0 registered members (),
24
guests, and 3
spiders. |
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
#5406
29/02/08 08:00
29/02/08 08:00
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Moby
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
|
Er is heel slecht nieuws op komst voor eigenaars van (oldtimer)bromfietsen in Belgi?: na de kentekenplicht bij onze noorderburen, is het nu aan ons 'zuiderlingen' om in het leed te delen. Vandaag zal de Vlaamse regering immers haar standpunt bepalen over het federale wetsvoorstel om de inschrijvingsplicht voor bromfietsen opnieuw in te voeren. Dit betekent de invoering van een inschrijvingsbewijs en een nummerplaat voor bromfietsen.
Als je dan ook nog weet dat men zinnens blijkt om de snelheid van elke bromfiets verplicht te laten controleren door de politie, en dat elk voertuig waarvan de gemeten snelheid meer dan 45 km/u zal aanwijzen als MOTORfiets zal worden gekwalificeerd, dan weet je het wel ...
Dit wordt een ramp en ik vrees ook op financieel vlak, tenzij men uitzonderingsmaatregelen voor oldtimerbromfietsen zou treffen, doch daar vrees ik voor, want de tekst van het wetsvoorstel rept daar niet over (zie de link: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF//51/2573/51K2573001.pdf). Men spreekt wel van een geleidelijke invoering (om toch iets positiefs te melden). Wordt zonder twijfel vervolgd.
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5411
29/02/08 22:18
29/02/08 22:18
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Er is heel slecht nieuws op komst voor eigenaars van (oldtimer)bromfietsen in Belgi?: na de kentekenplicht bij onze noorderburen, is het nu aan ons 'zuiderlingen' om in het leed te delen. Probeer voor oldtimers een speciale regeling te krijgen. Desondanks was het hier in Nederland voor sommige verzamelaars toch nog erg duur (Hollanders nietwaar?). Er waren ook nog wat voordelen aan het kenteken voor mij. Mijn Franse bromfietsen werden in ??n klap gelegaliseerd, ik kon een oude AV31 als snorfiets laten kentekenen en dat onnozele Nederlandse verzekeringsplaatje werd vervangen door een fatsoenlijke nummerplaat. Met dat laatste zijn bezitters van gemotoriseerde fietsen waarschijnlijk niet eens, want die krijgen de tranen in hun ogen als je over dat oude plaatje begint. Sterkte allemaal ;), Henk
Last edited by De_Baron_001; 29/02/08 22:23.
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Peter V]
#5423
03/03/08 18:20
03/03/08 18:20
|
Joined: Aug 2005
Berichten: 656 Wageningen
Franky
Expert
|
Expert
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
|
Het probleem zit hem niet in de oude oldtimertjes van ons. Een standaard moderne 2-takt scooter heeft nou eenmaal een verbruik dat rond de 1:25 ligt. In het geval van slechte modellen zelfs 1:22. Dit komt angstvallig dicht in de buurt van het verbruik van een auto. Wij rijden juist (relatief) zuinige en met goed verbrandende motoren (door de begrenzingen in scooters is de verbranding niet zo best). Tenzij je natuurlijk echt oud spul rijdt. Maar zal dan vaak hobby zijn en dus niet zo schadelijk. 2-takt had allang aangepakt moeten worden. En dan niet door verbiede, catalysatoren en weet ik wat voorn zinlose oplossing (er zijn al lang milieu regels voor bromfietsen. En daar voldoet bijna geen enkele 2-takt aan). Men had het kopen van nieuwe 2-takts moeten ontmoedigen. Maar helaas hebben ze dat niet door. Dat ze er nu mee komen dat bromfietsen zo veel fijn stof maken is ook al lang en breed bekend. Heel oud nieuws dus. Waarom nemen die idioten dan nu pas actie? De vergelijking met een vrachtwagen is dom. Wat voor een vrachtwagen? Wat is die vrachtwagen aan het doen? Heeft hij een roetfilter enz enz enz. (stel dezelfde soort. vragen voor de bromfiets). In andere woorden. Met die vergelijking met een vrachtwagen weet je nog niks. Gaat nergens over. ps: in NL mag je tegenwoordig 45 binnen bebouwde kom als je op de weg moet rijden Soms hebben die lui wel hersens. ps2: Ik kreeg geen boete voor mij 54 km/h. Misschien ligt het anders bij een keuring ps3: wist je dat roetfilters slecht zijn voor je gezondheid? (dit hoorde ik laatst :P)
Last edited by Franky; 03/03/08 18:21.
Vonkentrekker
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5428
04/03/08 08:06
04/03/08 08:06
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Moby
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
|
Clublid Edgard Vernimmen van Moby's Place liet er alvast geen gras over groeien en kroop in de pen. Hieronder publiceren we zijn brief en de reactie van het parlementslid dat destijds het gewraakte wetsvoorstel indiende.
Zelf overweeg ik om een standaardbrief in deze zin op te stellen en te verspreiden onder alle Vlaamse oldtimerbromfietsclubs om te verzenden naar de federale en Vlaamse minister van Mobiliteit. Graag je reactie/appreciatie van dit voorstel aub. Mobygr De brief van Edgard: Lommel 28 Januari 2008
Geachte Heer
Bij deze een uiteenzetting over de problematiek van het nakende bromfietskenteken voor oltimer bromfietsen.
Eerst even voorstellen. Mijn naam is Vernimmen Edgard en mijn hobby is het restaureren en verzamelen van oude bromfietsen van voor 1970. De huidige verzameling bestaat uit solexen en 1 kreidler die gerestaureerd zijn en nog enkele ongerestaureerde bromfietsen van voor 1970.
Uit ervaring van vrienden in Nederland weet ik dat er veel problemen zijn geweest aangaande oltimer bromfietsen op kenteken zetten. De volgende opsomming van problemen bij keuring zijn voorgevallen in Nederland. -Geen papieren. -Geen motornummer en/of framenummer. -Merk bromfiets onbekend. De meeste problemen doen zich voor met de papieren. Voor 1970 waren er maar zelden papieren bij een nieuw aangekochte bromfiets op een paar uitzonderingen na zoals Honda. De nummers in het frame en op het blok zijn vaak door roest onleesbaar geworden of waren in stikkervorm aanwezig bij aankoop maar na jaren van verwaarlozing verdwenen. Er bestond vroeger ook de mogelijkheid een motorblokje nieuw te bestellen echter zonder nummers aangezien de complete modellen alleen werden genummerd en de onderdelen waaronder complete motorblokjes niet. Het merk levert ook vaak problemen op. Om maar een voorbeeld te geven enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief. Een flandria,superia of royal nord kennen de meeste wel maar wie heeft er ooit gehoord van een omega,lavenier,parissport. Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5cc,de motortjes werden op een bestaande fiets gemonteerd dus kan men niet van een brommer maar van een fiets met hulpmotor spreken. In aantal zullen deze in Begie in de minderheid zijn echter ziin er sinds de jaren 30 ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder flink,victoria,berinni,powerpak,rex enz...
In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toegepast om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen. De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendarmerie samen met het merk en bouwjaar. Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling. In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen. Dit gelde zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz... Met dit laaste hebben er veel problemen gehad aangezien de brommer dan moet lopen en compleet functioneren maar wat dan met een project om te restaureren. Welke lijn er in Belgie gevold word is van groot belang voor oltimer brommerliefhebbers. In Nederland had men een schatting gemaakt van de hoeveelheid oltimers en kwam met op 200.000. Het uiteindelijke aantal lag ver boven de 800.000 stuks met als gevolg wachttijden van meer dan 3 maanden om een bromfiets te laten keuren bij de rdw.
Mijn vraag is hoe gaat het in Begie in zijn werk gaan om een oltimer bromfiets te voorzien van een kenteken? Nog een vraag is de verzekering. In Nederland bestaan er verzamelpolissen voor oltimer bromfietsen waar de eigenaar tot 50 bromfietsen op een verzekering kan laten zetten. De verzekering is persoonlijk en niet door te geven aan derde. In Belgie is het zo dat elke brommer afzonderlijk moet verzekerd worden met als gevolg dat een brommer die per jaar maar 500 km doet toch voor een geheel jaar moet verzekerd worden en ook een heel jaar moet betaald worden. In mijn eigen geval betekend dit dat ik een kleine 1000 euro verzekering betaal voor alle bromfietsen waaronder dus enkele zijn die de 500 km per jaar niet halen.
Indien u nog verdere info wenst over dit onderwerp ben ik altijd bereid dit persoonlijk uiteen te komen zetten.
Hoogachtend
Vernimmen Edgard
Het antwoord van het parlementslid: From: info@jefvandenbergh.be To: edgardvernimmen@hotmail.com Subject: RE: Brommerkenteken Date: Mon, 3 Mar 2008 22:04:48 +0100 Beste, Wij gaan het volgende voorstellen om tegemoet te komen aan uw terechte bekommernissen: Een bepaling in het KB over de inschrijving van de bromfietsen opnemen over de oldtimers, nl. dat de minister die de mobiliteit en het vervoer onder zijn bevoegdheid heeft, een aangepaste reglementering kan opleggen aan bromfietsen die dateren van voor jaar ?X?. De rest kan dan in een ministerieel besluit geregeld worden. Met vriendelijke groeten, Jef Van den Bergh. CD&V-volksvertegenwoordiger Frans Greefslaan 1 2920 Kalmthout 0473-74.83.16 info@jefvandenbergh.be http://www.jefvandenbergh.be
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5430
05/03/08 07:38
05/03/08 07:38
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Moby
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
|
Dat wij als kersverse Vlaamse Mobyletteclub al zo vlug geschiedenis gingen schrijven, wisten we uiteraard niet, doch het ligt aan de kwaliteit en gedrevenheid van onze leden ;-) Lees maar eens hieronder wat clublid Edgard Vernimmen al wist te realiseren; ik deed zijn voorbeeld na en schreef zowel de indiener van het wetsvoorstel aan, als onze vice-premier en minister van Mobiliteit, Yves Leterme.
Hieronder de tekst van het amendement van het wetsvoorstel in antwoord op onze reacties op het wetsvoorstel:
Geachte Heer,
Gelieve hierbij een amendement te vinden bij het wetsvoorstel over de nummerplaat voor bromfietsen ; het amendement, dat wij morgen bij de bespreking zullen indienen, is ge?nspireerd door uw tekst. U wordt, m.a.w;, op uw wenken bediend.
In alle geval : beste dank voor uw interessante inbreng.
Met vriendelijke groet,
Roel Deseyn.
AMENDEMENT
Artikel 2 aanvullen met volgende bepaling :
?Onze minister, bevoegd voor het wegverkeer, kan specifieke regels uitwerken betreffende de inschrijving en het kenteken voor oude bromfietsen?.
Verantwoording
Bij de inschrijving van bromfietsen stelt zich een probleem van de zgn. ?oldtimers?. Het gaat dan om oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af en toe voor de ont-spanning nog eens worden gebruikt op de openbare weg.
Het is onmogelijk te zeggen hoeveel bromfietsen onder deze categorie gerekend moeten wor-den. Tevens mogen we niet vergeten dat er in Belgi? ooit veel bromfietsmerken aanwezig waren. Men mag bovendien ook de fietsen met losse hulpmotoren niet uit het oog verliezen. Blijkbaar is men in Nederland, bij de (her)inschrijving van bromfietsen wel erg geschrokken van het hoge aantal ?oldtimers?, wat als gevolg had dat er wachttijden van meer dan drie maanden waren bv. om een bromfiets te laten keuren.
In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toege-past om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen. De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendar-merie samen met het merk en bouwjaar. Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling. In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen. Dit gold zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.
Om dit probleem op te lossen, willen wij de bevoegde minister de mogelijkheid geven om een specifieke regeling te treffen voor oldtimers, of ze eventueel vrij te stellen van inschrijving. Het is niet van deze voertuigen dat exuberante snelheden van opgedreven voertuigen, diefstallen e.d. verwacht moeten worden.
Jef VAN DEN BERGH Roel DESEYN
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5431
05/03/08 18:19
05/03/08 18:19
|
Joined: Aug 2005
Berichten: 656 Wageningen
Franky
Expert
|
Expert
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
|
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz... Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan). Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz...
Vonkentrekker
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5434
05/03/08 23:09
05/03/08 23:09
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Gewoon geldklopperij man als je het mij vraagt. Grz,
Moby Klopt, maar dat is hier in Nederland met dat boekhoudersclubje van JP, HP is te veel eer, een groot probleem. Ze hebben een inconsistent beleid en weinig toekomstvisie. Hun enige speerpunt is om de gaten in de financi?le dijk dicht te houden. Enerzijds worden er miljarden verkwist aan prestigeprojecten, door pure onkunde en vooral om in het buitenland de Sinterklaas uit te hangen; anderzijds wordt de goede burger en de kleine ondernemer door verplichtingen, heffingen, belastingen en boetes schandalig door een calculerende en collecterende overheid geplukt. Naar de "gewone" burger wordt hier nauwelijk geluisterd. Ik was ook aangenaam verrast door de keurige reacties van de Belgische kamerleden. Een goed gesprek, een pint bier erbij en het wordt bij jullie tot ieders tevredenheid geregeld. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 05/03/08 23:20.
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Franky]
#5435
06/03/08 08:23
06/03/08 08:23
|
Joined: Mar 2007
Berichten: 59
Looy
Lid
|
Lid
Joined: Mar 2007
Berichten: 59
|
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz... Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan). Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz... Wat jij noemt keuren was geen keuren, het klopt verder wel. Als je voor een bepaalde datum je bromfiets liet schouwen kostte het een stuk minder geld en had je wel dezelfde rechten. Bij schouwen ging het er alleen om dat je bromfiets niet gestolen is en dat vanaf nu jouw bromfiets bij dat kenteken hoort. Het keuren van nu doet dat ook maar houdt ook in dat er naar de staat van je bromfiets wordt gekeken. Daardoor is het keuren nu ook duurder dan het schouwen toen was. Groeten Looy
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Franky]
#5444
12/03/08 01:21
12/03/08 01:21
|
Joined: Mar 2008
Berichten: 1 mol belgie
jef uit mol (b)
Junior lid
|
Junior lid
Joined: Mar 2008
Berichten: 1
mol belgie
|
ach ..al die reglementeringen over het zogenaamde milieu ...de opwarming van de aarde ....het gat in de ozonlaag ....
ik zie enkel voordelen daarin
*aarde warmt op > dus we verbruiken minder verwarming = minder uitstoot. *poolkappen zullen smelten > dus zuiver water zal ook geen probleem meer zijn . *mensen hun humeur is veel beter in de zomer dan de winter > dus we komen in een betere samenleving. * door de tropische hitte , kunnen wij ook vitaminerijke tropische vruchten planten en zo onze gezonheid nog verbeteren ...
resultaat ?? komaan iedereen en gassen met die 2 takt handel !!! en verbeter de wereld .!!
met de zeldzame 51 new west naar frankrijk reizen in de gekke jeugdjaren , en nu 33 jaar later nog steeds niet van het ding kunnen afblijven
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: brommerskieken]
#5447
14/03/08 18:04
14/03/08 18:04
|
Joined: Aug 2005
Berichten: 656 Wageningen
Franky
Expert
|
Expert
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
|
Als de poolkappen smelten komt er niet meer zuiver water komen. Het stroomt zo de zee in en die zal een behoorlijk stukkie stijgen. Ook met slecht weer kan je een goed humeur hebben. Niet zo miepen en gewoon vrolijk zijn Daarnaast neemt door de opwarming van de aarde de hoeveelheid neerslag toe. Die van de verwarming vind ik wel een mooie! En tropische vruchten is ook wel leuk :P Ga ik er nog eentje aan toe voegen. Men vreest dat door de opwarming van de aarde de warme golfstroom wel eens anders zou kunnen gaan lopen. Niet langs NL. Willen we het dan hier nog warm hebben, dan moeten we flink broeikasgas uiststoten. Wordt het weer warm
Vonkentrekker
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5491
25/03/08 18:20
25/03/08 18:20
|
Joined: Mar 2008
Berichten: 1 Belgie
edgard
Junior lid
|
Junior lid
Joined: Mar 2008
Berichten: 1
Belgie
|
Hoi
He he het is mooi zijn gangetje gegaan en heeft zijn doel niet gemist dat schrijven. Ondertussen ben ik nog aan het wachten op reactie van andere politieke partijen maar tot op heden geen antwoord gehad. De zitjes zijn verdeeld en dat vinden ze blijkbaar belangrijker. Mijn motto,indien nodig heel hard roepen dat iedereen het hoord.
Mvgr
Mvgr Edgard
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#5577
15/04/08 12:52
15/04/08 12:52
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Moby
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
|
Laatste nieuwsbericht ter zake:
Bromfietsen tot 45 per uur moeten binnen twee jaar verplicht voorzien zijn van een nummerplaat. Zo wordt het voor de politie mogelijk om bromfietsers te flitsen in zone-30.
Europese richtlijn Bromfietsen zullen vanaf 2010 een nummerplaat moeten hebben en ingeschreven zijn bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV). Dat is het gevolg van een Europese richtlijn. Het gaat om bromfietsen die maximaal 45 km per uur kunnen rijden.
In ons land mag je daarmee vanaf 16 jaar rijden, op voorwaarde dat je een A3-rijbewijs behaalt. Er zijn voorlopig geen plannen om de wetgeving ook uit te breiden naar snorfietsen, die maximaal 25 km per uur kunnen rijden.
Geen extra kosten De nummerplaat zou geen extra kosten met zich meebrengen voor de bestuurder. Door de maatregel kunnen de politiediensten de controle op bromfietsen opdrijven. Veel van die brommertjes zijn opgevoerd en dat wordt gemakkelijker te testen. Bromfietsers kunnen dan ook geflitst worden in de zone-30.
Andere berichtversie:
De maatregel slaat enkel op bromfietsen van klasse B, die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden. Daar mag je in ons land mee rijden vanaf 16 jaar, op voorwaarde dat je slaagt voor het A3-rijbewijsexamen.
Bromfietsen van klasse B moeten vanaf 2010 ook geregistreerd worden bij de DIV, de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen.
De politie zal dan de controle op bromfietsen kunnen verscherpen. Veel brommermotoren zijn opgedreven en dat zal gemakkelijker bestraft kunnen worden. Bromfietsers zullen dan ook geflitst kunnen worden in de zone 30.
De nummerplaat zou gratis zijn voor de bestuurder. Of de inschrijving bij de DIV ook gratis is, valt af te wachten. Over de juiste invoering van het systeem en over andere praktische problemen wordt nog nagedacht, aldus de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.
Voorlopig is de verplichting nog niet toepasselijk op snorfietsen, die tot 25 kilometer per uur begrensd zijn.
"Hoog tijd" Volgens de Motorcycle Action Group (M.A.G.) is het hoog tijd dat er een nummerplaat voor bromfietsen van klasse B komt.
"We hebben daar zelf lang voor geijverd en worden nu verrast door de richtlijn", zegt de M.A.G. Volgens de groep moest er een einde komen aan de machteloosheid van de politie tegenover inbreuken door bromfiersers.
Ook verzekeringstechnisch zou de nummerplaat haar nut bewijzen. "In Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn de nummerplaten verplicht, wat voor Belgische bromfietsers ook problemen gaf aan de grens", aldus de M.A.G. (belga/tdb)
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#6075
15/10/08 16:36
15/10/08 16:36
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Moby
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
|
Niet te geloven doch helaas waar: de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV, zie http://www.bfov.be) - een organisatie waarvan zou verwacht mogen worden dat ze de belangen van de gebruikers verdedigt - houdt ondanks gemotiveerde argumentatie en aandringen van ons, vast aan het standpunt dat een inschrijvingsplicht voor bromfietsen goed is, met inbegrip voor onze oldies. Zij VERZETTEN zich tegen de afwijking op het wetsvoorstel die wij net via lobbywerk moeizaam bekomen hebben, en halen die dus nu via hun website onderuit..
Als dit zo blijft dan gaan we binnenkort over tot harde actie. We rekenen dan op ieders steun.
Moby
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: brommerskieken]
#6079
15/10/08 20:33
15/10/08 20:33
|
Joined: Feb 2005
Berichten: 254 Middelbeers
Peter V
Superlid
|
Superlid
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
|
Eigenlijk niet helemaal mee eens. Als wij nu eens geen kenteken hadden gehad op onze oldtimerbrommers dan hadden we dus ook geen status gehad, toch ? Dan bestonden we voor de wet zgn niet en dan had men dus zomaar op een dag bijv. kunnen beslissen dat brommers zonder kenteken niet meer op de weg zouden mogen komen, omwille van (voor mijn part) milieuwetgeving, of het niet voldoen aan de permanente eisen die de RDW aan bromfietsen heeft voorgeschreven en dat kan zijn het niet voldoen aan de vereiste remvertraging om maar iets te noemen.
Het heeft, vooral voor verzamelaars met meerdere brommers (en daar hoor ik zelf ook bij), heel veel geld gekost en dat is natuurlijk altijd jammer, maar nu is het zo dat ze niet meer om al die oldtimer bromfietsen heen kunnen.
Ook zijn er veel brommers bij die vroeger eigenlijk niet op de weg mochten komen, simpelweg omdat ze geen Nederlandse typegoedkeur hebben. Doordat ze nu wel een Nederlands kenteken hebben gekregen zijn ze ineens wel legaal. En dan heb ik het niet noodzakelijk over snelle brommers, maar ook over brommers die bijvoorbeeld nooit in Nederland verkocht zijn geweest. Dat voorheen de controlerende instantie (=politie) zich niet echt druk maakte om al die oude brommers wil nog niet zeggen dat het mocht.
Zo mochten vroeger de Solexrijders eigenlijk ook niet zonder helm rijden omdat een Solex een typegoedkeur als bromfiets heeft. Dat toevallig de snelheid vrijwillig beperkt was tot 30 km/h doet er dan niet toe. Nu zijn ze officieel als snorfiets verklaard, waardoor je binnen de bebouwde kom op het fietspad mag en je je dus niet van de sokken hoeft te laten rijden door automobilisten. Ik vind het zelf geen prettige gedachte om met een hulpmotor op de rijbaan te moeten rijden met 25 km/h en er zit een opgefokte vrachtwagenchauffeur achter mij die mij eigenlijk voorbij wil, maar net de ruimte niet heeft...
Het is dus niet allemaal kommer en kwel met die kentekens...
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#6086
16/10/08 17:54
16/10/08 17:54
|
Joined: Oct 2005
Berichten: 185 haaglanden
zund517
Superlid
|
Superlid
Joined: Oct 2005
Berichten: 185
haaglanden
|
Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend, geen keuring volgens huidige technische normen Definitie bromfiets is vastgelegd in europese wetgeving . Als ik het goed heb is in belgi? de maximale constructiesnelheid in 1974 vastgelegd op 40km ( nu dus 45km europees) Probleem is dan de oudere van voor 1974 toen was in belgi? de max constructiesnelheid niet vastgelegd (geen rollerbank test dus), was alleen niet toegestaan om harder dan 40km te rijden. Dit zou volgens de huidige definitie een motorfiets zijn. En verdere technische normen gaat normaal (europees)altijd naar eisen die vaststonden in het jaar dat het voertuig gebouwd is. Enige technische verschil in de verschillende europese landen was vroeger alleen de vastlegging van de constructiesnelheid en eventueel bijbehorend "rijbewijs"/ certificaat . Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend Mag nu ook niet , zelfde als in nederland maar werd de laatste jaren niet op gecontroleerd . Toch veel succes met overleg en protest .
Last edited by zund517; 16/10/08 17:57.
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: brommerskieken]
#6088
16/10/08 21:54
16/10/08 21:54
|
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
De_Baron_001
Professor
|
Professor
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
|
Het is dus niet allemaal kommer en kwel met die kentekens... Juiste conclusie! Ik heb hier al eerder de balans opgemaakt en ik onderkende diverse voordelen. Peter noemt er enkele belangrijke van. De nadelen moeten jullie in Belgi? trachten te vermijden: 1. De kosten moeten zoveel mogelijk beperkt blijven. 2. De zorgvuldigheid bij het verwerken van de aangeleverde gegevens was in Nederland een aanfluiting. Vooral dat laatste punt irriteerde mij behoorlijk. - Je moest alles uitgebreid aanleveren en vervolgens werd in Veendam door een stelletje inboorlingen alles half en verkeerd ingevuld. Diverse personen vertelde mij dat hun aanmeldingen waren zoekgeraakt. Bij mij kwam het ook bijna tot een rechtszaak; gelukkig greep RDW Zoetermeer op tijd in. - De BOVAG bedrijven die moesten schouwen waren vaak te ondeskundig, eigenwijs of lui om het juiste modeltype in te vullen bij een aangetroffen RAI-TNO typegoedkeuringsnummer (B-nr.). Het barst dus van de fouten in de RDW-database. Jammer dat ze merkdeskundigen niet meer betrokken hebben in die schouwingsfase. Een grappige fout vind ik nog steeds het merk mobylette. Tegenwoordig stel ik op verzoek bouwjaarverklaringen op, die de eigenaar van het betreffende voertuig mee kan nemen naar de keuring. De keuringen verlopen dan vlotjes en iedereen is tevreden. Laat het kentekenen / schouwen uitvoeren door deskundig personeel en niet door bromfietshandelaren die alleen verstand hebben van het moderne spul. Groet, Henk
Last edited by De_Baron_001; 16/10/08 22:10.
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: donnie]
#6092
17/10/08 08:54
17/10/08 08:54
|
Joined: Jan 2007
Berichten: 34 Ermelo
mobydick
Lid
|
Lid
Joined: Jan 2007
Berichten: 34
Ermelo
|
Als je niet tevreden bent over het ontvangen kentekenbewijs altijd reklameren lijkt mij zo. Indertijd werd mijn Kaptein AV 89 "opgewaardeerd" naar Mobylette AV3 en mijn Motobecane SP98 naar Motobecane zonder typeaanduiding. Heb de kentekens aangetekend terug gestuurd en in een bijgevoegd schrijven de heren mijn deklaratie van 50 Euro voor administratie/verzendkosten doen toekomen. Na 2 weken mijn nu juiste kentekenbewijzen ontvangen en verder geen reactie op mijn claim.Tot mijn verbazing stond dit bedrag na 6 weken op mijn rekening. Groet, Dick
Last edited by mobydick; 17/10/08 09:03.
|
|
|
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!
[Re: Moby]
#6111
21/10/08 16:40
21/10/08 16:40
|
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Moby
OP
Lid
|
OP
Lid
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
|
Het is zover ! De nieuwe website met de petitieactie is gelanceerd, al moet het formulier om te tekenen nog geplaatst worden. E?n dezer dagen staat het er op. Wij rekenen op jullie massale steun !!! Men zegge het voort; elke handtekening telt om onze politici te overtuigen.
Zie
http://www.oldtimerbromfiets.be
Moby
|
|
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
|
Most Online216 May 2nd, 2020
|
|
|