hoi,

Dat je krukas meedraait bij het trappen is een goed teken dat (in ieder geval de helft van) je koppeling werkt. Bij een zekere snelheid pakken de koppelingsschoenen aan en draait de krukas mee. omdat hij zo lang stil heeft gestaan vermoed ik dat je zuiger flink vervuild is en wat stroef gaat.

Ten eerste zou ik eens kijken of je ontsteking werkt. Haal de bougie eruit, stop deze terug in je bougiekabel en leg de bougie tegen de koelribben van de motor. Geef dan een flinke zwier aan je vliegwiel. Je zou een mooie vonk moeten zien tussen de elektroden van je bougie. Is dit niet het geval dan start ie zowiezo niet. Ten eerste moet je dan natuurlijk testen of de zuiger goed kan bewegen zonder compressie, de bougie is er immers uit, daarna kun je de onsteking checken.

Als je zuiger niet vrij soepel draait zonder bougie kun je het hele blok er onderuit halen en de cylinderkop en cylinder verwijderen. Dan kun je gelijk zien of er schade is aan de zuiger of cylinder, bijvoorbeeld krassen, kapotte zuigerringen en roetvorming. Als er geen evidente schade is kan je meteen de zuiger inclusief cylinderkop schoonmaken. Tevens is het dan van belang dat je de carburateur eens flink schoonmaakt. Als daar stof of ander 'schuurmateriaal' in zit kan dit in je blok terechtkomen met slijtage als gevolg. Is ook meteen een goede school in hoe je brommer in elkaar steekt.

Als je het blok er weer inzet, zorg dan dat je wat olie aanbrengt op de zuiger en cylinderwand en de draaipunten van de krukas. Let er wel even op dat dit olie moet zijn die normaal in brommerbenzine gaat. Als je de pakkingen gelijk kunt vernieuwen is dat ook meteen een job well done. Als je brommer een hoge compressie heeft is het moeilijk daar doorheen te trappen. Ik heb dat ook, wat ik doe is: ik zet via het vliegwiel met de hand de zuiger zo dat ie maximaal moet draaien voordat ie de compressie gaat opbouwen (dat is dus tegen de vorige compressieslag aan). Zo kun je snelheid opbouwen bij het trappen en grote kans dat ie dan door de compressie heen draait.

Succes en we horen het wel hoe het gaat
chris

Last edited by mobychris; 30/10/07 15:56.