Orgineel bericht geplaatst door: Peter V

Als jij het verschil niet weet tussen slagvolume en verbrandingsruimte dan wil ik je dat best even uitleggen.


Dat hoeft niet Peter, want zo ingewikkeld is de compressieverhouding ε niet.
Dat bij de berekening van de compressieverhouding het eindvolume wordt genomen als verbrandingsruimte is mij wel bekend.
De term cilinderinhoud vind ik achteraf voor het vergelijken van een gelijksoortige motor beter.
Ik pretendeer absoluut niet een algemene motortechnicus te zijn; mijn hobby is slechts Motob?cane/Kaptein en daar beleef ik veel genoegen aan, vooral in Sars, maar dat is een ander verhaal.

Blijft nog de optelling van verschillende slagvolumes:
de compressor is niet positief betrokken bij de arbeidsslag; integendeel deze onttrekt energie aan de krukas.
Dat deze een positieve invloed heeft op de vulling zoals: een inlaatklep, een turbo, inspuiting of een expansie-uitlaat is dan toch mooi meegenomen. Vergelijken met een motor met een cilinderinhoud van 98cc lijkt mij wat ver gezocht.
Voor de wetgever blijft uiteindelijk de eindsnelheid bepalend.
Mogelijk komt het ooit zover dat je met een oude motorfiets met een inhoud boven de 100cc en een topsnelheid van 45 km/uur deze kunt laten registreren als een bromfiets. Een werkgroepje (o.a. Kees Koren) denkt daarover na.
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 14/04/08 21:23.