Als je de voorschriften ddor de jaren heen bekijkt, zie je, dat de smering steeds schraler mag. In hoeverre dat komt door de verbetering van de olie kwaliteit, of door de verbetering in materiaalgebruik bij de fabricage van de motoren, weet ik niet. Er is, denk ik, wel een groot verschil in smering-noodzaak tussen de av3 en av7 motoren, omdat het basis ontwerp en de gebruikte materialen zo verschillend zijn. NA de in voering van de av 7 zijn de smeringvoorschriften nog steeds schraler geworden, terwijl het motorontwerp niet of nauwelijks veranderde. Ik weet niet of het gebruikte cylinderwand-materiaal tijdens het lange "leven" van de av7 nog veranderd is, zo niet, dan moet die verschraling toe te schrijven aan de verbetering van de oliekwaliteit.
Verder heb ik begrepen, dat de enige redenen, die je kan hebben, om minerale olie te gebruiken in je oude moby (pr? 1970),zijn, dat je niets anders hebt (zoals in jouw geval), of als je nog steeds de originele keerringen in je carter hebt zitten, waarvan het rubber niet bestand is tegen de additieven in de synthetische olie.
Het boekje van mijn av32 (1954) schrijft voor 1/12,5, kan waarschijnlijk wel naar 1/20 met synthetisch, maar heb het niet getest. En je keerringen vervangen, natuurlijk (geldt voor de av35 motor, niet voor de av3, geen keerringen als ik het goed heb)
Er zou onderzoek naar gedaan moeten worden, want veel meer te weinig olie zorgt voor veel slijtage, maar een beetje te weinig olie, zorgt voor een beetje meer slijtage. Het toverwoord is "meer". Een beetje te weing olie, zorgt er dus dan, bijna ongemerkt, voor, dat je motor sneller slijt, dan je wil en dan nodig is.
Ik smeer mijn AV3 1/20 en mijn moby's met av7 motor 1/35. Ik heb ook wel eens voorgemengde 1/50 gebruikt en het loopt perfect (snellere verbranding, hoe meer olie, hoe hoger het ontvlampunt en hoe trager de verbranding), maar mijn gevoel zegt, dat het te schraal is.
Er zijn veel meningen over en het kan ontaarden in een oeverloze discussie, waar geen feiten uitkomen. Niettemin wel interressant.Joost.