Als je een moby onder handen krijgt, waar wel op greden is, maar waar geen onderhoud is gepleegd, kom je van alles tegen. Ontsteking is een lastig ding om af te stellen, als je het juiste gereedschap niet hebt.Ik heb ooit wel een electrisch circuitje gemaakt(draad, batterij en lampje)om het openingsmoment van de puntjes te herkennen, maar gebruik tegenwoordig gewoon weer een vloeitje (ik rook nog). Werkt perfect. En erg belangrijk; tik de onderbrekernok zachtjes vast, voor je het vliegwiel weer monteerd. Doe je dat niet, is de kans erg groot, dat hij verloopt als je de boel weer in elkaar zet. Je brommer loopt niet of slecht en je kan weer overnieuw beginnen. Ik heb de boel wel een 4 x in- en uit elkaar gehaald en opnieuw afgesteld, voordat ik door had, dat er nog een stukje vloei tussen de puntjes zat. Achteraf kon ik er wel om lachen, maar het kostte me een middag. Liep daarna wel perfect. Mobyletjes zijn geen hopeloze dingen, maar bromfietsjes van een fabriek, die vanaf het begin een bepaalde opzet (motor, aandrijving)trouw is gebleven en altijd op het bestaande heeft doorontwikkeld. Daardoor kan je bijvoorbeeld het voortandwiel van een MBK uit 1985, gewoon kwijt op een groot aantal modellen uit bijv. 1960 en is in bijvoorbeeld de 99z, de opzet van de AV3x serie te herkennen. Er wordt ook altijd afgegeven op het ontstekingssysteem zonder bobine, maar mijn EEG, die ik al 26 jaar bezit heeft daar nooit ander problemen gegeven, dan je kan verwachten van welk mechanisch ontstekingssysteem dan ook. Ik ga het ook niet veranderen, want ik vind die bobine ook een lelijk ding, vooral op een EEG, waar hij erg opvalt onder het ranke frame. En na 26 jaar, gaat er nog steeds veel tijd inzitten om de boel op peil te houden. Als je niet wilt knutselen, heb je een nieuwe scooter met onderhoudscontract nodig. Ik geniet ervan. En Franky, het is inderdaad een uitdaging, maar elke keer dat het je weer lukt en je weer wat wijzer geworden bent, is het een genot om je helm op te zetten, je moby aan te trappen en een stukje te gaan rijden. Ja toch? Groet, Mobyjoost.