Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 36 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 2 1 2
Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... #8811
06/09/10 22:27
06/09/10 22:27
Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Alfons VH Offline OP
Junior lid
Alfons VH  Offline OP
Junior lid

Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Dag allemaal,

Hier enkele vragen van een beginnende Moby-fan!

Onlangs heb ik een AV85 uit 1964 gekocht. Rijdt op zich nog erg lekker, maar soms begint hij te viertakten eens ik op snelheid ben. Ik heb er al een kleiner sproeiertje ingestoken en dat lijkt wel te helpen (hij viertakt nu een stuk minder) maar soms doet hij het nog steeds. Eventjes de gas lossen en terug gas geven helpt dan.

Nu vroeg ik me af welke sproeiergrootte wordt aangeraden. In het werkplaatshandboek wordt gezegd een 20, 20.5 of 21, maar daar staat eveneens in dat er een G?rtner AR2-10 in hoort, terwijl er in de mijne een AR2-8.7 inzit... (wellicht een handboek dat nieuwer is dan de bromfiets?)

Op de beurs in Wellen heb ik een 21 sproeiertje gekocht, maar dat blijkt dus niet te passen aangezien er een steeksleutel maatje 10 voor nodig is, terwijl er voor mijn carburator sproeiers met maatje 8 nodig zijn.

Ook: soms komt lekt er wel eens een druppeltje uit een kleine opening tussen het luchtfilterkapje en de carburator zelf: het lijkt of het luchtkapje wat uitgezet is of iets dergelijks zodat het niet meer mooi aansluit. Zijn zulke kapjes nog verkrijgbaar? Of kan ik de carburator eventueel in z'n geheel vervangen & zo ja door welk merk / model?

Tot slot: soms slaat mijn bromfiets af als hij warm staat en ik stop voor bijv. een rood licht. Opnieuw starten gaat dan gewoon vlot; is dit dan gewoon te wijten aan de afstelling van de stationairschroef, of is er meer aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: Alfons VH] #8814
07/09/10 18:27
07/09/10 18:27
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Als het een Kaptein-Mobylette is, dan is hij zeer waarschijnlijk origineel uitgerust met de 8,7 mm G?rtner. Als je werkplaats-handboek van Motobecane is en niet van Kaptein, schrijft het waarschijnlijk de 10 mm voor. Heb je een foto van je AV85? Heb je de carburateur al eens helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd? Dat kan wel helpen. Misschien is het wel genoeg, je stationair toerental iets op te schroeven. Altijd met warme motor. Wat staat er op de vlotterkamer van je carburateur?

Last edited by MobyJoost; 07/09/10 18:32.
Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: MobyJoost] #8815
07/09/10 20:12
07/09/10 20:12
Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Alfons VH Offline OP
Junior lid
Alfons VH  Offline OP
Junior lid

Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Joost,

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een Kaptein, en het werkplaatshandboek is inderdaad van Motob?cane.

De carburator is al gereinigd, i.e. luchtfilter, sproeier & verstuiver. De vlotterkamer heb ik niet geopend wegens niet beschikken over nieuwe pakkingen.
Op de vlotterkamer staat "AR2 8.7 679 J 4/72".

Stationair toerental aanpassen met warme motor zal ik morgenvroeg eens proberen!

Bedankt,

Alfons

Attached Files 597-links.jpg598-rechts.jpg
Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: Alfons VH] #8864
14/09/10 14:54
14/09/10 14:54
Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Alfons VH Offline OP
Junior lid
Alfons VH  Offline OP
Junior lid

Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Ondertussen het stationairtoerental aangepast, en dat lijkt wel enigszins te helpen.

E?n van de dagen ga ik ook het ontstekingstijdstip eens controleren, aangezien ik van Henk zo'n trekker heb kunnen kopen (waarvoor dank!)

Kloppen deze gegevens?
- Max. afstand contactpuntjes: 0,35-0,40mm
- Ontstekingstijdstip: 2mm onder TDC
- Bougie elektrodenafstand: 0,4mm

Last edited by Alfons VH; 14/09/10 14:54.
Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: Alfons VH] #8865
14/09/10 17:01
14/09/10 17:01
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline
Superlid
MobyJoost  Offline
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ja, dat klopt wel. Waarom denk je, dat het bouwjaar 1964 is? De "72" op je carburateur, betekent, dat die in 1972 gemaakt is. Als het de originele carburateur is, dan is het bouwjaar van je brommer dat waarschijnlijk ook. Ook staat er op de velgen meestal een datum-aanduiding. Mooie brommer, overigens!

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: MobyJoost] #8866
14/09/10 17:06
14/09/10 17:06
Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Alfons VH Offline OP
Junior lid
Alfons VH  Offline OP
Junior lid

Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Ja, dat klopt wel. Waarom denk je, dat het bouwjaar 1964 is? De "72" op je carburateur, betekent, dat die in 1972 gemaakt is. Als het de originele carburateur is, dan is het bouwjaar van je brommer dat waarschijnlijk ook. Ook staat er op de velgen meestal een datum-aanduiding. Mooie brommer, overigens!


Super, en bedankt!

Hij werd mij verkocht als brommer uit 1964, maar ik had dankzij de hulp van Henk ondertussen ook al ontdekt dat hij wellicht een 9-tal jaren jonger is. Henk denkt dat hij uit 1973 komt, wat tevens de nummer op de velgen is.

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: Alfons VH] #8867
14/09/10 20:03
14/09/10 20:03
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: Alfons VH


Kloppen deze gegevens?
- Max. afstand contactpuntjes: 0,35-0,40mm
- Ontstekingstijdstip: 2mm onder TDC
- Bougie elektrodenafstand: 0,4mm


De voorontsteking van de AV85 zou ik iets groter zetten: 2,5 mm
Zelf heb ik dat jaren gedaan en dat werkte prima.
Ik heb nog even de dealerpublicaties erop nageslagen en die geven in 1973 alleen voor de 40 en 50 modellen 2 mm aan.
In 1969 wordt nog voor alle modellen (behalve Cady en variateurmodellen) 2,5 mm geadviseerd. Ik heb geen specifiek gebruikersboekje van de AV85. Misschien dat een van de forumleden dit kan bevestigen?
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 14/09/10 20:04.


Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: De_Baron_001] #8868
15/09/10 16:55
15/09/10 16:55
Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
Alfons VH Offline OP
Junior lid
Alfons VH  Offline OP
Junior lid

Joined: Sep 2010
Berichten: 12
Turnhout, Belgi
2,5mm wordt het dan! Heb de trekker nog niet ontvangen, maar probeerde vandaag al eens de cover van het vliegwiel te halen

Dat ding zit muurvast! Er staat een G op (= gauche = linkse schroefdraad = met de klok meedraaien om los te krijgen, toch?)

'k Heb er zo'n klem voor de oliefilter opgezet en geprobeerd met een 10mm vierkantsleutel te openen, maar dat is onbegonnen werk. Heb er ook al wat kruipolie ingespoten, al wat tikken met een hamer & blokje hout gegeven, de moer al eens verwarmd met een butaantoorts zoals op een andere site aangeraden, maar krijg er geen beweging in.

Suggesties om het ding open te krijgen?

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: Alfons VH] #8869
15/09/10 18:02
15/09/10 18:02
Joined: Mar 2010
Berichten: 125
Sint-Niklaas, Belgi
Mr.Mich Offline
Superlid
Mr.Mich  Offline
Superlid
**

Joined: Mar 2010
Berichten: 125
Sint-Niklaas, Belgi
Ik had ook hetzelfde probleem, met een vierkante 10 en dan met een hamer een paar tikken op geven (hielp niet bij mij)
Wat mijn oplossing was, was een een luchtdrukpistool om moeren los en vast te zetten(zoals in de autosport, om wielen snel te kunnen wisselen). Steek daar zo een vierkante 10 in en klaar is kees=)
Dat geeft ongeveer hetzelfde effect als met een hamer op die sleutel kloppen maar dan 10x beter ofzo

Grtz

Last edited by Mr.Mich; 15/09/10 18:03.

mobylette AV50
Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... [Re: Mr.Mich] #8871
15/09/10 19:50
15/09/10 19:50
Joined: Aug 2010
Berichten: 51
P
PimMertens Offline
Lid
PimMertens  Offline
Lid
P

Joined: Aug 2010
Berichten: 51
Wat jullie zeggen heb ik ooit ook allemaal geprobeerd, werkte niet

Je moet een platte schroevendraaier (of een punt op het einde) en de kant zetten en dan met een hamer erop meppen. Krijg je wel een kotje maar is niet zo erg. Je moet zorgen dat de moet sneller draait als hetgeen er rond, dan krijg je hem los

Eventueel kan je ook een sergeant op het vliegwieldeksel zetten om tegen te houden

Pagina 1 van 2 1 2

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.053s Queries: 18 (0.020s) Memory: 2.9176 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-30 06:39:11 UTC