Goeiemiddag, ik ben Maurice en nieuw hier.

Ik heb afgelopen vrijdag een Mobylette gekocht, zonder kenteken:



Zaterdag vroeg begonnen met het demonteren van een aantal dingen:
de linkertrapper, op de linker cranck zat veel speling, dit komt door de soort spie die deze vastklemt.
het grote wiel om de trapperas is eraf, daar zit een mechaniekje om hem op de fiets of brommerstand te zetten, dit ging erg zwaar en er bleek een berg modder en vet op te zitten.
alles rondom de motor modder en vetvrij gemaakt door middel van een stukje hout om te schrappen, en wasbenzine om te poetsen, nu is de ergste modder weg, en werkt het mechanisme om de fiets/brommerstand in te stellen weer...
Het achterwiel is eruit, daar zit een klein beetje speling op dus eventjes te lagers afstellen,
de achtervork waar het wiel in zit, heeft wat roestplekjes dus dat ga ik morgen even behandelen.
de tank heb ik leeg laten lopen, de benzine is al erg oud en er zal vast vat bezinksel in zitten wat niet fijn is voor in je motortje,
wel heb ik een kwartiertje gereden, geprobeerd wanneer hij lekker trok, of de remmen het goed deden, stationair lopen doet hij soms en dan slaat hij uiteindelijk wel af, er moet nog wel wat aan gebeuren.

Zondag:
achtervork schoonmaken en in de primer zetten.
kettingen schoonmaken.
lagers invetten en afstellen waar nodig.
remkabels bekijken, welke zijn goed en welke moet ik vervangen.
banden bekijken en goeie foto's maken, hier posten, zodat jullie mee kunnen kijken of ze nog goed zijn wat betreft keuring.
ding poetsen.
inmiddels is de primer dan wel droog en kan ik dat stuk frame weer groen schilderen, en dan kan ie weer in elkaar.

Lijstje met waarschijnlijke aankopen:
remkabels buitenkabel.
tellerkabel (zit er niet op).
nieuwe benzine.
nieuwe spie om de cranck weer vast te zetten.
potje primer die ik al gekocht heb...
nieuwe bandjes?




Alles wat groen is, was gisteren zwart van een dikke laag vet en vuil.


Achterophanging in de primer lijkt wel roze...











Hoe denken jullie over de bandjes en de veringrubbers, wat betreft keuring?
alvast bedankt,
Maurice