Hoi,

Da's mooi dat je een vonk ziet, dan is je ontsteking wellicht in orde. Je kunt het goed checken door (als je een oude, doch goede bougie hebt) de elektrode van de bougie zover om te buigen dat ie +/- een halve centimeter boven de middenelektrode zit, als je dan nog een vonk ziet is je onsteking mooi krachtig.

Kijk even naar de zuiger. Als de zuigerringen veel speling hebben wil dat zeggen dat je zuiger aan vervanging toe is (ik bedoel de uitslijting van spleten waar de zuigerringen inzitten). Heb je krassen gezien op de zuiger en cylinder? vervangen die hap, heb je roet gezien onder de zuigerringen wil dat zeggen dat ze lekken en aan vervanging toe zijn. Zo niet dan is ie in orde. Het kan ook zijn dat de zuigerringen te strak zitten en zo de wrijving hoog maken. Het is jammer dat je een aardig eindje weg woont, ik zou graag eens kijken naar hoe stroef ie gaat. Heb je wat olie op de cylinderwand gedaan?
Smeer ook de de carterlagers etc. Wellicht dat door dat lange stilstaan deze stroef gaan.

Nog een ding: Kijk even naar de decompressieklep boven op je cylinderkop. Deze zorgt ervoor dat je, bij stevige compressie, de zuiger toch door kan trappen doordat hij wat lucht doorlaat. Als deze compleet dicht zit door roet en oude olie etc. kan dit wellicht niet meer. Even schoonmaken en zorgen dat er GEEN krassen op komen. Ook even insmeren met wat olie.

Die zuigerringen zijn zeker nog te krijgen. Mail even naar de baron op dit forum en anders naar piet (ook op dit forum). Zij zijn DE mobylette onderdelen- en kennisbronnen.

Ik hoop dat je binnenkort het aangename gepruttel kan aanhoren van een lekker draaiende brommer!!

Chris


Last edited by mobychris; 02/11/07 13:37.