Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 18 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 2 van 3 1 2 3
Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: Peter V] #6797
03/07/09 14:14
03/07/09 14:14
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Grappig. Ik rij eigenlijk altijd al 1:50 (zelf mengen met goede olie).
Is altijd goed gegaan. Behalve bij mijn uitgeveilde cilinder + opgeboorde uitlaat. Die is iets vastgelopen tijdens een rit waarbij er te langzaam gereden werd. Maar dan vraag je ook zelf om problemen.

Dus nu moet ik ineens 1:35 gaan smeren? Dat is me nogal een verschil!


Vonkentrekker
Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: De_Baron_001] #6798
03/07/09 18:57
03/07/09 18:57
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Nee Henk, geen av48 op het ogenblik. Helaas beschouw ik de mijne als verloren. Ben nog bezig met de (Duitse) av89. Ben daar niet snel mee. Terwijl ik nadenk over de kleur en wat te doen met de mooie, maar erg geknepen motor, sprokkel ik dat bij elkaar, wat vernieuwd moet worden (nieuwe velgen, complete bel met het mooie witte drukknopje, nieuwe whitewalls).
Lang geleden was ik met mijn EEG in Engeland en heb een paar keer meegemaakt, dat ze naar het eind van een lange, niet al te steile heuvel, steeds langzamer ging rijden en boven echt even moest uithijgen. Lange, rechte stukken op bijna volle snelheid was nooit een probleem. Misschien is vetter smeren bij erg hard werken, hoge buitentemperatuur en verminderde rijwind, geen slecht idee.
Mengverhouding-voorschrift wordt dan minder een voorschrift, alswel een richtlijn, die je wat kan aanpassen naar gelang omstandigheden, soort route en rijstijl.
Wat ik me al een tijd afvraag; helpt de geforceerde koeling van de av- en sp98 tegen oververhitting in heuvelachtig gebied? Groet, Joost.

Last edited by MobyJoost; 03/07/09 18:57.
Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: MobyJoost] #6800
03/07/09 21:12
03/07/09 21:12
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost

Wat ik me al een tijd afvraag; helpt de geforceerde koeling van de av- en sp98 tegen oververhitting in heuvelachtig gebied? Groet, Joost.


Beste Joost,
Dat weet ik niet. Tijdens normale omstandigheden houdt de kap ook rijwind tegen, maar als het warm is en je langzaam tegen een steile helling rijdt, dan krijgt de motor nog koeling.
Latere modellen zoals 99 en 99Z hadden gewoon grotere koelribben en dus meer koelopppervlakte.

Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 03/07/09 21:12.


Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: De_Baron_001] #6802
04/07/09 08:25
04/07/09 08:25
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Als ideale koeling zie ik geforceerde luchtkoeling met een variateur. Als je meer vermogen nodig hebt, gaat je motorblok sneller draaien en heb je dus meer koeling. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om een oververhitte motor te krijgen. Wind mee en wind tegen zijn dan ook geen enkel gevaar meer.


Vonkentrekker
Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: Franky] #6803
04/07/09 09:30
04/07/09 09:30
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Als ideale koeling zie ik geforceerde luchtkoeling met een variateur. Als je meer vermogen nodig hebt, gaat je motorblok sneller draaien en heb je dus meer koeling. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om een oververhitte motor te krijgen. Wind mee en wind tegen zijn dan ook geen enkel gevaar meer.


Beste Franky,
Wat is ideaal? Waterkoeling met een radiateur werkt ook voortreffelijk. Nadeel de extra onderdelen kunnen ook problemen veroorzaken. Er leiden vele wegen naar Rome....

Groet,
Henk



Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: De_Baron_001] #6804
04/07/09 12:15
04/07/09 12:15
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Radiateur werkt inderdaad ook erg goed. Alleen een vriend van mij heeft wel mooi een vastloper gehad omdat ie veels te lang met wind mee plankgas aan het geven was. Als je dat doet komt er geen wind langs de radiator en raakt de hele zaak overvehit.

Waterkoeling is pas echt goed als er een grote geregelde ventilator bij zit om er voor te zorgen dat er ook echt altijd lucht langs de radiator komt. En dan heb je eigenlijk weer geforceerde luchtkoeling, alleen dan met extra onderdelen die stuk kunnen gaan.

Dus doe mij maar geforceerde luchtkoeling. Daar kan bijna niks aan stuk gaan en je bent niet afhankelijk van de wind.


Vonkentrekker
Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: Franky] #6805
04/07/09 20:36
04/07/09 20:36
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Dan heeft ie waarschijnlijk zijn motor niet in orde gehad. Te weinig benzine en/of te weinig olie (dus te schraal)....
Ik weet niet hoe hard hij reed met wind mee, maar stel dat ie 60 km/h reed. Dat betekent dus dat ie met windkracht 7 a 8 voor de wind aan het rijden was. Als het geen windkracht 7 a 8 was, dan gaat er wel lucht door de radiateur.

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: Peter V] #6930
25/08/09 12:15
25/08/09 12:15
Joined: Oct 2006
Berichten: 3
Heemstede
P
paulo Offline
Junior lid
paulo  Offline
Junior lid
P

Joined: Oct 2006
Berichten: 3
Heemstede
Ben in het bezit van een FOM uit 1964 in A staat en bijna klaar.
Wat moet ik als smering aanhouden?

Paulo


[img=http://img526.imageshack.us/img526/6945/dsc0022qez.jpg]

Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: paulo] #6931
25/08/09 15:33
25/08/09 15:33
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Paolo,

Mooie bromfiets al lijkt het me een ouder model vanwege de koplamp.

Benzine recept
1:35 (half synthetische) tweetaktolie moet goed kunnen werken.
Neem geen risico met te schrale benzine uit de pomp.
Meng olie en benzine wel goed in een jerrycan. 1 minuut flink schudden.
Groet,
Henk

Attached Files 364-61_BG44.jpg


Re: Mengsmering schema voor mobylettes [Re: Peter V] #6936
27/08/09 22:45
27/08/09 22:45
Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
P
piet Offline
Superlid
piet  Offline
Superlid
***
P

Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
ja die vette smering hebben we in zijtaart gezien ik durf te wedden dat sommige 1 op 10 smeren gezien de blauwe walm die er bij velen uit kwam.
Verder is gebleken uit het verleden dat ddit een oeverloze discussie is.
m.v.gr Piet

Pagina 2 van 3 1 2 3

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.059s Queries: 18 (0.023s) Memory: 2.9176 MB (Peak: 3.1820 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 07:44:12 UTC