Met een beetje geluk kan je wel zien aan de breuk hoe hij stuk is gegaan. Ik heb een mooi voorbeeldje van wiki gehaald.

Foto is te groot, dus hier de link:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Pedalarm_Bruch.jpg

Dit is een foto van een drijfstang in een motor. Een drijfstang wordt wisselend op trek en druk belast. Hierdoor zal hij (als hij stuk gaat) kapot gaan op vermoeiing. Dit is bij deze foto ook goed te zien aan de ringen in dat zwarte deel. Dat deel is zwart omdat hij daar langzaam is gaan scheuren dus er is nog tijd geweest om het materiaal vuil te maken. Vermoeiing is te herkennen aan die ringen die je ziet. Per slag van de motor scheurt hij een klein stukje verder. En zo krijg je ringen.

Het mooie schone deel aan die stang is niet van vermoeiing. Dat is gewoon in een paar klappen losgeramd omdat er te weinig materiaal over was om heel te blijven.

Dit ding is dus begonnen met een vermoeiingsscheur en ge?indigd door overbelasting omdat er niet genoeg materiaal meer over was om de druk/trek te weerstaan.

Het los en vast draaien van een bougi is een inferieure belasting in vergelijking met het getril van je motor en het flink lomp over drempels/stoepranden rijden. Dus je bougi losdraaien kan niet de schuldige wezen

Edit: Die ringen of lijnen worden rustlijnen genoemd. Daar is hij dus tijdelijk even gestopt met scheuren, maar uiteindelijk toch weer door gegaan

Het stuk dat kapot is gegaan aan overbelasting noemen ze grensspanningsbreukvlak.

Dat moest ik toch weer even opzoeken hoor. Dat wist ik allemaal niet meer.

Last edited by Franky; 04/08/10 14:25.

Vonkentrekker