Aan elke dag komt een einde. Zo ook aan deze dag. De 3de dag sleutelen aan de mobylette. Een bijzondere dag. Dit zou namelijk de dag zijn waar ik mijn mobylette weer zou kunnen starten.

Verslagje
Ik begon vanochtend met blok waar bijna alles op zat op de koppeling en het vliegwiel na. Na wat simpel klus werk zat de koppeling er al op. Vliegwiel stelt ook niet veel voor. Ook zo klaar. Prachtig blok om te zien! Nog nooit zo mooi geweest. Allerlei onderdelen gespoten in metaal kleur. Ik keek wel een beetje raar tegen mijn nieuwe uitlaat aan. Deze stond te ver naar achter voor mijn gevoel. Maar ach, gewoon proberen en maar zien.

Toen moest er een nieuwe massa draad gemaakt worden. Dit bleek een probleem te zijn. Mijn soldeerbout was niet sterk genoeg (16 W). Ook een aansteker bood geen uitkomst. Dus toch maar even langs de buren. Die hadden een soldeerbout van 60 W. Met dit vermogen was het zo gepiept.

Toen moest mooie blok gericht worden. Hiermee bedoel ik dan het richten van de pulleys. Weer een probleem. Ik kon de blok ophanging aan de bovenkant wel veranderen. Maar aan de onder kant niet. Dus mijn blok kwam ineens scheef te staan. Dus toch maar weer terug gezet.

De rest van de montage liep vrij soepel. Maar mijn voorgevoel over de uitlaat bleek te kloppen. De uitlaat stond zo ver naar achter dat mijn brom niet meer op zijn standaard kon! Dus blok er weer onderuit. Maar er viel niks aan te doen! De uitlaatbocht leek wel verkeerd. Maargoed, ik wou vandaag mijn brommer starten dus het blok, met de te lange uitlaat, er weer onder gehangen en alles weer aangesloten.

En toen werd het spannend. Hoe gaat het blok lopen. Doet hij het ?berhaupt wel?
Na de laatste check mocht ik hem aan gaan fietsen. Na 3 meter hoorde ik de het eerst plofje al! Hij deed iets! De rookwolk bevestigde dat ook. Wel vreemd. De koppeling greep nog niet aan voor mijn gevoel. Of nouja, ik hoorde hem niet aangrijpen. Nog een stukkie fietsen en ja hoor. Ik had hem al aan. Stationair kreeg ik hem niet maar met bij fietsen liep hij wel. Nog meer fietsen en toen liep hij ineens stationair. Snel even bij stellen zodat hij ook stationair zou blijven draaien. Ondertussen kwam de buurman al aangelopen om even te zeggen dat de brom dit keer een heel beschaafd geluidje maakte (dit is wel eens anders geweest). Ondertussen stond mijn deel van de straat helemaal blauw van de rook. Na een tijdje stationair gedraaid te hebben werd het tijd voor zijn eerste metertjes. Stotterend ging hij vooruit met een hele grote rookwolk erachter. Na heel wat langzame metertjes werd de rook minder. Ook begon hij mooier te lopen.Dat hoorde ook zo. Voordat ik hem starte heb ik wat olie in het blok gedaan. Hierdoor zijn hij in het begin altijd smering hebben. Alleen de rook productie is nou niet bepaald weinig.
Nadat ik de hele wijk was rond getuft leek mij het wel weer genoeg voor vandaag. Dus was het tijd om een overzicht te maken van alle kwaaltjes die hij nu weer heeft.
- Uitlaat die veels te ver naar achter steekt.
- Een gloeiend heet vliegwiel (deze komt dus ergens tegenaan)
- Een motor die altijd uit valt als je remt
- Een lekkende pakking bij de uitlaat
- Een V-snaar die tegen mijn koppeling aan komt en daardoor snel kapot aan het gaan is
- Een top van 36 km/h (dit is wel erg weinig)
- Een gammele uitlaat bevestiging. Dit zorgt voor heel veel geluid.

Deze kwaaltjes zijn mij wel bekend ondertussen. Op de top van 36 km/h na en het vliegwiel dat aanloopt. Dit is wel zorgwekkend. Ik zal de zaak weer open moeten gooien.


Vonkentrekker