0 registered members (),
28
guests, and 3
spiders. |
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
Mobylette, kleine restauratie
#4854
16/10/07 16:51
16/10/07 16:51
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Hallo iedereen, Ik heb via familie van me een oude mobylette in mijn bezit gekregen, hij heeft ongeveer 20 jaar stilgestaan en hij liep nog toen hij vroeger weg is gezet. Nu wil ik deze dus terug aan de praat krijgen om er nog wat plezier mee te hebben. Het eerste wat ik waarschijnlijk moet weten is welk model het is, ik heb dit nog niet kunnen vinden op de brommer zelf maar ik zal eens wat foto's nemen en deze hier plaatsen, zo kunnen jullie me misschien zeggen welk model het is. De staat van de brommer: hij heeft wat roest op de uitlaat, stuur en velgen maar dat lijkt me maar oppervlakkig. Voor de rest is hij in goede staat denk ik, de buitenbanden zien er nog goed uit maar de binnenbanden heb ik nog niet opgepomt. Die zullen waarschijnlijk wel vervangen moeten worden. Ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen van mensen die er wat van kennen. Zijn er misschien nog andere grote nederlandse forum's die over oude brommertje's zoals een Mobylette gaan? Hier een paar foto's van mijn brommer: Mvg Thibaut
Last edited by Thibaut; 17/10/07 17:25.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4860
17/10/07 19:30
17/10/07 19:30
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
L.S. Het is een type AV40, want er is geen achtervering en er zit een korte carburateur op. AV7DC slaat op het motorconcept. Andere Nederlandse forums voor mobylette: je kunt het beste starten bij http://www.pantin.nl Daar tref je ook hyperlinks naar andere relevante sites op dit gebied aan. Spit verder dit forum maar eens door. Er staat hier wel veel onzin - vaak in slecht Nederlands -geschreven; maar je treft hier ook waardevolle tips en leuke ervaringen van forumleden aan. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 17/10/07 19:44.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4863
18/10/07 17:38
18/10/07 17:38
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
H40, AV40 G40 N40 zijn allemaal varianten met kleine onderlinge verschillen t.g.v jaaraanpassingen. Jouw model is dus een N40T. Boeken zijn genoeg te koop op http://www.ebay.fr of http://www.marktplaats.nlJe kunt natuurlijk ook naar de beurs in Heerhugowaard komen op 25 november. Een complete cursus "Hoe restaureer ik een mobylette kom je op dit forum niet tegen" Misschien schrijf ik die over 8 jaar als ik met pensioen ga. Groet, Henk van Kessel
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Franky]
#4881
22/10/07 18:38
22/10/07 18:38
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Bedoelen jullie die 2 schroefjes die ik aangeduid heb? Bij mij zijn die schroefjes compleet versleten, vandaar dat ik niet opgemerkt had dat dat schroefjes waren. Ik zal die eens proberen losdraaien, als dat nog op normale manier lukt. Thibaut
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: De_Baron_001]
#4915
28/10/07 12:01
28/10/07 12:01
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Van iemand die wat meer kent van motoren dan mij heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn zuiger vastzit, en de motor helemaal niet meer draait.
Nu zou ik dit voor de zekerheid zelf eens willen nazien, maar hoe kan je nu merken of de zuiger nog rond kan draaien of niet?
Ik ben een leek op dit gebied, dus als iemand mij dit even zou willen uitleggen zou ik dat ten zeerste appreci?ren.
Last edited by Thibaut; 28/10/07 18:51.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Looy]
#4926
29/10/07 16:23
29/10/07 16:23
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Als ie draait zit ie los en de tegenwerking is idd compressie, goed teken. Zet je brommer even op zijn standaard en trap even flink door, je ziet dan het buitenste wiel van je koppeling meedraaien als alles goed is, als ie dan nog niet aangrijpt dan is er iets met je koppeling aan de hand.
groet chris
Last edited by mobychris; 29/10/07 16:25.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: mobychris]
#4928
30/10/07 14:32
30/10/07 14:32
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Dat heb ik juist eens geprobeerd, als ik eerst de motor met de hand op een punt zet waar hij goed los zit en dan begin te trappen draait hij vanaf een bepaalde snelheid een halve toer mee en dan wil hij niet verder. Ik kan dan nog wel trappen maar de motor draait niet meer mee.
Als ik dan met de hand eraan draai voel ik dat hij juist op een punt gekomen is waar hij erg tegenwringt. Ik kan hem dan met de hand loszetten en weer trappen maar na een halve toer zit hij weer vast. Ik veronderstel dat dit niet normaal is, wat kan ik eraan doen? Is mijn koppeling kapot?
Last edited by Thibaut; 30/10/07 20:20.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4929
30/10/07 15:46
30/10/07 15:46
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
hoi,
Dat je krukas meedraait bij het trappen is een goed teken dat (in ieder geval de helft van) je koppeling werkt. Bij een zekere snelheid pakken de koppelingsschoenen aan en draait de krukas mee. omdat hij zo lang stil heeft gestaan vermoed ik dat je zuiger flink vervuild is en wat stroef gaat.
Ten eerste zou ik eens kijken of je ontsteking werkt. Haal de bougie eruit, stop deze terug in je bougiekabel en leg de bougie tegen de koelribben van de motor. Geef dan een flinke zwier aan je vliegwiel. Je zou een mooie vonk moeten zien tussen de elektroden van je bougie. Is dit niet het geval dan start ie zowiezo niet. Ten eerste moet je dan natuurlijk testen of de zuiger goed kan bewegen zonder compressie, de bougie is er immers uit, daarna kun je de onsteking checken.
Als je zuiger niet vrij soepel draait zonder bougie kun je het hele blok er onderuit halen en de cylinderkop en cylinder verwijderen. Dan kun je gelijk zien of er schade is aan de zuiger of cylinder, bijvoorbeeld krassen, kapotte zuigerringen en roetvorming. Als er geen evidente schade is kan je meteen de zuiger inclusief cylinderkop schoonmaken. Tevens is het dan van belang dat je de carburateur eens flink schoonmaakt. Als daar stof of ander 'schuurmateriaal' in zit kan dit in je blok terechtkomen met slijtage als gevolg. Is ook meteen een goede school in hoe je brommer in elkaar steekt.
Als je het blok er weer inzet, zorg dan dat je wat olie aanbrengt op de zuiger en cylinderwand en de draaipunten van de krukas. Let er wel even op dat dit olie moet zijn die normaal in brommerbenzine gaat. Als je de pakkingen gelijk kunt vernieuwen is dat ook meteen een job well done. Als je brommer een hoge compressie heeft is het moeilijk daar doorheen te trappen. Ik heb dat ook, wat ik doe is: ik zet via het vliegwiel met de hand de zuiger zo dat ie maximaal moet draaien voordat ie de compressie gaat opbouwen (dat is dus tegen de vorige compressieslag aan). Zo kun je snelheid opbouwen bij het trappen en grote kans dat ie dan door de compressie heen draait.
Succes en we horen het wel hoe het gaat chris
Last edited by mobychris; 30/10/07 15:56.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: mobychris]
#4936
01/11/07 19:15
01/11/07 19:15
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Vandaag even opnieuw geprobeerd en blijkbaar krijg ik nu wel een vonk, een heel krachtige zelfs.
Maar de motor liep toch nog te stroef dus heeft een vriend van me hem eens gedemonteerd, motor eruit, cilinderkop eraf en zuiger eruit. Hij zag er nog goed uit maar de zuigerveren zaten vast, die hebben we losgekregen en alles gekuist ook de carburateur en dan alles terug ineengezet maar de motor draait nog altijd niet soepel genoeg om hem te kunnen starten.
Volgens hem komt dat doordat hij zolang stilgestaan heeft en moeten de zuigerveren vervangen worden en misschien ook de zuiger of cilinder.
Wat denken jullie? Zijn die zuigerveren nog nieuw te krijgen?
Dat handboek zou goed van pas komen, maar zou je het niet kunnen inscannen en doormailen? Dat is misschien wat makkelijker (en goedkoper) dan het naar Belgie te sturen.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4938
02/11/07 09:57
02/11/07 09:57
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 10 Amsterdam
orisj
Junior lid
|
Junior lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 10
Amsterdam
|
Ik heb het Mobylette werkplaatshandboek onlangs ingescand als pdf. Thibaut en overige ge?nteresseerden, stuur maar een PM, dan mail ik het door (niet allemaal tegelijk!)
groeten, Joris
Last edited by orisj; 02/11/07 09:59.
moby et deuche pour toujours!
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: orisj]
#4940
02/11/07 13:32
02/11/07 13:32
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Hoi,
Da's mooi dat je een vonk ziet, dan is je ontsteking wellicht in orde. Je kunt het goed checken door (als je een oude, doch goede bougie hebt) de elektrode van de bougie zover om te buigen dat ie +/- een halve centimeter boven de middenelektrode zit, als je dan nog een vonk ziet is je onsteking mooi krachtig.
Kijk even naar de zuiger. Als de zuigerringen veel speling hebben wil dat zeggen dat je zuiger aan vervanging toe is (ik bedoel de uitslijting van spleten waar de zuigerringen inzitten). Heb je krassen gezien op de zuiger en cylinder? vervangen die hap, heb je roet gezien onder de zuigerringen wil dat zeggen dat ze lekken en aan vervanging toe zijn. Zo niet dan is ie in orde. Het kan ook zijn dat de zuigerringen te strak zitten en zo de wrijving hoog maken. Het is jammer dat je een aardig eindje weg woont, ik zou graag eens kijken naar hoe stroef ie gaat. Heb je wat olie op de cylinderwand gedaan? Smeer ook de de carterlagers etc. Wellicht dat door dat lange stilstaan deze stroef gaan.
Nog een ding: Kijk even naar de decompressieklep boven op je cylinderkop. Deze zorgt ervoor dat je, bij stevige compressie, de zuiger toch door kan trappen doordat hij wat lucht doorlaat. Als deze compleet dicht zit door roet en oude olie etc. kan dit wellicht niet meer. Even schoonmaken en zorgen dat er GEEN krassen op komen. Ook even insmeren met wat olie.
Die zuigerringen zijn zeker nog te krijgen. Mail even naar de baron op dit forum en anders naar piet (ook op dit forum). Zij zijn DE mobylette onderdelen- en kennisbronnen.
Ik hoop dat je binnenkort het aangename gepruttel kan aanhoren van een lekker draaiende brommer!!
Chris
Last edited by mobychris; 02/11/07 13:37.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Franky]
#4952
04/11/07 19:51
04/11/07 19:51
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Bedankt voor de tips, olie heb ik denkik wel genoeg in de motor gedaan, voor de rest zag alles er vrij goed uit, wat kleine krasjes op de cilinderwand, ja maar niets ernstigs denk ik.
Vervangen die hap zeg jij, dat is niet echt vanzelfsprekend voor mij, ik heb hier geen blokjes bij de vleet. Maar volgende weekend is hier een oldtimer motor en bromfiets beurs in de buurt en ik hoop daar wat onderdelen te vinden. Ik heb nu ook het werkplaatshandboek in mijn bezit (bedankt Joris).
Ik heb nog 1 vraagje, moet zo'n motor echt heel soepel draaien om hem te kunnen starten? Moet je hem bijvoorbeeld met 1 hand gemakkelijk helemaal kunnen ronddraaien aan het vliegwiel?
Thibaut
Last edited by Thibaut; 04/11/07 19:54.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4955
05/11/07 09:42
05/11/07 09:42
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Hoi thibaut,
Nee het is de bedoeling dat je compressie wel zo is dat je hem niet zomaar daardoorheen kan duwen met de hand. Dit vereist dus bij mij het terugzetten van de zuiger (met de hand via vliegwiel) tegen het vorige compressiepunt zodat je hem maximaal kan aanzwengelen voordat ie compressie krijgt. Dit vereist een flinke trap op je pedalen. bij mij lukt het soms niet om hem door de compressie te trappen maar dan is poging 2 te proberen en zo verder totdat ie wel doortrapt.
Ps: Heb je de uitlaat schoongemaakt? Daar kan een aardige hoop kool in neerslaan en dat moet er eens in de zoveel tijd uitgehaald worden.
Succes Chris
Last edited by mobychris; 05/11/07 09:44.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4998
21/11/07 18:45
21/11/07 18:45
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Ik heb mijn brandstofkraan gedemonteerd omdat deze helemaal geen benzine meer doorliet, ik heb hem enkele dagen laten weken in benzine om hem proper te krijgen maar ik heb de indruk dat hij niet meer te openen valt. Met andere woorden, ik denk dat het openingsmechanisme stuk is. Voor de duidelijkheid zal ik eens een foto posten, maar is er iemand die me zo kan helpen met wat uitleg over hoe zo'n kraantje werkt? Heeft iemand er misschien een tekening van? Alvast bedankt Enkele foto's:
Last edited by Thibaut; 21/11/07 20:20.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#5000
22/11/07 19:27
22/11/07 19:27
|
Anoniem
Ongeregistreerd
|
Anoniem
Ongeregistreerd
|
Laatst had ik ook een probleem met m'n kraantje alleen die wilde niet meer afsluiten. Reparatie is onmogelijk om dat hij zit dicht geperst. De gebr van gestel eindhoven hebben deze nog nieuw a 15 euro geloof ik. http://www.gebrvangestel.com/mvg, Ren
Last edited by kaptein; 22/11/07 19:31.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: ]
#5001
23/11/07 18:25
23/11/07 18:25
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Ik zal dan maar eens rondkijken op een beurs naar een nieuw kraantje ter vervanging van het mijne.
Een ander probleem is inderdaad roest in mijn tank, maar dit is nog niet het grootste probleem denk ik, laatst hoorde ik van iemand dat je een handjevol vijzen en een klets water in je tank kon doen en dan flink moest schudden om de smurrie eruit te krijgen, dit heb ik dan ook geprobeert maar veel bewoog er niet meer in de tank. De vijzen plakten gewoon vast in de vochtige zwarte smurrie op de onderkant van de tank, gelukkig had ik ze getelt en heb ik ze er met behulp van een magneet 1 voor 1 kunnen uithalen.
Ik veronderstel dus dat het goed zou zijn om er een of ander oplosmiddel in te kappen om die smurrie los te krijgen. Maar ik vraag me af wat er goed werkt om dat spul los te weken?
Mvg Thibaut
Last edited by Thibaut; 23/11/07 18:25.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#5003
24/11/07 14:57
24/11/07 14:57
|
Anoniem
Ongeregistreerd
|
Anoniem
Ongeregistreerd
|
Voor de erge smurrie gebruik ik Hyper Clean van Comma, verkrijgbaar bij auto onderdelen zaken. Dit spul verwijderd smurrie als sneeuw voor de zon... even opspuiten en 10 sec daarna afspoelen en alles glimt weer als nieuw :-)
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: De_Baron_001]
#5018
28/11/07 13:54
28/11/07 13:54
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Hoihoi,
Het lijkt me dat die smurrie ook met benzine goed weg te halen is.
Inderdaad zoals hierboven gemeld, cola werkt niet goed genoeg. Stenen en schroeven ook niet, als je echt alles eruit wil hebben kun je twee dagen schudden (en nog niet alle roest kwijt zijn) en als je dan niets coat zit die roest er zo weer op.
Die roestdeeltjes raken los en gaan je filter en/of carburateur verstoppen. Mijn tank was ook volledig verroest van binnen en ik heb dit opgelost door Fedox aan te schaffen. Dit middel ontroest je tank uitstekend en volledig. Daarna een tweecompenten coating van Tapox (er zijn ook 1 component coatingen) toegepast en hij gaat alweer twee jaar roestvrij door het leven. Kijk even op deze site:www.rustbuster.nl daar staat een tankreparatiekit op. De kits zijn inderdaad best prijzig, misschien dat er op het internet nog andere te verkrijgen zijn. Ook die winkel van de vorig genoemde website verstuurt geloof ik geen pakketten meer buiten Nederland maar er kan over gebeld worden.
Succes! Chris
Last edited by mobychris; 28/11/07 13:55.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: piet]
#5238
20/01/08 21:08
20/01/08 21:08
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Spritus lijkt mij geen juiste combinatie met benzine smurrie. Was benzine is een goede vet en smurrie oplosser. White spirit Piet is geen spiritus, maar meer verwant aan terpentine. Op diverse forums hebben ze hele topics gewijd aan het verschil tussen white spirit en terpentine. Meer weten: verschil tussen white spirit en terpentineIk ben met je eens dat je goede materialen en gereedschappen moet gebruiken. Een roestige tank blijft je achtervolgen en ik spreek uit eigen ervaring. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 20/01/08 21:08.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: piet]
#5246
21/01/08 16:46
21/01/08 16:46
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 28 deest nederland
luuk
Lid
|
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 28
deest nederland
|
Mocht je een ander frame zoeken dan heb ik nog wel wat liggen ook nog andere onderdelen voor Cady wat precies zoek o.a een caberateur een kap e.v.t een mooi frame p.m. anders maar even met wat prijzen en e.v.t een lijsje met wat je hebt of stuur een mail elk_luuk@msn.com
Last edited by luuk; 21/01/08 16:48.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: De_Baron_001]
#5248
21/01/08 17:42
21/01/08 17:42
|
Joined: Aug 2005
Berichten: 656 Wageningen
Franky
Expert
|
Expert
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
|
Een reiniger, die er overigens niet bij stond was thinner en deze gebruik ik als super ontvetter. Voorafgaande aan lakbehandelingen en voor het ontvetten van de ontstekingsnok, voordat ik de ontvette nok op het ontvette krukasconus monteer. Het risico dat de nok gaat verschuiven wordt daardoor aanmerkelijk kleiner. Groet, Henk
Ik gebruikte hier vroeger petroliumether voor. Dat werkte ook heel goed. Het is hoogste waarschijnlijk ook ongezond spul maarja. Mijn huid is wel eens gaan afbrokkelen door dat spul. Beetje vet er weer op en je huid is weer in orde. Helaas is mijn voorraad petroliumether op. Ik kan er ook niet zo makkelijk meer aan komen. Ik gebruik hier nu wasbenzine voor. Helaas laat wasbenzine altijd een laag troep achter. Dus echt schoon wordt het niet.
Vonkentrekker
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Franky]
#5249
21/01/08 17:55
21/01/08 17:55
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 28 deest nederland
luuk
Lid
|
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 28
deest nederland
|
Een reiniger, die er overigens niet bij stond was thinner en deze gebruik ik als super ontvetter. Voorafgaande aan lakbehandelingen en voor het ontvetten van de ontstekingsnok, voordat ik de ontvette nok op het ontvette krukasconus monteer. Het risico dat de nok gaat verschuiven wordt daardoor aanmerkelijk kleiner. Groet, Henk
Ik gebruikte hier vroeger petroliumether voor. Dat werkte ook heel goed. Het is hoogste waarschijnlijk ook ongezond spul maarja. Mijn huid is wel eens gaan afbrokkelen door dat spul. Beetje vet er weer op en je huid is weer in orde. Helaas is mijn voorraad petroliumether op. Ik kan er ook niet zo makkelijk meer aan komen. Ik gebruik hier nu wasbenzine voor. Helaas laat wasbenzine altijd een laag troep achter. Dus echt schoon wordt het niet. petroliumether is dat gewoon petrolium ???
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Franky]
#5252
21/01/08 21:34
21/01/08 21:34
|
Joined: Sep 2002
Berichten: 189 Wolphaartsdijk
piet
Superlid
|
Superlid
Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
|
Het geeft niet dat je huid afbrokkeld alleen de thouleen en andere kwade stoffen komt door de huid in je bloed terecht, en bij schilders brokkelde daar door hun verstand van af. Oftewel OPS/CTE Organisch psycho Syndroom CTE van Chronische Toxische Encephalopathie.zie http://www.beroepsziekte.nlDus als je denkt dat met een beetje vet er op ook je verstand terug komt heb je het echt mis. En bij deze wil ik iedereen er op wijze dat wij tijdens onze werkzaamheden blood gesteld worden aan stoffen die onze gezondheid schade. Denk hierbij dus aan benzine en andere vluchtige stoffen, zo ook aan de asbest die in de rem voeringen en in het stof in de trommels zit, een mond kapje (snuitje) helpt hier echt niet tegen. Het leven duurt maar even en voor sommige maar heel kort. M.vr.gr Piet
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: luuk]
#5260
22/01/08 12:22
22/01/08 12:22
|
Joined: Aug 2005
Berichten: 656 Wageningen
Franky
Expert
|
Expert
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
|
petroliumether is dat gewoon petrolium ???
Nou ben ik geen scheikundige ofzo. Maar het lijkt mij van niet. Petroliumether zie ik als een soort wasbenzine (zal gemisch gezien niet kloppen gok ik) Alleen dan veel puurder. Als iets met peroliumether schoonmaakt blijft er geen laag achter zoals bij wasbenize (zo'n doffe laag). En het ontvet zeer sterk. Er zijn verschillende versie van dat spul. Ik heb een keer een zeer vluchtige versie er van gehad. Dat brandt echt als een gek! Ik was weer blij toen ik de minder vluchtige versie had. Als je aan brommers sleuteld moet je gewoon accepteren dat je ongezond bezig bent. Dat hoort er nou eenmaal bij. Natuurlijk doe je er wat aan niet al te ongezond bezig te zijn. En dat met die schilders, die gebruiken dat spul zoveel dat het inderdaad serieuse schade kan doen. Als jij in je huis of op je brommer wat thinner gebruikt zal de schade wel mee vallen.
Vonkentrekker
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Franky]
#5262
22/01/08 16:29
22/01/08 16:29
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 28 deest nederland
luuk
Lid
|
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 28
deest nederland
|
Als je aan brommers sleuteld moet je gewoon accepteren dat je ongezond bezig bent. Dat hoort er nou eenmaal bij. Natuurlijk doe je er wat aan niet al te ongezond bezig te zijn. . klopt als ik echt vieze handen heb dan van de brommer dan werk garagezeep niet echt meer dan was ik mijn handen met terpentine een scheut er op en klaar zal niet goed zijn maar voor af en toe luuk
Last edited by luuk; 22/01/08 17:35.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: piet]
#5270
23/01/08 17:15
23/01/08 17:15
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Heel erg bedankt Piet, ik heb de site van Rustarrestor gevonden en ik denk erover om het te bestellen. Je bedoelt toch gewoon de bus die op deze pagina getoont word http://www.rust-arrestor.com/indexnederlands.htm ? Hoeveel liter heb ik nodig om een tank te behandelen? En weet je toevallig of ze ook naar Belgi? verzenden? Rustarrestor is dus een roestverwijderaar maar zal dit product ook de smurrie in de tank kunnen oplossen? Thibaut
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#5273
24/01/08 07:37
24/01/08 07:37
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Hoi Thibaut,
Nee, deze waterige oplossingen kunnen geen olie-gebaseerde oplossingen of smurrie weghalen, het is enkel voor roest toepasbaar. Die smurrie zou ik toch echt met wasbenzine en het liefst nog met gewone benzine weghalen. Probeer om die smurrie dan met een dunne verfkwast los te maken en de tank te spoelen met benzine net zo lang tot alles weg is en de benzine schoon blijft wanneer deze uit de tank komt. Rustarrestor moet op droge roest worden aangebracht. Dus ik zou na de spoelingen met benzine, de tank met water en een zeer goede zeep schoonmaken, spoelen met water en zo snel mogelijk drogen voordat je dat spul opbrengt.
Groeten Chris
Last edited by mobychris; 24/01/08 07:38.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#5285
27/01/08 11:09
27/01/08 11:09
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Borgveertjes zijn geplaatst en het motortje hangt terug onder het frame. De tank heb ik een keer gespoeld met benzine maar dit bleek niet veel uit te halen, alleen dat de benzine volledig rood werd van de roest. Dus dan maar de grovere middelen boven gehaald: ik heb een darm die je op een hogedrukspuit kan aansluiten om leidingen mee proper te maken, deze heb ik in mijn tank gestoken en een tiental keren gespoeld tot het water helemaal helder werd. Door de hoge druk en de smalle gaatjes aan het einde van de buis krijg je hier heel wat vuil mee los en dat is goed gelukt ook.
Dus nu enkel nog een product bestellen om de roest te behandelen.
Maar nu zit ik met een andere vraag, ik heb namelijk al mijn gas, starter, decompressie en rem kabels en de bijhorende buisjes vervangen door nieuwe die ik zelf op lengte heb gemaakt maar nu moet ik ze nog afstellen.
Mijn vraag is dus hoe stel je je gas, starter en decompressie kabel juist in?
Ik weet wel hoe je ze moet bevestigen en dergelijke maar niet hoe je ervoor zorgt dat ze juist genoeg aangetrokken zijn.
Alvast bedankt Thibaut
Last edited by Thibaut; 27/01/08 11:10.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: De_Baron_001]
#5298
29/01/08 20:57
29/01/08 20:57
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Ik heb hem gisteren afgesteld zoals jij aangeeft en ik heb (omdat de tank nog niet in orde is) even een plastieken fles omgetoverd tot een voorlopige benzine tank en deze bevestigd aan de bromfiets. Dan nog even alles nagekeken en klaargemaakt voor de eerste start, en ja hoor hij starte van de eerste keer!!!
Hij loopt nu wel maar er zijn toch nog wat problemen: hij rookt enorm (witte rook), de uitlaat lekt aan de cilinder, als ik hem stationair laat draaien valt hij vaak stil, carburateur lekt bezine, optrekken vanuit stilstand gaat moeizaam behalve als je meetrapt,...
Ik geloof dat het nu vooral nog een kwestie is van afstellen, maar ik heb ervaren dat dit een ware kunst is!
Zijn er mensen die nog wat tips hebben i.v.m het afstellen of het oplossen van bovengenoemde problemen?
Thibaut
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#5306
31/01/08 10:57
31/01/08 10:57
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Hoi thibaut,
Moeilijk om sommige van je vragen te beoordelen vanuit de bureaustoel maar hier een poging:
1)de witte rook: Tweetacten op mengsmering roken altijd, het is de vraag wat voor benzine je gebruikt en hoeveel/wat voor soort olie daar inzit. Het kan ook zijn dat je carburateur een te rijk mengsel doorlaat, hierdoor zakt het vermogen ook aanzienlijk en zou de motor ook kunnen gaan viertakten (overslaan van ontbrandingen). Wanneer ie niet viertakt is je mengsel meestal ok. (soms merk je wanneer je de choke gebruikt bij koude start dat door de extra benzinetoevoer de motor even gaat viertakten)
2)lekkende uitlaat: Er behoord een koperen ring te zitten tussen de cylinder en de uitlaat, zit deze daar? Zo ja is de moer strak genoeg aangedraaid? Ik had dit probleem eerst ook maar het bleek dat de moer niet strak genoeg zat, daarna nooit meer problemen gehad.
3)stationair afslaan: Ik zou eerst eens kijken naar de stationairafstelling. Er zit waarschijnlijk een schroef op de carburateur waarmee je de gasklep hoger of lager kan zetten. Als je motor afslaat kan het zijn dat de gasklep te laag staat wanneer het gas dicht zit. Wanneer de motor stationair loopt moet hij natuurlijk rustig lopen zodat de koppeling niet aangrijpt.
4)Lekkende carb: Waar lekt deze?
5)weinig vermogen: Zoals bij punt 1, een te rijk mengsel geeft vermogensverlies. Een ander belangrijk punt is inderdaad de afstelling van de ontsteking. De motor moet een zekere voorontsteking hebben zodat de ontbranding precies gebeurd wanneer de zuiger op het bovenste dode punt staat. Wanneer dit niet het geval is werkt de motor zichzelf tegen.
Korte omschrijving afstelling: Kijk welke voorontsteking jou brommer moet hebben (waarschijnlijk is dit 2,5 mm of 1,5 mm-andere forumleden misschien duidelijkheid voor zijn type brommer?). Haal het vliegwiel eraf. Daar zit de onsteking onder: je ziet daar o.a. de contactpuntjes. die kun je dan gelijk controleren, als deze een gecorrodeerd oppervlakte hebben of scheef zijn afgesleten, vervangen. Die contactpuntjes dienen, wanneer ze open staan, een ruimte te hebben van 0,4mm (meten met voelermaat). Dat is een kwestie van schroef losmaken, voelermaat tussen de punten en schroef weer vastdraaien. Wanneer dit afgesteld is ga je de vooronsteking afstellen.
Die contactpuntjes worden geregeld door de nok die op de krukas zit. Als je de krukas draait zie je de contacpunten open en dicht gaan, geregeld door een 'bult' op de nok. Die nok zul je met een noktrekker los moeten maken (ze zitten o.h.a. erg vast). Wanneer dit gebeurd is zet je de zuiger het voorgeschreven aantal millimeters voor het bovenste dode punt (je hebt daar vrij dure zuigerstops voor, ik heb een lange moer gebruikt en daar, in mijn geval, exact per 2,5mm een streep opgezet). Wanneer dit gebeurd is, ga je met de nok draaien precies naar het punt waar je contactpuntjes willen opengaan (dit ontlaat de stroom naar je bougie). Dit komt erg precies, ze moeten echt net op het punt staan om open te gaan. Let hierbij op dat je niet op de een of andere manier de zuiger verplaatst.
Als dit is gebeurd geef je met een houten hamer ofzo een paar kloppen op de nok zodat deze vast zit. De boel weer goed vastdraaien en proberen maar. Het is best een precies werkje maar wanneer je onsteking goed staat is er al veel gebeurd. Mocht ie dan nog niet lekker lopen kun je naar andere dingen kijken.
Succes, hoop dat je hier wat mee kunt, Christiaan
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#5315
04/02/08 08:45
04/02/08 08:45
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Beste Thibaut,
Zo'n noktrekker kun je bij de baron bestellen (Henk). Zoals ik al zei kun je zelf een soort zuigerstop maken. Op een sleuteldag heb ik ook wel eens een constructie met een bout en en moer gezien. Wanneer je de spoed van deze moer weet kun je die moer zover draaien dat hij 1,5 of 2,5 (naargelang jou vooronsteking) langer wordt en dan kun je daar de zuiger tegen zetten.
1) benzine lijkt me prima, ik heb meestal te horen gekregen dat ik half-synthetische olie moest gebruiken. Ik zou, als je blokje al een tijd niet meer gelopen heeft, er wat extra olie in stoppen, zo'n 1:40. Dan heb je wat extra smering de eerste tijd. Bij mij kan ik de lucht/benzine verhouding niet afstellen, dat is een kwestie van sproeiergrootte, benzinedoorlaatkanalen, vlotter, luchtdoorlaat etc. Als er aan jou carb niet geboord is of anderzijds dingen aangepast neem ik aan dat het mengsel goed is.
2)uitlaat: Ik weet niet precies wat het kan zijn, misschien is die koperen pakking versleten. Deze vraag zou ik eens aan de rest van het forum stellen. Die zwarte olie is normaal. Een tweetakt verbrand een klein deel olie en de rest komt via de uitlaat en het carter naar buiten. De olie in de benzine smeert zo ongeveer het hele blokje, de blokjes hebben geen gesloten oliesysteem. Ook als een tweetact goed loopt is dit het geval.
3)stationairschroef. Bij mij is die inderdaad van metaal inclusief veer. Of dit altijd zo is weet ik niet, maar het stationaire toerental is dus af te stellen met die schroef?
4)scheelt al een hoop dat je carb niet lekt. Dat kun je in principe zo zien, zet je brommer uit en draai de benzinekraan open, als hij lekt dat zie je dat wel. Anders kun je het zien als er op je carb ergens een vette aanslag zit (nadat je deze hebt ontvet) bij die plekken waar hij zou kunnen lekken.
Succes met afstellen, denk dat dat al een hoop zal schelen.
Groet, Chris
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: mobychris]
#5345
14/02/08 17:35
14/02/08 17:35
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Goed nieuws! Hij is eindelijk motorisch in orde, hij rijd goed, start bij de eerste trap, rookt niet meer, lekt niet meer en werkt altijd!
Blijkbaar moest de carburateur nog eens goed uitgeblazen worden met een compresseur en daarna geen problemen meer gehad.
Maar ik kom toch nog wat snelheid tekort, zijn top ligt zo rond de 35 km/u. Nu vroeg ik me af of dit een A of een B klasse brommer is?
Ik vroeg me ook af of er enkele goedkope middelen zijn om de snelheid wat op te drijven naar zo'n respectabele 45 tot 50 km/u?
Thibaut
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: mobychris]
#5355
16/02/08 19:48
16/02/08 19:48
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 28 deest nederland
luuk
Lid
|
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 28
deest nederland
|
Beste Thibaut,
Zo'n noktrekker kun je bij de baron bestellen (Henk). Zoals ik al zei kun je zelf een soort zuigerstop maken. Op een sleuteldag heb ik ook wel eens een constructie met een bout en en moer gezien hoe maak je z'n zuigerstop dan want met een bout zit je met de draad (heele fijne draad)en het is geen veel voorkomende maad dus niet iedereen heeft denk ik een tap,snij ijzer van die maad mvg luuk
Last edited by luuk; 16/02/08 19:49.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: piet]
#5363
17/02/08 22:53
17/02/08 22:53
|
Joined: Jan 2007
Berichten: 399 Rotterdam
MobyJoost
Superlid
|
Superlid
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
|
Heb je een bromfiets, waar regelmatig onderhoud aan gepleegd is/wordt, kan je je vliegwiel demonteren met behulp van een zuigerstop. Heeft je brommer lang stilgestaan of is de ontsteking nooit open geweest, dan kan de moer van het vliegwiel zo vast zitten, dat de benodigde kracht om hem los te krijgen, de zuiger beschadigt. Oftewel, wees bij het gebruik van een zuigerstop voorzichtig. Ik gebruik zelf een ring van staal platstaf (30 x 4 mm), die om het vliegwiel past en die ik met een bout kan klemmen. er steekt nog ongeveer 35 cm van de staf uit, die op de grond rust. Bedacht door mijn vader, voor de AV3's van mijn moeder en hemzelf.Werkt voot mij nog prima.Groet, Joost.
|
|
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
|
Most Online216 May 2nd, 2020
|
|
|