Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 32 guests, and 3 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 2 van 4 1 2 3 4
Re: Vehikel [Re: MobyJoost] #6096
17/10/08 17:23
17/10/08 17:23
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Voor de andere forumleden hierbij een foto van de cilinder.
Je kunt een foto bijvoegen met behulp van de Bestanden Manager
Die cilinder en carter zijn inderdaad hetzelfde als bij de Grand Sport.
Bij die brommer zaten op de krukas afknijpsegmenten om de snelheid te beperken.
Logisch achteraf dat het hier om een snelle AV89 cilinder ging.
Ik had die cilinder willen gebruiken voor een SP98, maar de luchtkap paste niet vanwege het brede carter.
Ik heb toen een andere Franse cilinder met een standaard carter toegepast.
Uiteindelijk heb ik dat blokje aan Piet van I. verkocht.
Groet,
Henk

Attached Files 247-IMG_1583-klein.jpg248-IMG_1577-klein.jpg
Last edited by De_Baron_001; 17/10/08 17:27.


Re: Vehikel [Re: De_Baron_001] #6099
18/10/08 12:21
18/10/08 12:21
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
En wat voor carb zat er op die GrandSport? En kan je zien of er van die knijpsegmenten in zitten, als het carter nog in elkaar zit? de krukas loopt soepel, zonder speling en ik haal het carter liever niet uit elkaar als het niet echt nodig is.
En als iemand nog een "cache variateur" (beschermkap voor de variateur) heeft liggen voor een av89 "premier model", houd ik mij aanbevolen. Als het gelukt is, zien jullie nu ook een foto van de av89 Zonder motor en snaarschijf, die beide gedemonteerd zijn. Op de snaarschijf zat een 11tands tandwiel, dat omkeerbaar is. Beide kanten van deze tandwielen zijn smal, zodat de ketting op beide kanten past. Deze zijn ook noeit lang toegepast en op deze brommer wordt ook weer duidelijk waarom. De beugel, die het tandwiel vastzet in de brom-stand, loopt wat makkelijker uit de tanden van het tandwiel. Het 11 tands tandwiel hoort er eigenlijk niet op (of in ieder geval een beugel voor 11 tanden), want de veer trekt de beugel ook niet strak in het tandwiel. Volgens de boekjes hoort er 12 tands op. De beugel heb ik vervangen en daarbij zag ik, dat een grove germaan met een hamer had geprobeerd, de beugel op zijn plek tehouden, wat ook direkt verklaard, waarom de snaarschijf niet meer vlak is. Die moet ik dus ook richten/vervangen (wie heeft er nog ??n liggen, hij is wel groter dan de standaard schijf!) Er zit nog een hoop werk in, maar ook een belofte.Groet, Joost

Attached Files 249-IMG_1584-klein.jpg
Re: Vehikel [Re: MobyJoost] #6100
18/10/08 20:28
18/10/08 20:28
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost

En wat voor carb zat er op die GrandSport? En kan je zien of er van die knijpsegmenten in zitten, als het carter nog in elkaar zit?


Op de Grand Sport zat een 13mm Gurtner; niet slecht voor Kaptein begrippen. Maar de motor werd door die segmenten geknepen. Misschien kun je via de kanalen voelen of de zijkanten van de krukwangen vlak zijn.
Ik zelf zou dat carter sowieso openen, want de krukas afdichtingsringen zijn al meer dan 40 jaar oud.
Ik zal op de beurs wat gereedschappen meenemen om oude krukaslagers te verwijderen.


Verder vind ik het een mooi project en een bijzondere bromfiets.
Dit verdient ons aller medewerking.
Zo'n kap moet geen probleem zijn evenals een groot snaarwiel.
Op http://www.ebay.fr en op http://www.ebay.de worden ze regelmatig aangeboden.
Zal eens bij mijn kappenvoorraad kijken. Verder komt er binnenkort wat onderdelen vrij bij het afsluiten van een AV89-restauratie.
Overigens barst ik van alle mogelijke hevels en tandwielen.
Kan ik eventueel mee naar HHW nemen.
Die trapas is vaak erg lang en moeilijk te vinden; er zit een uitstekende kraag op van circa 2 mm breed. Zit die as er bij jou ook op?

Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 18/10/08 20:43.


Re: Vehikel [Re: De_Baron_001] #6102
18/10/08 21:25
18/10/08 21:25
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Die trapas zit erop en is voor zover ik kan zien in goede staat. Er zit ook bijna geen speling op. Er misten wel wat ringen rond de snaarschijf, maar ik heb al eens een set ringen en seegerringen besteld bij http://www.scootbikeshop.com/.
Misschien moet ik dan maar naar Hhw komen met het blokje. Zitten er geen grotere lagers in. En de rubbers van de "fourche balancier".Daar moet ik ook nog wat op bedenken. Tijd genoeg voor dat blokje. ??rst alles uit elkaar en schoon. De originele kleur is chaudron, een soort oranje mettalic. Kunnen ze dat ook peodercoaten? Groet, Joost.

Re: Vehikel [Re: MobyJoost] #6106
19/10/08 08:25
19/10/08 08:25
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Hoi Joost,
Ik weet niet of ze chaudron kunnen poedercoaten.
Dat chaudron (ketelkleurig / kleur van roodkoper) zie je buiten oude AV89 bromfietsen) niet vaak.
Informeer maar eens bij Gerritsen in Nijkerk.
Die voorvorkrubbers schijnen ook in sommige motormaaiers te zitten.
8 jaar geleden had ik hierover contact met iemand uit Australi?.
Zijn email adres is helaas gewijzigd en ik weet nu niet welk merk.
Iemand die in die branche zit kan je misschien helpen.
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 19/10/08 08:31.


Re: Vehikel [Re: De_Baron_001] #6107
19/10/08 10:00
19/10/08 10:00
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ook de AV98 werd, geloof ik in chaudron geleverd. Op zoek dus naar de motormaaier-specialist. Goede tips. Dank. Groet, Joost.

Re: Vehikel [Re: MobyJoost] #6118
01/11/08 16:08
01/11/08 16:08
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Volgens Gerritsen zit je, met poedercoaten ,vast aan RAL-kleuren. In de RAL-waaier kwam ik helaas geen kleur tegen, die bevredigend genoeg dichtbij het chaudron komt. Dus misschien toch maar stralen en spuiten. Wordt ?f veel duurder, ?f veel meer gedoe (spuitcabine zoeken etc.)
Ik heb net bij Marc Duchamps (http://www.lesolex.com/) een hoop spullen besteld. Silentbloc gereedschap (ben ik erg blij mee), nieuwe gashandle (origineel model!), nieuwe alu rem handles en boutjes. En voor m'n AV92 een (gebruikte)Franse cylinderkop. Ziet er ook nog beter uit.Hij had ook nog een variateurkap op de site staan, maar die was helaas gereserveerd, dus die zoek ik nog.Ondertussen demonteer ik elke keer een stukje. Schoonmaken en opbergen. Het stuur wil nog niet loskomen, dus dan het zadel maar. Het slotje, dat door de voorvork gaat, hangt er nog onder. Jammer genoeg zat het sleuteltje niet bij de betriebs erlaubnis. Wie heeft er nog een nieuwe te koop? Wat een pret zal het zijn, om haar weer op te kunnen gaan bouwen. Groet, Joost

Re: Vehikel [Re: MobyJoost] #6119
01/11/08 17:08
01/11/08 17:08
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Hoi Joost,
Heeft dat dat slotje een lange pen dwars door de spaken of is het zo'n kort slotje op de bovenste voorvorkplaat?
Ik heb als voorbeeld een foto toegevoegd van een HD-kop, die onlangs op mijn AV92 is gezet. Die brommer trekt als een beer.
Lekker licht en toch een sterke variateurmotor. Met duo-passagier kun je ermee lekker door de stad scheuren.
Groet,
Henk

Attached Files 250-HD-kop.JPG
Last edited by De_Baron_001; 01/11/08 17:09.


Re: Vehikel [Re: MobyJoost] #6122
03/11/08 18:00
03/11/08 18:00
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
In de RAL-waaier kwam ik helaas geen kleur tegen, die bevredigend genoeg dichtbij het chaudron komt. Dus misschien toch maar stralen en spuiten.


Hoi Joost,
Op de site MCF kwam ik de volgende referenties tegen:

Av89, Sp?ciale 50:( ainsi que: Av 89 sommet, Spr, Av 40 et Av 50 versions usa)
Chaudron r?f?rence SIKKENS CATALOGUE f5 PAGE 307
ou
Volkswagen LZ3Z ou Renault 712 ou Fiat 802



Groet,
Henk



Re: Vehikel [Re: De_Baron_001] #6123
04/11/08 20:36
04/11/08 20:36
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ja Henk, zag ik ook en ik dacht: "joepie". Maar zag je ook, dat dit eronder stond; "r?f?rences obsol?tes, ne pas utiliser....."
Dat betekent volgens mij, dat die kleuren eruit gegooid zijn. Ik zag laatst wel een opel rijden, die me opviel door de "Chaudron!" associatie, die ik ervoer. Het wordt snuffelen, maar bij natlakken, kan elke kleur natuurlijk gemaakt worden. Komt tzt wel goed.
Dat slotje gaat inderdaad door de spaken van het voorwiel en is , als het niet in gebruik is, onder het zadel in een houdertje geschoven. Moet er gewoon weer op (??n met sleuteltje dan) Bij motobecane waren ze wel slim. Als het slotje in het houdertje onder het zadel zit en je ben het sleuteltje kwijt(zoals in mijn geval)kan je het verwijderen, door het boutje, dat het eigenlijke slotje is, er uit te draaien. Dan shuist het hele slotje zo uit het houdertje, de vuilnisbak in (ik bewaar het nog even, als referentie). Heb je het sleuteltje nog wel en zet je je brommer op slot, dan is dat boutje niet te zien, want helemaal ingekapseld in de houder in de voorvork.Niks boren, als je je sleuteltje kwijt ben. Nieuw slotje kopen bij de dichtstbijzijnde dealer, schroefje uit de oude, nieuwe erin, klaar. Waar is hier de dichtstbijzijnde dealer? Tijdens de restauratie van mijn EEG in 1991, kon ik nog bij Piet Zonne terecht, 500 meter hiervandaan.Ouwe chagrijn.Hij ruste in vrede.
Nou heb ik voor mijn av 92 een cylinder van Airsal aangeschaft (ook te krijgen in 6-poorts of 60cc!). Heeft de vorm van de originele franse av92 cylinder en een paar jetsers van poorten. Met die originele kop erop en een 14 mm G?rtner zal die gaan als de brandweer.Maar dan ook eerst nieuwe silentblocs erop en nieuwe achterwiellagers.En die originele kop vind ik ook nog eens een stuk mooier. Die hoort echt bij die 92. Ik verlang er al een tijd naar. Tot mijn schaamte moet ik zeggen, dat ik het vliegwiel niet meer los krijg. Na de winter liep hij ineens helemaal niet meer. "Even de ontsteking schoonmaken en afstellen en weer gaan.", dacht ik. Geen beweging in te krijgen. En nog niet. Vreemd. Is toch vaak genoeg los geweest, om hem goed afgesteld te krijgen.Het vliegwiel van die AV89, die sinds 1977 niet meer gelopen had, was met een paar tikken los. Frustrerend. Patience and perseverence will do the job. Genoeg te doen, deze winter. Groet, Joost.

Last edited by MobyJoost; 04/11/08 20:38.
Pagina 2 van 4 1 2 3 4

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.039s Queries: 19 (0.017s) Memory: 2.9252 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 04:42:34 UTC