder aantasten van de keerringen. Tevens is het naar mijn mening slecht voor de metalen delen ook als men de brommer een tijd stilzet, in de modelbouw heeft men dan ook speciale olie daarvoor die minder zuur is.

Sorry voor m'n geblaat maar ik heb dus de volgende vragen:
1) Iemand hier die een afstelstop in de aanbieding heeft?
2) Mengselverhouding olie in EEG in het motto lange levensduur blokje?
3) Is de semi-synthetische olie deels ricinus olie?
4) is dat dan te verkijgen in brommerwinkels, zo niet waar dan wel?

Bedankt alweer!!

groeten,
chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4598
24/07/07 11:38
24/07/07 11:38
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: mobychris
Hoihoi,

Sorry voor m'n geblaat maar ik heb dus de volgende vragen:
1) Iemand hier die een afstelstop in de aanbieding heeft?
2) Mengselverhouding olie in EEG in het motto lange levensduur blokje?
3) Is de semi-synthetische olie deels ricinus olie?
4) is dat dan te verkijgen in brommerwinkels, zo niet waar dan wel?
groeten,
chris



1] afstelgereedschap kun je vinden op de grote beurzen en bij de groothandel in fietsen en bromfietsen. Deze kosten circa 35 Euro.
Je kunt ook een meetklokje gebruiken, maar bij sommige bromfietsen is dat weer lastig, omdat er weinig ruimte is.
Een simpele oplossing, die ik zelf heb bedacht is een M10-bout met 2 moeren erop.
De spoed van M10 is 1,5 mm en dat is voor variateurmodellen juist goed.
Hoe werkt dat:
- Zet de zuiger in de hoogste stand.
- Duw de bout tot aan de onderste moer in het bougiegat.
- Indien de bout de zuiger raakt draai de onderste moer richting
steeleinde.
- Zorg ervoor dat de zuiger de bout net raakt.
- Geef afhankelijk van de voorontsteking 1 slag (1,5mm) of 1 2/3 slag (2,5 mm).
- blokkeer met de bovenste moer de onderste.
- Markeer met slagletters de afstelkaliber.
- De volgende keer kun deze weer voor dezelfde brommer gebruiken.

Kosten kaliber: max. 0,50 Euro

Wat olie betreft ik koop gewoon halfsynthetische olie en meng die 1:40. Ik rijd niet zoveel kilometers; dus dat ontkolen 1 keer per 10 jaar valt samen met een uitgebreide revisiebeurt.
Als je veel rijdt kun je 1:50 overwegen.

Groet,
Henk



Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: De_Baron_001] #4605
26/07/07 07:37
26/07/07 07:37
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoihoi,

Aha dat is een goeie, ik zal morgen eens zo'n afstelstop maken. Ik denk dat de doorsnee van de carburateur verder de boosdoener is ivm kleine doorlaat. Het blokje loopt, zeker na de voorontsteking verstelling, gewoon lekker, geen geviertakt geen gepruttel of wat.
Aangaande de bespreking over de sproeier, ik heb wat gemengde reacties ontvangen daarover. Er zit namelijk een 80 sproeier op en hij viertakt niet, is het dan verstandig om een 78 sproeier te monteren? loopt hij daar sneller van? Het vermogen zou naar mijn insziens wat kunnen stijgen als daardoor het mengsel wat armer wordt, in dat geval zou ik ook zeker 1:40 gaan smeren.

grote groet,
Chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4606
26/07/07 07:52
26/07/07 07:52
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Inderdaad is het trouwens een 8,7 mm carb. Ze hebben het er inderdaad ook mooi opgezet, maar ja ik wist het niet (schaamschaam).

Aangezien ik nu de voorontsteking heb afgesteld zal ik nu eerst maar eens een tijdje gaan rijden zoals Joost zegt. Haastige spoed schijnt zelden goed te zijn dus. Het enigste wat ik dan nog ga aanpassen is de benzine aangezien ik nieuwe moet mengen en nu met volsynthetische olie smeer (ik zal halfsyntetische olie halen). Ook ga ik tussen de 1:40 en 1:45 smeren om eens te kijken hoe dat werkt. Heb de laatste tijd eigenlijk aleen maar ritjes naar mijn werk gemaakt en die zijn te kort om het blok, ontsteking en uitlaat eens echt goed warm te krijgen, ook omdat je de hele tijd moet remmen voor auto's en andere fietsers kan je niet echt doorkarren. Vanavond zal ik eens een flinke rit maken, als het droog is en kijken hoe ie snort.

PS: Zijn er nog merken halfsynthetische olie die jullie voorkeur hebben?

groeten en wederom zeer bedankt voor de reacties
chris

Pagina 2 van 2 1 2

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.044s Queries: 15 (0.012s) Memory: 2.9164 MB (Peak: 3.1822 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 13:56:24 UTC