Ik gebruik voor het loshalen van de moer bij de onsteking gewoon een vierkante dopsleutel. Met een tik van een hamer zorg je voor een zeer snel schrikmoment waardoor ie los komt. Inderdaad, zo kan de nok verschuiven maar dit controleer ik daarna altijd. Ik heb het gewoon ook niet zo op zuigerstops en ik heb het idee dat de kracht op de onderdelen op deze manier zo klein mogelijk is.
L.S. Waarom passen jullie geen vliegwielklem toe??? Je kunt deze gemakkelijk zelf maken van een oliefilterklem. Bij oude motortjes spuit ik eerst flink wat WD40 op de moeren. Lukt het niet met de klem dan pas gebruik ik een zuigerstop. Met een pneumatische slagsleutel kun je soms de boel ook los laten trillen. Een zuigerstop maak ik van een oude bougie, waaruit je het porselein verwijdert en waarin je vervolgens een M8-bout met moer vastschroeft Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 19/02/0823:41.
Re: Mobylette, kleine restauratie
[Re: De_Baron_001]
#5375 20/02/0806:4920/02/0806:49
Met een oliefiltersleutel (te koop in de automaterialenhandel) lukt het vrijwel altijd. Het model wat Henk toont is moeilijk verkrijgbaar,maar het type met een ketting als spanband is vlot leverbaar. Bescherm voor gebruik wel het vliegwiel met een rubberkap of zoals ik altijd doe met brede schilderstape die ik enkele malen om het vliegwiel wikkel. Werken met een zuigerstop blijf ik link vinden. Een zuiger is gemaakt van lichtmetaal en is m.i. erg kwetsbaar.