Geachte medemobyletters,


Gedurende de afgelopen warme en vochtige dagen heb ik gemerkt dat mijn brommertje (zeer) snel verzuipt als men na een ritje, waarbij het blok goed warmdraait, de boel stilzet en een 10 tot 15 minuten later wederom wil starten (dit doet zich niet voor als men pakweg binnen 5 minuten weer start). Ik heb eerder wel de choke en gashandel bepoteld, wat leidde tot nog ergere verzuiping. Daardoor probeer ik het verzuipen zo veel mogelijk te vermijden door geenszins de choke of het gas te bepotelen bij deze tweede start. Een en ander levert toch vaak wachttijden en wat meer aangezwengel op.


Ik wil nog even melden dat mijn brommer, hoewel de onsteking (ook condensator etc.) onder het vliegwiel is gemonteerd (en dus goed warm wordt met het eerder beschreven type weer), naar mijn mening geen ontstekingsproblemen heeft. Als ie eenmaal goed gestart is dan loopt ie prima en blijft dat doen.

Volgens mij moet ik dan concluderen dat dit 'probleem' iets te maken heeft met de (wellicht te extensieve) benzinetoevoer wanneer men met een heet blok in zulk weer wil starten. Daarnaast, een andere oplossing dan even wachten kan ik zo snel niet bedenken.

Eindelijk mijn vragen dus:
1: Kampen meerdere mensen met dit fenomeen?

Zo nee, wat bezielt mij of mijn brommer?
Zo ja, zijn er oplossingen voor?

2: Hoe wordt dit precies veroorzaakt?

Alvast bedankt en groet,
Christiaan

PS: Wellicht ook verstandig om iets meer te smeren met warm weer? Zo'n 1:40?

Groet nogmaals



Last edited by mobychris; 29/06/09 15:11.