0 registered members (),
19
guests, and 0
spiders. |
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
lage hoge toerentallen, 36 km/u max
#4551
16/07/07 09:24
16/07/07 09:24
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
OP
Superlid
|
OP
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
hoihoi,
Sinds gisteren heb ik eindelijk een teller op mijn mobylette EEG uit 1968, afgesteld op de wielomtrek dus in mijn ogen accuraat.
Helaas haalde ie op zijn best 36 km/u. Hij trekt prima op maar bij de hogere toerentallen gaat hij simpelweg niet sneller. Ik vroeg me af wat de reden hiervoor kan zijn. Hier een opsomming:
1)Gaskabel: deze zit goed en opend maximaal bij volgas. 2)Benzine: is zelf gemengd euro 95 en 1/50 tweetact olie van goede kwaliteit. 3)Carburateur: is orgineel, misschien een benzine toevoer probleem? Naar mij mening niet, hij loopt zonder sputteren en/of stilvallen. benzine kraan is ok, niet anders dan orgineel. Benzinefilter stroomt goed door, niet vervuild. Leiding van inlaat tot sproeier is schoon. 4)misschien valse lucht bij carburateur inlaat? Hij loopt strak stationair dus volgens mij ook geen probleem. 5)lekkende klep in cilinderkop? Geen olieresidu daar dus volgens mij goed sluitend. 6)Wellicht oude (versleten) zuiger/cilinder? geen krassen e.d dus volgens mij in goede staat. 7)zuigerringen versleten? hij verliest een klein beetje druk als men de zuiger tot compressie duwt wanneer de motor niet draait, het drukverlies gaat wel erg langzaam. conclusies??? 8)Pakkingen cylinderkop en carter. Allemaal vervangen tijdens het opknappen, geen olieresidu dus ik denk dat deze goed sluiten en dus geen drukverlies veroorzaken. 9)Krukaslagers carter: Niet vervangen tijdens opknappen, wellicht niet luchtdicht? conclusies???? 10)uitlaat: is orgineel, helaas uitgeboord door vorige eigenaar. Wel compleet schoon van binnen, geen roetophoping. Eventueel problemen door te weinig tegendruk? 11)contactpunten: Orgineel, niet ingebrand, goed contact, afgesteld op 0,4 mm opening, meting voorverbranding is ongeveer 2,5 mm maar met primitieve meethulp gemeten dus kan afwijken. 12)onsteking: volledig orgineel, in afwachting van de handleiding van Henk dus ook nog niet gecontroleerd.
Dit was het zo'n beetje wat in me opkwam. Ik hoop dat er wellicht specifieke oorzaken zijn die dit euvel veroorzaken. Graag jullie expertise/mening hierover.
Last edited by mobychris; 16/07/07 09:47.
|
|
|
Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max
[Re: mobychris]
#4560
18/07/07 16:04
18/07/07 16:04
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Ik vroeg me af of de verstuiver (in de ruimte waar lucht en benzine gemengd worden) ook een optie kan zijn.
alvast bedankt! chris
Kijk eens welke sproeier erin zit. Misschien zit er een te grote spoeier in (rijk mengsel). De verstuiver kan inderdaad ook verstopt zitten; deze kan eruit getikt worden. Bij de 10mm carburateurs en kleiner vanuit de sproeier opening omhoog. Let ook op de kleine stationaire gaatjes. Verstuivers heb ik hier nog liggen voor zowel 10mm als 12mm carburateurs. 35 km per uur is veel te langzaam. Kun je net zo goed de fiets pakken. Groet, Henk
|
|
|
Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max
[Re: De_Baron_001]
#4561
18/07/07 20:12
18/07/07 20:12
|
Joined: Jan 2007
Berichten: 399 Rotterdam
MobyJoost
Superlid
|
Superlid
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
|
Inderdaad werden kapteintjes voorzien van kleinere carbu's, dan de vergelijkbare modellen van Motobecane in frankrijk. Na goed inrijden en het monteren van de juiste sproeier, moesten die toch ook wel de 45 km/u kunnen halen. Lichtere modellen, zoals de EEG (AV42) waren voorzien van een 9mm carb. Mijn AV92 had een 10 mm carb, maar werd in Frankrijk geleverd met een 13 mm en een andere cylinderkop. Ik heb er nu een 12 op en dat scheelt wel. Ik heb deze AV92 in oktober vorig jaar aangeschaft en berijd haar dagelijks. Ondertussen los ik allerlei problemen op, die het gevolg zijn van jarenlang achterstallig onderhoud. Ik heb er nu ongeveer 800 km opgereden en merk nog steeds, dat het motorkarakter veranderd.Peter heeft daar gelijk in. Ik heb mijn EEG meerdere malen ??n of twee jaar achterelkaar niet gebruikt en moest dan altijd mijn carbu even demonteren, schoonsoppen, doorblazen en weer monteren. Deed ik dat niet, kon ik me het lazarus trappen. Deed ik het wel, dan startte ze altijd binnen twee keer trappen, maar moest ook altijd weer even een aantal kilometers wat sputterend wennen aan weer werken. Op mijn EEG heb ik laatst een nieuwe cylinder gemonteerd en een uitgeboord spruitstuk en een AR2 10 (G?rtner carburateur) gemonteerd. Dat loopt wel, maar heeft nog wel wat "finetuning" nodig. Ze 4-takte vreselijk, dus ik dacht dat het een sproeierprobleem was, tot ik merkte, dat als ik maar naar mijn choke-handletje keek, de motor verzoop. M'n choke-kabel was te strak en het chokeschuifje schoof niet echt makkelijk (oftewel: bleef hangen. Dat opgelost en het draaide al een stuk beter. Geen zwarte bougie, geen geviertakt.Welke carbu heb jij? Ik denk een AR2 8,7. Die zit anders in elkaar dan de 10-13 modellen (qua verstuiver), Kijk ook inderdaad, wat voor sproeiermaat je hebt. Voor de AR2 8,7 heb ik nog wel wat verschillende sproeiers, kan je wat kleiner proberen.Groet , Joost.
|
|
|
Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max
[Re: mobychris]
#4567
19/07/07 19:21
19/07/07 19:21
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
1)De carburateurmaat, waar meet je dat aan? 2)Waar meet je eigenlijk de sproeiermaat aan?
1. doorlaat bij de venturi (smalste gedeelte waar de verstuiver uikomt). bij jou duidelijk een 9 mm carburateur. Controleer ook de doorlaat van het spruitstuk. Ik heb met een bepaalde bromfiets met een 13mm carburateur een behoorlijke tijd gereden met een spruistuk met een 11mm doorlaat. Dit werkt als een orifice (afknijpbus. 2. De sproeiermaat is met slagletters ingeslagen; bij EEG is de sproeier 80 een bekende. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 19/07/07 19:22.
|
|
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
|
Most Online216 May 2nd, 2020
|
|
|