Ik zat mij zo eens wat af te vragen. Toen ik dat sterkte vliegwiel gemonteerd had deed mijn verlichting voor het eerst in zijn leven echt goed. Stationair gaf hij echt veel licht! Alleen als ik nu zou gaan rijden branden de lampen door als het blok hoog in de toeren komt. Dit wil ik natuurlijk niet hebben.
Nou heb ik ooit van kastjes gehoord die je in de stroomkring zet en die er voor zorgen dat de spanning niet boven een bepaalde waarde uit komt. Ik vroeg mij af hoe deze kastjes werken en ik kwam op het volgende schema uit. Ik studeer overigens geen elektrotechniek dus misschien slaat dit gehele schema nergens op.
[img]een of ander onzinnig schema[/img]
De waarde die eruit komt kan je veranderen door de weerstand te veranderen.

Nou is dit volgens mij een versimpelde weergave van een computervoeding. Dit deel van de computervoeding werkt op gelijkstroom. Ik heb geen idee of dit werkt op wisselstroom. Ik weet niet hoe een transistor reageert op wisselstroom.

Wat denkt men hier van? Onzin of misschien wel iets werkends? Heeft iemand uberhaupt van deze kastjes gehoord? Zijn ze instelbaar?

Nog iets anders. Kan het sterkere vliegwiel schade veroorzaken aan mijn ontsteking? Anders houdt het het sowieso op.

edit:
Condensator moet nog een draad naar de - pool hebben.

Last edited by Franky; 29/08/07 11:41.

Vonkentrekker