Het was weer genieten van de races in Wellen ( B ) afgelopen zondag 2 sept. Vooral Kreidler en Honda gaven elkaar geen duimbreed toe en gingen dan ook met niets en niemand ontziende snelheid door de overwegend rustige dorpskernen in Belgi?.
Zelfs een heldhaftige vader op Z?ndapp waagde zich in het duel met een ijzingwekkende inhaalmaneuvre. Later zou blijken dat er achterop nog een kind zat dat moeite had te blijven zitten
Met 4 man langs elkaar op een B-weg in een blinde bocht is ook z??r adrenaline verhogend.
Langs de straat klampen kinderen zich angstig aan moeders rokken vast, hier en daar wordt ook nog snel een huisdier van de straat geplukt.
Dit spektakel werdt ook nog eens extra kracht bijgezet met het oorverdovende ploffen van het peleton viertakten.
Waarschijnlijk is er hier sprake van geprepareerde racemachines,
omdat er op nogal wat machines geen kentekenplaat zat.
Of deze coureurs verzekerd zijn via de KNMV weet ik niet, maar als je Apeldoorn belt, willen ze wel graag je kentekennummer weten.


Beste mensen dit is geen verslag van een stratenrace anno 1950 maar helaas de tweede HEAT van het overigens prachtige brommetreffen in Wellen Belgi?.
Ik heb niets tegen opgevoerde brommers, maar wel op de maier zoals sommige mensen er mee omgaan tijdens toerritten.
Hard rijden,? ok? geef dan een keer lekker gas op een buitenweg waar andere rijders er geen last van hebben.
Maar het schijnt leuk te zijn om andere rijders z'n achterlicht er NET niet af te rijden. Een aangepaste snelheid binnen de bebouwde kom is eveneens teveel gevraagd.

Wellicht zal ik niet de enige zijn die zich afvraagt hoe lang TOERritten nog gedoogd zullen worden.
Een poos geleden waren de (illegale ) scooterraces nogal hot in de media. Mijn inziens beginnen de toerritten voor klassieke brommers ook verdacht veel hier op te lijken.
Dit doet onze hobby geen goed bij mederecreanten zoals wandelaars en fietsers etc.

We kunnen wel foeteren op instanties etc. om ons heen die onze hobby geen warm hart toedragen.
Maar we moeten er wel SAMEN voor zorgen dat die geen recht van spreken hebben. En dat is helaas soms wel zo.

met vriendelijke brommergroet,
Henk Janssen