Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 14 guests, and 3 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Pagina 3 van 10 1 2 3 4 5 9 10
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #4931
31/10/07 08:07
31/10/07 08:07
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi thibaut,

Dat is minder dat je geen vonk ziet. Heb je het wel zo gedaan dat de metalen buitenkant van je bougie tegen de koelribben hebt liggen?
Anyway ik zou eerst inderdaad eens kijken hoe het komt dat ie zo tegenwringt, zeker als dat zonder bougie ook het geval is. Heb je misschien wat informatie waarom ie niet meer gebruikt werd voordat hij weggezet is? Natuurlijk hangt het wel een beetje af van de mate van tegenwringen, die kan ik niet beoordelen. Het is namelijk niet zo dat de zuiger zonder bougie helemaal soepel gaat.

Het is denk ik inderdaad verstandig om het blok eens uit elkaar te halen, dan kun je alle scharnierende delen van je koppeling ook eens smeren en alle delen stuk voor stuk nakijken, weet je ook zeker wat je in huis hebt. Ik heb opzich wel een werkplaatshandboek (gekopieerd) liggen. Daar staat vanalles in over het motorblok, koppeling etc. Ik wil dat wel even voor je kopieren en de boel naar je opsturen. Moet je wel even je adres geven.

Groet
Chris

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: mobychris] #4936
01/11/07 19:15
01/11/07 19:15
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Vandaag even opnieuw geprobeerd en blijkbaar krijg ik nu wel een vonk, een heel krachtige zelfs.

Maar de motor liep toch nog te stroef dus heeft een vriend van me hem eens gedemonteerd, motor eruit, cilinderkop eraf en zuiger eruit.
Hij zag er nog goed uit maar de zuigerveren zaten vast, die hebben we losgekregen en alles gekuist ook de carburateur en dan alles terug ineengezet maar de motor draait nog altijd niet soepel genoeg om hem te kunnen starten.

Volgens hem komt dat doordat hij zolang stilgestaan heeft en moeten de zuigerveren vervangen worden en misschien ook de zuiger of cilinder.

Wat denken jullie?
Zijn die zuigerveren nog nieuw te krijgen?

Dat handboek zou goed van pas komen, maar zou je het niet kunnen inscannen en doormailen?
Dat is misschien wat makkelijker (en goedkoper) dan het naar Belgie te sturen.

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #4938
02/11/07 09:57
02/11/07 09:57
Joined: Oct 2007
Berichten: 10
Amsterdam
orisj Offline
Junior lid
orisj  Offline
Junior lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 10
Amsterdam
Ik heb het Mobylette werkplaatshandboek onlangs ingescand als pdf. Thibaut en overige ge?nteresseerden, stuur maar een PM, dan mail ik het door (niet allemaal tegelijk!)

groeten,
Joris

Last edited by orisj; 02/11/07 09:59.

moby et deuche pour toujours!
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: orisj] #4940
02/11/07 13:32
02/11/07 13:32
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi,

Da's mooi dat je een vonk ziet, dan is je ontsteking wellicht in orde. Je kunt het goed checken door (als je een oude, doch goede bougie hebt) de elektrode van de bougie zover om te buigen dat ie +/- een halve centimeter boven de middenelektrode zit, als je dan nog een vonk ziet is je onsteking mooi krachtig.

Kijk even naar de zuiger. Als de zuigerringen veel speling hebben wil dat zeggen dat je zuiger aan vervanging toe is (ik bedoel de uitslijting van spleten waar de zuigerringen inzitten). Heb je krassen gezien op de zuiger en cylinder? vervangen die hap, heb je roet gezien onder de zuigerringen wil dat zeggen dat ze lekken en aan vervanging toe zijn. Zo niet dan is ie in orde. Het kan ook zijn dat de zuigerringen te strak zitten en zo de wrijving hoog maken. Het is jammer dat je een aardig eindje weg woont, ik zou graag eens kijken naar hoe stroef ie gaat. Heb je wat olie op de cylinderwand gedaan?
Smeer ook de de carterlagers etc. Wellicht dat door dat lange stilstaan deze stroef gaan.

Nog een ding: Kijk even naar de decompressieklep boven op je cylinderkop. Deze zorgt ervoor dat je, bij stevige compressie, de zuiger toch door kan trappen doordat hij wat lucht doorlaat. Als deze compleet dicht zit door roet en oude olie etc. kan dit wellicht niet meer. Even schoonmaken en zorgen dat er GEEN krassen op komen. Ook even insmeren met wat olie.

Die zuigerringen zijn zeker nog te krijgen. Mail even naar de baron op dit forum en anders naar piet (ook op dit forum). Zij zijn DE mobylette onderdelen- en kennisbronnen.

Ik hoop dat je binnenkort het aangename gepruttel kan aanhoren van een lekker draaiende brommer!!

Chris


Last edited by mobychris; 02/11/07 13:37.
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: mobychris] #4943
02/11/07 14:55
02/11/07 14:55
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Blokjes lopen altijd nogal stroef. Gooi er maar eens een flinke lading olie in zoals Chris zegt. Dan zal je zien dat het al een stuk beter wordt :)(wel 2-takt olie gebruiken!) Zoniet, dan zit het ergens anders in.


Vonkentrekker
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Franky] #4952
04/11/07 19:51
04/11/07 19:51
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Bedankt voor de tips, olie heb ik denkik wel genoeg in de motor gedaan, voor de rest zag alles er vrij goed uit, wat kleine krasjes op de cilinderwand, ja maar niets ernstigs denk ik.

Vervangen die hap zeg jij, dat is niet echt vanzelfsprekend voor mij, ik heb hier geen blokjes bij de vleet.
Maar volgende weekend is hier een oldtimer motor en bromfiets beurs in de buurt en ik hoop daar wat onderdelen te vinden.
Ik heb nu ook het werkplaatshandboek in mijn bezit (bedankt Joris).

Ik heb nog 1 vraagje, moet zo'n motor echt heel soepel draaien om hem te kunnen starten?
Moet je hem bijvoorbeeld met 1 hand gemakkelijk helemaal kunnen ronddraaien aan het vliegwiel?

Thibaut

Last edited by Thibaut; 04/11/07 19:54.
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #4955
05/11/07 09:42
05/11/07 09:42
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi thibaut,

Nee het is de bedoeling dat je compressie wel zo is dat je hem niet zomaar daardoorheen kan duwen met de hand. Dit vereist dus bij mij het terugzetten van de zuiger (met de hand via vliegwiel) tegen het vorige compressiepunt zodat je hem maximaal kan aanzwengelen voordat ie compressie krijgt. Dit vereist een flinke trap op je pedalen. bij mij lukt het soms niet om hem door de compressie te trappen maar dan is poging 2 te proberen en zo verder totdat ie wel doortrapt.

Ps: Heb je de uitlaat schoongemaakt? Daar kan een aardige hoop kool in neerslaan en dat moet er eens in de zoveel tijd uitgehaald worden.

Succes
Chris

Last edited by mobychris; 05/11/07 09:44.
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: mobychris] #4967
11/11/07 19:25
11/11/07 19:25
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
De uitlaat heb ik pas schoongemaakt, ja en er zat inderdaad een hoop kool in, maar kan je dat plaatje met gaatjes in er eigenlijk uithalen?
Bij mij zit het wat scheef en ik zou de staat van de uitlaat achter dat plaatje wel eens willen bekijken. Maar het lijkt me nogal vast te zitten.

Ik ben dit weekend naar een onderdelenbeurs gegaan en ik heb er een setje originele zuigerringen gevonden! Uiteraard de juiste maat voor mijn zuiger.
Ook heb ik er nieuwe gaskabels en kabelbuisjes gevonden. Nu moet ik nog wat onderdelen hebben die ik er niet kon vinden maar binnenkort is er weer een grote beurs in Aarschot en ik hoop daar nog wat te vinden.

De motor van mijn mobylette is momenteel bijna helemaal gedemonteerd, ik heb gemerkt dat de zuiger zonder dat de cilinder erop zit perfect soepel rondraait, het zal dus vooral aan de zuiger of de zuigerringen liggen.

Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #4998
21/11/07 18:45
21/11/07 18:45
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Ik heb mijn brandstofkraan gedemonteerd omdat deze helemaal geen benzine meer doorliet, ik heb hem enkele dagen laten weken in benzine om hem proper te krijgen maar ik heb de indruk dat hij niet meer te openen valt. Met andere woorden, ik denk dat het openingsmechanisme stuk is.
Voor de duidelijkheid zal ik eens een foto posten, maar is er iemand die me zo kan helpen met wat uitleg over hoe zo'n kraantje werkt?
Heeft iemand er misschien een tekening van?

Alvast bedankt

Enkele foto's:


Last edited by Thibaut; 21/11/07 20:20.
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #4999
22/11/07 18:14
22/11/07 18:14
Joined: Jan 2007
Berichten: 34
Ermelo
M
mobydick Offline
Lid
mobydick  Offline
Lid
M

Joined: Jan 2007
Berichten: 34
Ermelo
Dit is een eenvoudige druk- en trekkraan en detailtekeningen heb ik nog nooit gezien. Je kunt proberen de banjobout en kraan nog even met perslucht door te blazen en anders zit er niets anders op dan de kraan kompleet te vervangen. Zo te zien heb je ook last van roestvorming in je tank, dus hier moet je ook mee aan de gang.

Groet,

Dick

Pagina 3 van 10 1 2 3 4 5 9 10

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.027s Queries: 16 (0.007s) Memory: 2.9226 MB (Peak: 3.1822 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 09:29:04 UTC