0 registered members (),
15
guests, and 0
spiders. |
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Franky]
#4881
22/10/07 18:38
22/10/07 18:38
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Bedoelen jullie die 2 schroefjes die ik aangeduid heb? Bij mij zijn die schroefjes compleet versleten, vandaar dat ik niet opgemerkt had dat dat schroefjes waren. Ik zal die eens proberen losdraaien, als dat nog op normale manier lukt. Thibaut
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: De_Baron_001]
#4915
28/10/07 12:01
28/10/07 12:01
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Van iemand die wat meer kent van motoren dan mij heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn zuiger vastzit, en de motor helemaal niet meer draait.
Nu zou ik dit voor de zekerheid zelf eens willen nazien, maar hoe kan je nu merken of de zuiger nog rond kan draaien of niet?
Ik ben een leek op dit gebied, dus als iemand mij dit even zou willen uitleggen zou ik dat ten zeerste appreci?ren.
Last edited by Thibaut; 28/10/07 18:51.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Looy]
#4926
29/10/07 16:23
29/10/07 16:23
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
Als ie draait zit ie los en de tegenwerking is idd compressie, goed teken. Zet je brommer even op zijn standaard en trap even flink door, je ziet dan het buitenste wiel van je koppeling meedraaien als alles goed is, als ie dan nog niet aangrijpt dan is er iets met je koppeling aan de hand.
groet chris
Last edited by mobychris; 29/10/07 16:25.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: mobychris]
#4928
30/10/07 14:32
30/10/07 14:32
|
Joined: Oct 2007
Berichten: 84 Belgi?, Herselt,
Thibaut
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
|
Dat heb ik juist eens geprobeerd, als ik eerst de motor met de hand op een punt zet waar hij goed los zit en dan begin te trappen draait hij vanaf een bepaalde snelheid een halve toer mee en dan wil hij niet verder. Ik kan dan nog wel trappen maar de motor draait niet meer mee.
Als ik dan met de hand eraan draai voel ik dat hij juist op een punt gekomen is waar hij erg tegenwringt. Ik kan hem dan met de hand loszetten en weer trappen maar na een halve toer zit hij weer vast. Ik veronderstel dat dit niet normaal is, wat kan ik eraan doen? Is mijn koppeling kapot?
Last edited by Thibaut; 30/10/07 20:20.
|
|
|
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: Thibaut]
#4929
30/10/07 15:46
30/10/07 15:46
|
Joined: Jul 2007
Berichten: 132 den haag
mobychris
Superlid
|
Superlid
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
|
hoi,
Dat je krukas meedraait bij het trappen is een goed teken dat (in ieder geval de helft van) je koppeling werkt. Bij een zekere snelheid pakken de koppelingsschoenen aan en draait de krukas mee. omdat hij zo lang stil heeft gestaan vermoed ik dat je zuiger flink vervuild is en wat stroef gaat.
Ten eerste zou ik eens kijken of je ontsteking werkt. Haal de bougie eruit, stop deze terug in je bougiekabel en leg de bougie tegen de koelribben van de motor. Geef dan een flinke zwier aan je vliegwiel. Je zou een mooie vonk moeten zien tussen de elektroden van je bougie. Is dit niet het geval dan start ie zowiezo niet. Ten eerste moet je dan natuurlijk testen of de zuiger goed kan bewegen zonder compressie, de bougie is er immers uit, daarna kun je de onsteking checken.
Als je zuiger niet vrij soepel draait zonder bougie kun je het hele blok er onderuit halen en de cylinderkop en cylinder verwijderen. Dan kun je gelijk zien of er schade is aan de zuiger of cylinder, bijvoorbeeld krassen, kapotte zuigerringen en roetvorming. Als er geen evidente schade is kan je meteen de zuiger inclusief cylinderkop schoonmaken. Tevens is het dan van belang dat je de carburateur eens flink schoonmaakt. Als daar stof of ander 'schuurmateriaal' in zit kan dit in je blok terechtkomen met slijtage als gevolg. Is ook meteen een goede school in hoe je brommer in elkaar steekt.
Als je het blok er weer inzet, zorg dan dat je wat olie aanbrengt op de zuiger en cylinderwand en de draaipunten van de krukas. Let er wel even op dat dit olie moet zijn die normaal in brommerbenzine gaat. Als je de pakkingen gelijk kunt vernieuwen is dat ook meteen een job well done. Als je brommer een hoge compressie heeft is het moeilijk daar doorheen te trappen. Ik heb dat ook, wat ik doe is: ik zet via het vliegwiel met de hand de zuiger zo dat ie maximaal moet draaien voordat ie de compressie gaat opbouwen (dat is dus tegen de vorige compressieslag aan). Zo kun je snelheid opbouwen bij het trappen en grote kans dat ie dan door de compressie heen draait.
Succes en we horen het wel hoe het gaat chris
Last edited by mobychris; 30/10/07 15:56.
|
|
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
Forums39
Onderwerpen2,783
Berichten9,609
Members3,508
|
Most Online216 May 2nd, 2020
|
|
|