0 registered members (),
29
guests, and 2
spiders. |
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat
#6234
27/12/08 21:03
27/12/08 21:03
|
Joined: Dec 2008
Berichten: 6 Zeeland, Vlissingen
Jos Zanders
OP
Junior lid
|
OP
Junior lid
Joined: Dec 2008
Berichten: 6
Zeeland, Vlissingen
|
Hier mijn eerste bericht op dit forum. Reden: mijn 'nieuwe' AV31. Inmiddels voorzag Piet van Iwaarden mij van de nodige informatie en wat onderdelen, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank Piet! Omdat ik niet alleen Piet wil blijven lastig vallen met vragen onderstaand een link naar een website die ik zojuist maakte; gaat volledig over de restauratie van mijn AV31. Zo af en toe heb ik hulp nodig en ik hoop dan ook dat ik die zal krijgen van bezoekers van dit forum. Het eerste probleem dat ik wil voorleggen: schroefdraad van de uitlaataansluiting in de alu cilinderwand is overleden. Wat zouden jullie adviseren? Helicoil? Andere tips? Morgen neem ik een foto van het probleem op in de website. AV31 project
Last edited by Jos Zanders; 28/12/08 22:23.
|
|
|
Re: AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat
[Re: Jos Zanders]
#6235
27/12/08 22:54
27/12/08 22:54
|
Joined: Jan 2007
Berichten: 399 Rotterdam
MobyJoost
Superlid
|
Superlid
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
|
Beste Jos, dat is een mooi exemplaar. Met een beetje poetsen kom je al een heel eind. Het aluminium van de AV3-cylinders is een stuk zachter, dan dat van de AV7 en later. In de AV3-cylinder zit een gietijzeren bus, waar de zuiger in beweegt.De latere modellen zijn van harder aluminium, waar op het loopvlak een nog hardere slijtlaag is aangebracht (nicasil?). Door het zachte karakter van het AV3 alu, was het wel erg makkelijk, de uitlaatmoer scheef te plaatsen en door te draaien. De originele cylinder van mijn AV31 (1953, Kaptein) had hetzelfde euvel. Ik heb er op beurzen maar een andere cylinder bijgezocht. In ieder geval, maak bij de- en montage van de uitlaat altijd de draad van zowel cylinder als van uitlaatmoer goed schoon. monteer eerst de bocht alleen, maar draai hem nog niet helemaal vast, maar wel zo, dat er geen speling meer opzit en hij nog wel kan draaien. Dan de pot erop en de ophang bout bevestigen. dan de klembout van de pot/bocht aantrekken. Dan de moer in de cylinder aantrekken en daarna de bevestigingsbout van de pot. Het gaat erom, geen spanning in de cylinder/bocht bevestiging te brengen. Later modellen uitlaat hebben een aangelaste flens. Ik kocht ooit een mooie nieuwe uitlaat en door die verkeerd te monteren, brak hij na 20km af. Einde mooie, nieuwe uitlaat. Die Franse modellen waren wel mooier dan de Kaptein-uitvoering. Dat mooie fietstandwiel zit er bij mij niet op, evenals het mooie achterlicht en de electrische bel. Veel plezier ermee, Joost.
|
|
|
Re: AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat
[Re: MobyJoost]
#6237
28/12/08 22:21
28/12/08 22:21
|
Joined: Dec 2008
Berichten: 6 Zeeland, Vlissingen
Jos Zanders
OP
Junior lid
|
OP
Junior lid
Joined: Dec 2008
Berichten: 6
Zeeland, Vlissingen
|
Hallo Joost, Dank voor je snelle reactie. Leuk om te lezen! Ik stel jouw toelichting en adviezen erg op prijs. Ik weet echter nog niet wat ik zal doen. Een nieuwe cylinder zoeken kan maar spreekt me nog niet aan omdat ik er voorlopig vanuit ga dat alles zo veel mogelijk origineel moet blijven. Ik zal eerst nog de optie van 'opknappen' verder verkennen. Ondertussen heb ik de website van mijn AV31 project weer flink bijgewerkt. Je kunt inderdaad zien dat zo'n Franse AV31 mooi gedetailleerd is afgewerkt. Ik hoop dat je verder 'mee zult leven' en zal zeker vaker om advies/hulp vragen! Met vriendelijke groet, Jos
Last edited by Jos Zanders; 28/12/08 22:23.
|
|
|
Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder,
[Re: carl]
#6402
11/03/09 20:02
11/03/09 20:02
|
Joined: Dec 2008
Berichten: 6 Zeeland, Vlissingen
Jos Zanders
OP
Junior lid
|
OP
Junior lid
Joined: Dec 2008
Berichten: 6
Zeeland, Vlissingen
|
Hallo Carl, Beetje late reactie van mijn kant. Het was best een heel lastige overweging: de AV31 zo veel mogelijk met rust laten of toch geheel demonteren en 'restaureren'. Besloten het laatste te doen maar wel met zo weinig mogelijk andere onderdelen en nieuwe onderdelen. Ik ontkwam gewoon niet aan een aantal zaken, zoals nieuwe banden, ontsteking, schoonmaken, oud vet verwijderen, etc. het meest ingrijpende is het opnieuw verchromen van de velgen, naven, stuur en cranks. Vooral de naven waren bijna chroomloos maar technisch in perfecte staat en ik vind het gewoon te zonde om ze nog verder te laten wegroesten. Ben trouwens enorm goed geholpen door Piet van Iwaarden en Henk van Kessel. Dat is toch wel nodig als je nieuw bent in dit 'vak'. Ik heb overigens mijn website nog wat aangepast en nieuwe foto's toegevoegd. Zo te zien woon je in Zeeland. klopt dat? groet, Jos
Last edited by Jos Zanders; 11/03/09 20:05.
|
|
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
|
Most Online216 May 2nd, 2020
|
|
|