Beste Franky,

Even een voorschotje op die instructie. Het is allemaal nog ongestructureerd en zonder plaatjes, maar dat komt later nog wel.

Stap 1: ROTOR
- controleer op scheuren.
- controleer op losse magneten.
- controleer of het magnetisch veld voldoende krachtig is?
Met een steeksleutel aan de magneten moet de rotor opgetild kunnen worden.


Stap 2: VOEDINGSSPOEL
Zet een lage spanning (beltrafo, 4,5 Volt batterij of accuoplader) op de voedingsspoel. Wordt de spoel magnetisch dan is die goed.
Controleer vooral het kleine aardingsdraadje of dat goed verbonden is met het anker.
Controleer ook of de rotor niet tegen de spoelen aanloopt. De rotor wordt erg warm en de rest ook met als gevolg een slechte ontsteking.



Stap 3: CONTACTPUNTEN

opening en timing
Op het moment dat de punten opengaan, kan de condensator zich ontladen en ontstaat er in de bobine( soort spanningstransformator) hoogspanning 15.000 Volt.

Te late of te vroege ontsteking leidt tot mindere prestaties en tot forumvragen.
De punten worden door een nok geopend; deze is helaas verstelbaar en doet dat soms spontaan zelf.
De nok kan d.m.v. een nokkentrekker (ik heb die op voorraad)losgemaakt worden en juist afgesteld worden. Voor brommer van na 1963 is dat meestal 2,5 mm. Voor variateurmodellen met hoge eindcompressie is dat 1,5mm
De opening van de punten zelf moet je met voelermaten instellen:
0,35-0,40mm. Dit doe je door de bevestigingsplaat van de punten los te schroeven en te verdraaien.

Controle op isolatie
Controleer of de kabels aangesloten op de contactpunten geen contact maken met de poolschoenen van de spoelen.

Controle op inbranding
Kijk of de punten mooi op elkaar aansluiten en niet scheef zijn.

Controle op veerspanning
Controleer of de veerspanning voldoende strak is. Minimaal de kracht van een nieuwe wasknijper.

Controle op smering
Het busje van de punten moet soepel om het asje kunnen draaien.

Controle op isolatie
Controleer of de punten als ze open staat goed van elkaar ge?soleerd zijn.


Stap 4: CONDENSATOR
Meet deze door met een universeelmeter. Indien de waarde lager is dat 200 kOhm dan mag die direct de vuilnisbak in.
Op dit forum staat een heel verhaal over condensatoren. De strekking van het verhaal is: "plaats deze uitwendig op een koele plek (bij de externe bobine)"


Stap 5: KABEL NAAR BOBINE
Controleer of de kabel van de punten naar de bobine goed ge?soleerd is. Soms maakt deze kabel boven de motor sluiting met het frame.


Stap 6: BOBINE
Voor controle van een bobine is speciale apparatuur nodig.
Bij veel bromfietshandelaren kun je die door laten meten.

Andere methode:
- meet de primaire winding door (1-5 Ohm)
- meet de secundaire winding door ( 5 - 20 Ohm)
Als de weerstand oneindig is, dan is de draad gebroken.
Test de spoel op een goed draaiende brommer tijdens een ritje van een half uur.


Stap 7: BOUGIEKAP EN BOUGIE
Controleer de bougiekap op scheuren of beschadigingen.
Controleer de bougie in een goedlopende brommer.
Een van de moeilijkste problemen die ik ooit ben tegengekomen was een nieuwe bougie, die buiten de motor vrolijk vonkte, maar in de motor t.g.v. de druk van het mengsel stroom liet weglekken.


Deze 7 stappen lopen van het begin van de stroom opwekking (rotor) naar het einde (bougie).

Bij problemen haal ik niet direct de rotor los, maar controleer eerste de gemakkelijke zaken zoals bougie en kap.
De ontsteking kan ook gecontroleerd worden zonder dat het vliegwiel losgemaakt hoeft te worden.
Sluit een beltransformator (met daarop parallel aangesloten een lampje) aan op de kabel die van de punten naar de bobine gaat.
De andere draad wordt op de aarde aangesloten.
Door het verdraaien van de rotor zie je het lampje feller branden. Op dat moment gaan de punten open. Je kunt dan snel met een schuifmaat of afstelstift in het bougiegat controleren of de voorontsteking juist is.
Als de punten opengaan moet de zuiger - afhankelijk van het type motor- een stukje voor het bovenste dode punt staan.

Eigenlijk heb je voor het afstellen geen ingewikkelde apparaten nodig, maar zonder onderstaande gereedschappen lukt het niet:
- bougiesleutel
- nokkentrekker
- Klemband voor vliegwiel te blokkeren of een zuigerstop.
- sleutel 10 vierkant of een 3/8" dopsleutel
- schroevendraaier
- voelmaten (zie tekening)
- beltrafo met lampje tevens voeding voor het doormeten
- een multimeter
- een reserve brommer of een doormeetapparaat.
- schuifmaat of afstelkaliber
- ook gemakkelijk een afstelkaliber voor de spoelen (zie tekening).

Groet,
Henk

Attached Files 96-ontsteking.jpg
Last edited by De_Baron_001; 12/07/07 11:06.