Beste mensen,

Regelmatig is op dit forum het onderwerp mengsmering langsgekomen.
Ik heb net even in de historie gekeken omdat ik me kon herinneren dat het een keer over soorten olie ging na de vraag welke soort (zie titel bericht) het beste gebruikt kan worden. Ik begreep daaruit dat de olien van tegenwoordig van dusdandige kwaliteit zijn dat de soort niet zoveel uitmaakt (als ik het me goed herinner) en dat mengsmeerverhoudingen niet meer die van vroeger zijn, dit laatste ook vanwege de eerder vernoemde kwaliteit.

Ik heb mijn EEG'tje eigenlijk altijd vol-of semisynthetische olie van Castrol laten proeven. Echter, verleden week kwam ik bij de pomp in de buurt waar ze alleen minerale tweetaktolie hadden. Deze heb ik dus aangeschaft en daar heb ik ietsig spijt van. Het stinkt een uur in de wind en ik het is maar hopen dat de koolvorming binnen de perken blijft.

Anyways, ik wil een schema maken met huidige mengverhoudingen voor iedere mobylette. Volgens mij is het meest eenvoudige gewoon onderscheid tussen wel/niet variateurmodellen en de cylinderwandcoatingen.

Heeft iemand hier ideeen over? Met name, zijn er andere kenmerken die invloed hebben op de mengsmeerverhouding, anders dan koppelingssoort en cylinderwand?

Alvast bedankt en groet,
Chris