Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 19 guests, and 0 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 2 1 2
lage hoge toerentallen, 36 km/u max #4551
16/07/07 09:24
16/07/07 09:24
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
hoihoi,

Sinds gisteren heb ik eindelijk een teller op mijn mobylette EEG uit 1968, afgesteld op de wielomtrek dus in mijn ogen accuraat.

Helaas haalde ie op zijn best 36 km/u. Hij trekt prima op maar bij de hogere toerentallen gaat hij simpelweg niet sneller. Ik vroeg me af wat de reden hiervoor kan zijn. Hier een opsomming:

1)Gaskabel: deze zit goed en opend maximaal bij volgas.
2)Benzine: is zelf gemengd euro 95 en 1/50 tweetact olie van goede kwaliteit.
3)Carburateur: is orgineel, misschien een benzine toevoer probleem? Naar mij mening niet, hij loopt zonder sputteren en/of stilvallen. benzine kraan is ok, niet anders dan orgineel. Benzinefilter stroomt goed door, niet vervuild. Leiding van inlaat tot sproeier is schoon.
4)misschien valse lucht bij carburateur inlaat? Hij loopt strak stationair dus volgens mij ook geen probleem.
5)lekkende klep in cilinderkop? Geen olieresidu daar dus volgens mij goed sluitend.
6)Wellicht oude (versleten) zuiger/cilinder? geen krassen e.d dus volgens mij in goede staat.
7)zuigerringen versleten? hij verliest een klein beetje druk als men de zuiger tot compressie duwt wanneer de motor niet draait, het drukverlies gaat wel erg langzaam. conclusies???
8)Pakkingen cylinderkop en carter. Allemaal vervangen tijdens het opknappen, geen olieresidu dus ik denk dat deze goed sluiten en dus geen drukverlies veroorzaken.
9)Krukaslagers carter: Niet vervangen tijdens opknappen, wellicht niet luchtdicht? conclusies????
10)uitlaat: is orgineel, helaas uitgeboord door vorige eigenaar. Wel compleet schoon van binnen, geen roetophoping. Eventueel problemen door te weinig tegendruk?
11)contactpunten: Orgineel, niet ingebrand, goed contact, afgesteld op 0,4 mm opening, meting voorverbranding is ongeveer 2,5 mm maar met primitieve meethulp gemeten dus kan afwijken.
12)onsteking: volledig orgineel, in afwachting van de handleiding van Henk dus ook nog niet gecontroleerd.

Dit was het zo'n beetje wat in me opkwam. Ik hoop dat er wellicht specifieke oorzaken zijn die dit euvel veroorzaken. Graag jullie expertise/mening hierover.

Last edited by mobychris; 16/07/07 09:47.
Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4552
16/07/07 09:49
16/07/07 09:49
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
ps: De bougie heb ik niet gecheckt op merk, deze is wel mooi bruin dus de verbranding is ok. Ik zal zo snel mogelijk het type vermelden.

Chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4553
16/07/07 10:59
16/07/07 10:59
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Ik begrijp uit je verhaal dat de motor helemaal uit elkaar geweest is, toch ?

Is dat al lang geleden ? en heb je daarbij de cilinderkop en zuiger ontkoold ?

Zo ja dan moet je gewoon nog eens een tijd rondrijden( een paar honderd kilometer tot 1000 km zeker) totdat er weer wat kool op de cilinderkop en zuiger zit en de zuigerveren weer wat ingelopen zijn op de cilinder. Dan gaat de motor vanzelf weer wat beter lopen. Bovendien liepen die dingen 40 km/h anders hadden ze geen typegoedkeur gekregen destijds.

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: Peter V] #4554
16/07/07 11:51
16/07/07 11:51
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Motor is idd geheel uit elkaar geweest, behalve de krukas en zuigerstang+lagers. Ik heb beide idd ontkoold maar heb er sindsdien toch een dikke 400km mee gereden.

chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4557
17/07/07 19:27
17/07/07 19:27
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Chris,
Ik zou ook maar eens meten met een auto ernaast. Die Huret kilometertellers zijn vrij onnauwkeurig, omdat het vet van de lagering van het asje van de snelheidsmeter sterk verhard is. Als je alles schoonmaakt en het opnieuw van vet voorziet wordt de aanduiding beter.
Meestal kan door goed af te stellen en montage van de de juiste sproeier wel wat meer vermogen uit het blokje gehaald worden.
Groet,
Henk



Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: De_Baron_001] #4559
18/07/07 12:10
18/07/07 12:10
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoihoi,

Ik heb geen Huret teller maar gewoon zo'n lullig fietstellertje. Dus met magneet etc. Ik er heb specifiek naar gekeken of hij ook op de mobylette-size wielen kon. Ook kan men de exacte instelling maken op wielomtrek waaraan ie de snelheid meet dus volgens mij is ie aardig accuraat al ziet het er natuulijk niet uit maar goed, functie maar even boven esthetiek.

De reden dat eigenlijk wat meer snelheid wil is dat de brommer rond de 33 km per uur behoorlijk gaat trillen en dat is juist de snelheid waar hij vaak op blijft hangen ivm wind etc. Wanneer hij daar overheen zit rijd ie heerlijk. Tevens is er dan minder kans op onderdelen die lostrillen (op de een of andere manier)

de afstelling zal ik nogmaals controleren, mede aan de hand van het schema wat Henk gepost heeft.

De sproeier is inderdaad iets, ik zal even moeten kijken naar data over sproeiers en welke het beste passen in de uitvoering van 1968.

Ik vroeg me af of de verstuiver (in de ruimte waar lucht en benzine gemengd worden) ook een optie kan zijn.
Kan het ook zijn dat de nederlandse uitvoeringen een kleinere luchtinlaat hebben om zo de typegoedkeuringssnelheid te halen?

alvast bedankt!
chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4560
18/07/07 16:04
18/07/07 16:04
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: mobychris

Ik vroeg me af of de verstuiver (in de ruimte waar lucht en benzine gemengd worden) ook een optie kan zijn.

alvast bedankt!
chris


Kijk eens welke sproeier erin zit. Misschien zit er een te grote spoeier in (rijk mengsel). De verstuiver kan inderdaad ook verstopt zitten; deze kan eruit getikt worden. Bij de 10mm carburateurs en kleiner vanuit de sproeier opening omhoog. Let ook op de kleine stationaire gaatjes. Verstuivers heb ik hier nog liggen voor zowel 10mm als 12mm carburateurs.
35 km per uur is veel te langzaam. Kun je net zo goed de fiets pakken.
Groet,
Henk



Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: De_Baron_001] #4561
18/07/07 20:12
18/07/07 20:12
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Inderdaad werden kapteintjes voorzien van kleinere carbu's, dan de vergelijkbare modellen van Motobecane in frankrijk. Na goed inrijden en het monteren van de juiste sproeier, moesten die toch ook wel de 45 km/u kunnen halen. Lichtere modellen, zoals de EEG (AV42) waren voorzien van een 9mm carb. Mijn AV92 had een 10 mm carb, maar werd in Frankrijk geleverd met een 13 mm en een andere cylinderkop. Ik heb er nu een 12 op en dat scheelt wel. Ik heb deze AV92 in oktober vorig jaar aangeschaft en berijd haar dagelijks. Ondertussen los ik allerlei problemen op, die het gevolg zijn van jarenlang achterstallig onderhoud. Ik heb er nu ongeveer 800 km opgereden en merk nog steeds, dat het motorkarakter veranderd.Peter heeft daar gelijk in. Ik heb mijn EEG meerdere malen ??n of twee jaar achterelkaar niet gebruikt en moest dan altijd mijn carbu even demonteren, schoonsoppen, doorblazen en weer monteren. Deed ik dat niet, kon ik me het lazarus trappen. Deed ik het wel, dan startte ze altijd binnen twee keer trappen, maar moest ook altijd weer even een aantal kilometers wat sputterend wennen aan weer werken. Op mijn EEG heb ik laatst een nieuwe cylinder gemonteerd en een uitgeboord spruitstuk en een AR2 10 (G?rtner carburateur) gemonteerd. Dat loopt wel, maar heeft nog wel wat "finetuning" nodig. Ze 4-takte vreselijk, dus ik dacht dat het een sproeierprobleem was, tot ik merkte, dat als ik maar naar mijn choke-handletje keek, de motor verzoop. M'n choke-kabel was te strak en het chokeschuifje schoof niet echt makkelijk (oftewel: bleef hangen. Dat opgelost en het draaide al een stuk beter. Geen zwarte bougie, geen geviertakt.Welke carbu heb jij? Ik denk een AR2 8,7. Die zit anders in elkaar dan de 10-13 modellen (qua verstuiver), Kijk ook inderdaad, wat voor sproeiermaat je hebt. Voor de AR2 8,7 heb ik nog wel wat verschillende sproeiers, kan je wat kleiner proberen.Groet , Joost.

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: MobyJoost] #4564
19/07/07 09:16
19/07/07 09:16
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline OP
Superlid
mobychris  Offline OP
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoihoi,

Ik zal even kijken wat voor carburateur erop zit en de grootte. Ik heb daar nog wel wat vragen over.
1)De carburateurmaat, waar meet je dat aan? Aan de uitgangsdiameter van de carburateur of aan de ingang in de cylinderkop?
2)Waar meet je eigenlijk de sproeiermaat aan?

het nummer op de carburateur is AR2 8.7.679 jaartal '68
is dat dan een 9 mm?
Nog wat extra observaties:
De brommer start na 1 keer trappen en viertakt eigenlijk nooit. Wel vind ik dat hij niet echt zuinig is, ik denk misschien net 1 op 40.

alvast bedankt!!

chris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max [Re: mobychris] #4567
19/07/07 19:21
19/07/07 19:21
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: mobychris

1)De carburateurmaat, waar meet je dat aan?
2)Waar meet je eigenlijk de sproeiermaat aan?


1. doorlaat bij de venturi (smalste gedeelte waar de verstuiver uikomt).
bij jou duidelijk een 9 mm carburateur. Controleer ook de doorlaat van het spruitstuk. Ik heb met een bepaalde bromfiets met een 13mm carburateur een behoorlijke tijd gereden met een spruistuk met een 11mm doorlaat. Dit werkt als een orifice (afknijpbus.

2. De sproeiermaat is met slagletters ingeslagen; bij EEG is de sproeier 80 een bekende.

Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 19/07/07 19:22.


Pagina 1 van 2 1 2

maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.042s Queries: 16 (0.011s) Memory: 2.9185 MB (Peak: 3.1820 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:04:26 UTC